söndag 11 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
    • Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
    • Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
    • Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Nytt blogginlägg från Andrea om samsyn
    2022-07-01 22:30

    Nytt inlägg från Andrea: Inte smart att vara bäst – gör upp med flosklerna

    Samsyn kring mål och nuläge viktigt

    I arbetet med vision, mål och strategier vimlar det av fallgropar. Handen på hjärtat, har ni lagt fast er vision, kanske workshoppat fram verksamhetens värdeord? Möjligen bestämt att utbilda personalen i diskrimineringsgrunderna och de 17 hållbarhetsmålen som en åtgärd att nå önskat läge?

    Det är bra. Vi behöver alla en ledstång för våra organisationer, en samsyn i verksamheten kring både mål och nuläge. Denna samsyn är grunden för medarbetares och kunders engagemang.

    Mitt tips är att våga släppa formuleringar ”vara bäst på…” eller ”vi ska bli världsbäst i…”. Om du vill ha kollegor och ambassadörer för verksamheten handlar det inte om att vara världsbäst utan mer om att driva utveckling tillsammans med andra, att finna sitt syfte. Försök att formulera på vilket sätt er verksamhet bidrar till det gemensamma. Våga bjuda in till visioner, där flera spelare kan vara med och bidra. Försök finna former för samskapande. (Inspireras här av Simon Sinek om värdet av ett gemensamt why https://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA&ab_channel=TEDxTalks)

    Floskler vanliga i strategiska dokument

    ”Svensk floskelordbok” gavs nyligen ut av Fredrik Kullberg som menar att det är svårt att förstå innebörden i ord som innovation, flexibilitet, transformationsresa. (Svt 220628.) Alltså helt vanliga ord i strategiska dokument på både verksamhets-, kommunal- och nationell nivå.

    Mats Alvesson professor i organisationsforskning vid Lunds universitet varnade redan år 2012 för Funktionell dumhet. Han tyckte att vi bör se upp med etablerade floskler som ”hållbar utveckling”, ”världsklass” och ”innovation”.

    Ja, det dunkelt skrivna ofta är det dunkelt tänkta. Så vad kan vi göra åt dessa dimridåer? Fundera på om det räcker att själva arbetsgruppen förstår vad som ska göras, eller om det finns ett värde i att texten går att begripa också för en utomstående. När ni gjort årets strategijobb och fått ner alla orden i en verksamhetsplan eller ett strategidokument, hur nöjd är du på en skala?

    • För det första: Var tydlig, rak och begriplig. Ta på dig Sherlock Holmes-brillorna och bestäm dig för att våga vägra flosklerna.
    • För det andra: När ni formulerar ett strategiskt dokument fundera på om det verkligen går att begripa vad som står?
    • För det tredje: Läs igenom igen och markera varje floskel. Formulera sedan om. Om inte du begriper, hur ska då andra förstå?

    Vi behöver förstå varandras mål, ambitioner och visioner

    Besöksnäringen är ett konglomerat av verksamheter som kuggar i varandra för en nöjd kund-upplevelse. Vi är alla medberoende. Kommunens tjänstemän vill underlätta för entreprenörerna som vill leverera kundupplevelsen för kunder vars pengar stärker skattekronan som gör politikerna glada över att få in medel att fördela. För att vi alla ska kunna göra ett gott jobb behöver vi förstå varandras mål, ambitioner och visioner.

    Nästa gång ni strategiarbetar: Var kritisk, köp inte allt. Bli inte ett får i en flock. Ansvaret att ropa Kejsaren är naken bär vi alla.

    På en rak fråga skulle jag säga att begriplighet är mitt why. Men åh, vänta nu, går det ens att förstå eller blev det bara ännu en floskel?

    www.vidunderlig.se

    Läs mer om Andrea och titta hennes övriga blogginlägg

    • Text: Andrea Hartmann Jovell
    • Foto: Pixabay
    Tweet
  • Personalen på Moder
    2025-05-10 10:42

    Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!

    Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform

  • Destination Jönköping nylanserar nu sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap för besöksnäringen att använda.
    2025-05-09 17:01

    Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

    Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.

  • Caroline Cederblad, Maud Olofsson, Madeleine Brehmer. Systrarna vann Visitas årliga utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen".
    2025-05-09 16:17

    Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen

    Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.

  • Louis Monville, projektledare för cykelleder på Västkuststiftelsen, är redo att inviga Sjuhäradsrundan med en cykeltur runt den.
    2025-05-09 15:59

    Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

    Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.

  • SJ arbetar för att sätta in fler avgångar och snabbtåg mellan Stockholm och Åre. SkiStar möter därmed gästens behov bättre.
    2025-05-07 14:44

    SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen

    SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.

  • Gränslandet erbjuder mycket. Exempelvis flytande igloos utanför Årjäng. Krappeto i norska Haldenkanalen. Eller vandring i Finnskogen.
    2025-05-07 14:12

    Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts

    Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.

  • Den 22 september besöker både rederiet Birka Gotland och Hapag Lloyd Härnösand i Höga Kusten.
    2025-05-07 12:25

    Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

    De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.

  • Destination Östersunds Mikael Jonsson och Elisabeth Richardsson tog emot priset inför en stor publik på Visitadagen.
    2025-05-07 00:10

    Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider

    Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.

  • Göta Kanal - Så semestrar svensken i svensk besöksnäring
    2025-05-05 03:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

    Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Bastun i Jubileumsparken, Göteborg. En av pärlorna som Visit Sweden tipsar om.
    2025-05-05 00:06

    Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

    Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Svenska Resebranschföreningens vårmöte
      2025-05-13
      • Stockholm
    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-02 00:47

      Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige

      Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...

    • 2025-05-05 00:06

      Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

      I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...

    • 2025-05-05 03:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...

    • 2025-05-03 23:36

      Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

      En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet