-
Nytt inlägg från Andrea: Inte smart att vara bäst – gör upp med flosklerna
Samsyn kring mål och nuläge viktigt
I arbetet med vision, mål och strategier vimlar det av fallgropar. Handen på hjärtat, har ni lagt fast er vision, kanske workshoppat fram verksamhetens värdeord? Möjligen bestämt att utbilda personalen i diskrimineringsgrunderna och de 17 hållbarhetsmålen som en åtgärd att nå önskat läge?
Det är bra. Vi behöver alla en ledstång för våra organisationer, en samsyn i verksamheten kring både mål och nuläge. Denna samsyn är grunden för medarbetares och kunders engagemang.
Mitt tips är att våga släppa formuleringar ”vara bäst på…” eller ”vi ska bli världsbäst i…”. Om du vill ha kollegor och ambassadörer för verksamheten handlar det inte om att vara världsbäst utan mer om att driva utveckling tillsammans med andra, att finna sitt syfte. Försök att formulera på vilket sätt er verksamhet bidrar till det gemensamma. Våga bjuda in till visioner, där flera spelare kan vara med och bidra. Försök finna former för samskapande. (Inspireras här av Simon Sinek om värdet av ett gemensamt why https://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA&ab_channel=TEDxTalks)
Floskler vanliga i strategiska dokument
”Svensk floskelordbok” gavs nyligen ut av Fredrik Kullberg som menar att det är svårt att förstå innebörden i ord som innovation, flexibilitet, transformationsresa. (Svt 220628.) Alltså helt vanliga ord i strategiska dokument på både verksamhets-, kommunal- och nationell nivå.
Mats Alvesson professor i organisationsforskning vid Lunds universitet varnade redan år 2012 för Funktionell dumhet. Han tyckte att vi bör se upp med etablerade floskler som ”hållbar utveckling”, ”världsklass” och ”innovation”.
Ja, det dunkelt skrivna ofta är det dunkelt tänkta. Så vad kan vi göra åt dessa dimridåer? Fundera på om det räcker att själva arbetsgruppen förstår vad som ska göras, eller om det finns ett värde i att texten går att begripa också för en utomstående. När ni gjort årets strategijobb och fått ner alla orden i en verksamhetsplan eller ett strategidokument, hur nöjd är du på en skala?
- För det första: Var tydlig, rak och begriplig. Ta på dig Sherlock Holmes-brillorna och bestäm dig för att våga vägra flosklerna.
- För det andra: När ni formulerar ett strategiskt dokument fundera på om det verkligen går att begripa vad som står?
- För det tredje: Läs igenom igen och markera varje floskel. Formulera sedan om. Om inte du begriper, hur ska då andra förstå?
Vi behöver förstå varandras mål, ambitioner och visioner
Besöksnäringen är ett konglomerat av verksamheter som kuggar i varandra för en nöjd kund-upplevelse. Vi är alla medberoende. Kommunens tjänstemän vill underlätta för entreprenörerna som vill leverera kundupplevelsen för kunder vars pengar stärker skattekronan som gör politikerna glada över att få in medel att fördela. För att vi alla ska kunna göra ett gott jobb behöver vi förstå varandras mål, ambitioner och visioner.
Nästa gång ni strategiarbetar: Var kritisk, köp inte allt. Bli inte ett får i en flock. Ansvaret att ropa Kejsaren är naken bär vi alla.
På en rak fråga skulle jag säga att begriplighet är mitt why. Men åh, vänta nu, går det ens att förstå eller blev det bara ännu en floskel?
Läs mer om Andrea och titta hennes övriga blogginlägg
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Pixabay
-
Året-runt-satsningen fortsätter hos fjällturismbolaget SkiStar
Säsongen fortsätter hos SkiStar under hösten med flera evenemang och aktiviteter. Dessutom satsas det på fler nyheter till nästa sommar.
-
Positiv trend för den Värmländska besöksnäringen
De preliminära siffrorna som SCB publicerat för månaden juni visar en positiv trend för den Värmländska besöksnäringen.
-
Nytt turismrekord i Trelleborg och Sydkusten
Trelleborg kan fira enligt statistik från SCB/Tillväxtverket. Antalet kommersiella gästnätter och utländska gästnätter ökar stort.
-
Sigtunahöjden erbjuder sin flitiga personal bättre villkor
När en bransch är i behov av personal, men inte attraherar några måste det ske en förändring. Sigtunahöjden erbjuder bättre villkor till sin personal.
-
Hållbarhet i besöksnäringen. Något för dig? Anmäl dig till årets BarCamp!
Vill du inspireras, dela erfarenheter och bygga ut ditt nätverk? Då är BarCamp, något för dig!
-
Easyfairs utser Joachim Warnberg till interim VD för bolaget
Joakim Percival, VD på Easyfairs, lämnar bolaget och ersätts av Joachim Warnberg som interim VD med start september 2022.
-
Högtryck på Sveriges hotell i sommar – intäkterna ökar
Sveriges hotell ökade intäkterna under juli med 32 procent i förhållande till samma månad 2019 enligt Stockholms Handelskammare.
-
Destination Småland spår flygande start med ny VD
Den 15 augusti kliver Eric Wickell in i rollen som VD för Destination Småland. Han hoppas kunna komma med innovativa idéer.
-
Rekordomsättning i juli månad för campingkedjan First Camp
First Camp, Skandinaviens största campingkedja, rapporterar en rekordstark omsättning i juli, årets viktigaste månad.
-
SJ – tågresenärer går före i kön till festivaler
Festivalbesökare som tar tåget går före i kön på Way out West och Big Slap. SJ och arrangörerna samarbetar för ett hållbart resande.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
Företaget Gigleer AB har tagit fram en app för att underlätta matchning mellan arbetsgivare och extrapers...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-5 augusti 2022
Nyhetstorraste veckan på enormt länge om besöksnäring. En del av det som är handlar om statistik för juni eller j...
-
Turista på Djurgården i Stockholm med barnbarn mitt i sommaren
Sista helgen i juli kom Signe, snart fyra, till Stockholm för första gången för att hälsa på mormor och morfar. M...
-
Julirekord för turismen i Göteborg – evenemangen blev succé
Fler gäster än någonsin besökte Göteborg i juli och bodde på hotellen i staden. Under 28 av månadens 31 dagar sål...
-
-
Gästbloggare
-