-
Visit Group går från siffror till handling – utökar sin portfölj
Visit Group är en av norra Europas ledande bolagsgrupper inom tech för besöksnäringen. Nu breddar gruppen sitt erbjudande utanför försäljning, paketering och distribution genom att förvärva en världsledande Reputation Management Data plattform.
Turistnytt vill så klart veta mer om bakgrunden och tankar om framtiden.
”Olery förstärker värdeerbjudandet till alla våra kundgrupper. Vi ser stor potential för både befintliga och framtida kunder att använda strukturerad data om ratings och reviews för att förbättra gästernas upplevelse och därmed också sin affär.” Berättar James Dixon, VD för Visit Group.
Visit Group är ledande inom Hospitality SaaS-lösningar
I Visit Groups erbjudande ingår en rad populära SaaS-tjänster som flitigt används inom besöksnäringen. BookVisit, VisBook, Citybreak och iTicket är de mest kända. Varje affärsenhet opererar självständigt, men samarbetar med varandra för att möjliggöra ett digitalt ekosystem för besöksnäringen.Nu ansluter alltså Olery, som kommer fortsätta att drivas av entreprenörerna Hans Keukenschrijver (CEO) och Menno Beker (CMO) från kontoret i Amsterdam.
”Att bli en del av Visit Group gör det möjligt för oss att fortsätta investera i vår plattform och utöka vårt kommersiella team. Visit Group är ledande inom Hospitality SaaS-lösningar med över 20 års erfarenhet. Med deras stöd och engagemang kan Olery ta nästa steg och behålla vår position som ledare.” Säger Menno Beker (CMO) och medgrundare av Olery.
Olery är den största oberoende Reputation Data-leverantören i världen med över 8 miljoner anslutna företag inom besöksnäringen och semantisk analys på 16 språk. Olery tillhandahåller affärskritiska insikter för informerade beslut. Datan fungerar som beslutsunderlag för företagare inom hotell, attraktioner, restauranger, biluthyrning, flygbolag, flygplatser, fastigheter, investeringsförvaltare, destinationsmarknadsförare och många fler företag med en fot inom turism.
Reputation management är en viktig framgångsfaktor
Visit Group har en rad kända kunder i sin portfölj. En av dem är ESS Group som bland annat ligger bakom Ystad Saltsjöbad, Steam och nu senast satsningen Jacy’z som öppnar i Göteborg i november.
Anna-Carin Rasmusson, Commercial Director på ESS Group anser att reputation management är en viktig framgångsfaktor.
”Ett effektivt och ständigt arbete med betyg och recensioner är en av ESS Groups främsta framgångsfaktorer. Det finns ett tydligt samband mellan att agera på Reputation Management data och intäkter per tillgängligt rum [RevPar]. Datamängderna och antalet källor ökar kontinuerligt och vi behöver därför effektiva verktyg för att förstå våra gäster och optimera vår verksamhet.” Berättar Anna-Carin.
Kunder skall kunna förstå vilka åtgärder de behöver prioritera
”Efterfrågan på relevant och aktuell data har ökat markant de senaste åren inom besöksnäringen. Utmaningen för majoriteten av våra kunder är att de har mycket begränsad kapacitet för dataanalys. Vår vision är att våra kunder skall kunna logga in i våra applikationer och snabbt förstå vilka åtgärder de behöver prioritera för att förbättra gästupplevelsen och därmed affären.” Säger James Dixon. ”Actionable Data” är bra, men datadrivna rekommendationer är bättre. Destinationsbolag skall till exempel inte behöva lägga stora resurser på dataanalys för att ta få en tydlig bild av hur de kan förbättra sin attraktionskraft.”
- Text: Visit Group
- Foto: Visit Group
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-