-
Så påverkade Corona besöksnäringen i Linköping 2020
Ett stort omsättningstapp, färre besökare och färre arbetstillfällen. Linköpings besöksnäring drabbades hårt av pandemin under 2020. Det visar en enkät från Visit Linköping & Co.
Stora omsättningstapp i staden
Att besöksnäringen varit en särskilt utsatt bransch under pandemin har nog inte undgått någon. Men hur ser det ut lokalt, i Linköping?
Visit Linköping & Co har genomfört en enkät bland besöksnäringsaktörer i Linköping, som fått ge sin syn på hur coronapandemin påverkat deras verksamhet under 2020.
Drygt 80 procent av respondenterna anger att antalet gäster/kunder har minskat under 2020. Även när det gäller omsättning har verksamheterna påverkats mycket. Nära 83 procent av svaranden i undersökningen anger att omsättningen har minskat under 2020 och endast 12 procent har angett att omsättningen ökat.
“Det är stora omsättningstapp vi ser. Hälften av deltagarna i undersökningen anger att de mer än halverat sin omsättning under 2020. Efter en tuff vår såg vi en viss återhämtning under sommaren och början av hösten. Men när andra vågen slog till i november blev det riktigt tungt, särskilt för restaurangerna.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.
Har haft stor effekt på arbetstillfällen
Pandemin har också haft stor effekt på arbetstillfällena inom branschen. 52 procent av verksamheterna har minskat antalet året runt-anställda och av de som har minskat har hälften mer än halverat antalet anställda.
Även på timanställningar är coronaeffekterna tydliga. 61 procent av företagen har minskat antalet timanställda.
“Stödet för korttidsarbete har till viss del bidragit till att företag har kunnat behålla medarbetare. Men det är ändå alarmerande många som har behövt säga upp fast personal. Besöksnäringen är också en bransch med många timanställda och den typen av anställningar har påverkats extra hårt under pandemin. Vi vet att besöksnäringen är en inkörsport till arbete för unga och att den dessutom är en viktig motor för integration.” Fortsätter Jörgen.
Många har utvecklat nya produkter
Men allt är inte nattsvart. 12 procent av verksamheterna anger att de ökat sin omsättning och cirka 10 procent har ökat antalet anställda. 38 procent av företagen anger att de utvecklat en ny produkt under pandemin. Exempel på nya produkter som anges är utkörning/takeaway, kurser, digitala events.
“Sommaren var ok med många svenska besökare. För vissa säsongsföretag var 2020 därför ett bra år. Det är också bra att många tagit chansen att utveckla nya produkter och det finns nu också möjlighet att söka stöd för produktutveckling inom ramen för Kickstart Linköping. Vi tror fortfarande på en minst lika bra sommar som förra året.” Berättar Jörgen.
Många av svaranden tror också att det dröjer till att det blir ”business as usual” igen. 56,5 procent anger att de tror att ett normalläge dröjer till 2022 eller 2023 medan 15 procent inte tror att det någonsin kommer att bli som vanligt igen.
“Det som är oroväckande är att 60 procent av verksamheterna bedömer att läget måste förbättras nu eller senast i sommar för att deras verksamhet ska må bra. Endast en mindre andel har en längre uthållighet.” Avslutar Jörgen Nilsson.
Det ekologiska hållbarhetsarbetet
Utifrån tidigare års mätningar kan vi se att man inte prioriterar det ekologiska hållbarhetsarbetet lika högt som tidigare. Årets mätning visade på att respondenterna graderar vikten av det ekologiska hållbarhetsarbetet till 6,04 på en 10-gradig skala i jämförelse med 7,4 för ett år sedan.49 procent av de svarande har ansökt om statligt stöd under pandemin – exempelvis stöd för korttidsarbete eller omsättningsstöd. Ungefär 30 procent har nyttjat kommunala stöd, såsom gymnasieluncher, uppskov för tillsynsavgifter med mera.
Enkäten, som genomförts under perioden februari 2021, bygger på ett 100-tal svar från besöksnäringsföretag aktiva i Linköping kommun, inom sektorer som hotell/boendeanläggningar, café/restaurang, aktivitetsföretag, mötesanläggningar, handel m fl.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Fredrik Schlyter
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-