-
Nytt inlägg från Andrea: Inte smart att vara bäst – gör upp med flosklerna
Samsyn kring mål och nuläge viktigt
I arbetet med vision, mål och strategier vimlar det av fallgropar. Handen på hjärtat, har ni lagt fast er vision, kanske workshoppat fram verksamhetens värdeord? Möjligen bestämt att utbilda personalen i diskrimineringsgrunderna och de 17 hållbarhetsmålen som en åtgärd att nå önskat läge?
Det är bra. Vi behöver alla en ledstång för våra organisationer, en samsyn i verksamheten kring både mål och nuläge. Denna samsyn är grunden för medarbetares och kunders engagemang.
Mitt tips är att våga släppa formuleringar ”vara bäst på…” eller ”vi ska bli världsbäst i…”. Om du vill ha kollegor och ambassadörer för verksamheten handlar det inte om att vara världsbäst utan mer om att driva utveckling tillsammans med andra, att finna sitt syfte. Försök att formulera på vilket sätt er verksamhet bidrar till det gemensamma. Våga bjuda in till visioner, där flera spelare kan vara med och bidra. Försök finna former för samskapande. (Inspireras här av Simon Sinek om värdet av ett gemensamt why https://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA&ab_channel=TEDxTalks)
Floskler vanliga i strategiska dokument
”Svensk floskelordbok” gavs nyligen ut av Fredrik Kullberg som menar att det är svårt att förstå innebörden i ord som innovation, flexibilitet, transformationsresa. (Svt 220628.) Alltså helt vanliga ord i strategiska dokument på både verksamhets-, kommunal- och nationell nivå.
Mats Alvesson professor i organisationsforskning vid Lunds universitet varnade redan år 2012 för Funktionell dumhet. Han tyckte att vi bör se upp med etablerade floskler som ”hållbar utveckling”, ”världsklass” och ”innovation”.
Ja, det dunkelt skrivna ofta är det dunkelt tänkta. Så vad kan vi göra åt dessa dimridåer? Fundera på om det räcker att själva arbetsgruppen förstår vad som ska göras, eller om det finns ett värde i att texten går att begripa också för en utomstående. När ni gjort årets strategijobb och fått ner alla orden i en verksamhetsplan eller ett strategidokument, hur nöjd är du på en skala?
- För det första: Var tydlig, rak och begriplig. Ta på dig Sherlock Holmes-brillorna och bestäm dig för att våga vägra flosklerna.
- För det andra: När ni formulerar ett strategiskt dokument fundera på om det verkligen går att begripa vad som står?
- För det tredje: Läs igenom igen och markera varje floskel. Formulera sedan om. Om inte du begriper, hur ska då andra förstå?
Vi behöver förstå varandras mål, ambitioner och visioner
Besöksnäringen är ett konglomerat av verksamheter som kuggar i varandra för en nöjd kund-upplevelse. Vi är alla medberoende. Kommunens tjänstemän vill underlätta för entreprenörerna som vill leverera kundupplevelsen för kunder vars pengar stärker skattekronan som gör politikerna glada över att få in medel att fördela. För att vi alla ska kunna göra ett gott jobb behöver vi förstå varandras mål, ambitioner och visioner.
Nästa gång ni strategiarbetar: Var kritisk, köp inte allt. Bli inte ett får i en flock. Ansvaret att ropa Kejsaren är naken bär vi alla.
På en rak fråga skulle jag säga att begriplighet är mitt why. Men åh, vänta nu, går det ens att förstå eller blev det bara ännu en floskel?
Läs mer om Andrea och titta hennes övriga blogginlägg
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Pixabay
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-