-
Starkt resultat för svenska skidanläggningar trots utmanande år
Svenska skidanläggningar visar ett starkt resultat efter en vinter som präglats av pandemin. Totalt såldes skipass för 1,8 miljarder kronor, en ökning med 21 procent jämfört med föregående säsong.
Tack vare gedigen planering, hårt arbete och samråd med myndigheter och regionernas smittskydd samt den lokala vården kunde svenska skidanläggningar erbjuda en trygg hälsoaktivitet utan ökad smittspridning.
“Skidanläggningarna har stått i fokus och vi är ödmjukt tacksamma för att vi under denna tuffa tid hade möjlighet att erbjuda en trygg aktivitet. Det är resultatet av ett omfattande arbete där många gemensamt gjort viktiga insatser. Intresset för skidåkning har varit stort, både hos våra större medlemmar i fjällen och bland de mindre hemmabackarna.” Säger Titti Rodling, VD för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.
Många hemmabackar rapporterar rekordsiffror
De svenska skidanläggningarna sålde skipass för 1,8 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2020/21. Det innebär en ökning med 21 procent jämfört med föregående säsong då flertalet skidanläggningar stängde redan före påsklovet.
Vintersäsongen inleddes positivt under jul och nyår med gäster som följde restriktionerna. Det märktes bland annat genom att färre gäster bodde i varje stuga än normalt. Januari bjöd till stor del på strålande vinterväder och rikligt med snö i hela landet. De gjorde att även backarna i södra Sverige kunde hålla öppet under sportlovet.
Många hemmabackar rapporterar rekordsiffror och vittnar om ett ökat intresse från sina närområden främst från unga. Bland fjällområdena sticker Funäsfjällen ut med en ökning på 48 procent jämfört med föregående säsong.
Är redo att fortsätta bidra i omstarten av Sverige
Skidanläggningarna lade stora resurser på extra medarbetare, att ställa om till digitala köp samt att flytta verksamhet utomhus för att erbjuda en trygg miljö för gäster och personal.
“Jag är otroligt stolt över det arbete som vi gjort tillsammans med en rad aktörer. Vi har i vinter erbjudit en trygg hälsoaktivitet och skapat arbetstillfällen runtom i Sverige. Bokningarna inför nästa säsong ser bra ut. Vi är redo att fortsätta bidra i omstarten av Sverige och för att få fler i rörelse, sommar som vinter.” Säger Titti Rodling.
Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar 224 miljoner kronor. Inför kommande vinter planeras investeringar på cirka 269 miljoner kronor.
“Flera hemmabackar planerar för nya liftar till nästa säsong. Det är glädjande eftersom hemmabackarna har en viktig roll för att fler barn och ungdomar ska få möjlighet att prova på skidåkning.” Säger Titti Rodling.
Läs SLAO:s branschrapport 2020/2021 här.
Här hittar ni en tabell över skipassomsättning (liftkort) 2020/2021 för Sveriges 15 största skidanläggningar. I kronor exklusive moms.
- Text: SLAO
- Foto: SLAO
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-