-
Visit Group går från siffror till handling – utökar sin portfölj
Visit Group är en av norra Europas ledande bolagsgrupper inom tech för besöksnäringen. Nu breddar gruppen sitt erbjudande utanför försäljning, paketering och distribution genom att förvärva en världsledande Reputation Management Data plattform.
Turistnytt vill så klart veta mer om bakgrunden och tankar om framtiden.
”Olery förstärker värdeerbjudandet till alla våra kundgrupper. Vi ser stor potential för både befintliga och framtida kunder att använda strukturerad data om ratings och reviews för att förbättra gästernas upplevelse och därmed också sin affär.” Berättar James Dixon, VD för Visit Group.
Visit Group är ledande inom Hospitality SaaS-lösningar
I Visit Groups erbjudande ingår en rad populära SaaS-tjänster som flitigt används inom besöksnäringen. BookVisit, VisBook, Citybreak och iTicket är de mest kända. Varje affärsenhet opererar självständigt, men samarbetar med varandra för att möjliggöra ett digitalt ekosystem för besöksnäringen.Nu ansluter alltså Olery, som kommer fortsätta att drivas av entreprenörerna Hans Keukenschrijver (CEO) och Menno Beker (CMO) från kontoret i Amsterdam.
”Att bli en del av Visit Group gör det möjligt för oss att fortsätta investera i vår plattform och utöka vårt kommersiella team. Visit Group är ledande inom Hospitality SaaS-lösningar med över 20 års erfarenhet. Med deras stöd och engagemang kan Olery ta nästa steg och behålla vår position som ledare.” Säger Menno Beker (CMO) och medgrundare av Olery.
Olery är den största oberoende Reputation Data-leverantören i världen med över 8 miljoner anslutna företag inom besöksnäringen och semantisk analys på 16 språk. Olery tillhandahåller affärskritiska insikter för informerade beslut. Datan fungerar som beslutsunderlag för företagare inom hotell, attraktioner, restauranger, biluthyrning, flygbolag, flygplatser, fastigheter, investeringsförvaltare, destinationsmarknadsförare och många fler företag med en fot inom turism.
Reputation management är en viktig framgångsfaktor
Visit Group har en rad kända kunder i sin portfölj. En av dem är ESS Group som bland annat ligger bakom Ystad Saltsjöbad, Steam och nu senast satsningen Jacy’z som öppnar i Göteborg i november.
Anna-Carin Rasmusson, Commercial Director på ESS Group anser att reputation management är en viktig framgångsfaktor.
”Ett effektivt och ständigt arbete med betyg och recensioner är en av ESS Groups främsta framgångsfaktorer. Det finns ett tydligt samband mellan att agera på Reputation Management data och intäkter per tillgängligt rum [RevPar]. Datamängderna och antalet källor ökar kontinuerligt och vi behöver därför effektiva verktyg för att förstå våra gäster och optimera vår verksamhet.” Berättar Anna-Carin.
Kunder skall kunna förstå vilka åtgärder de behöver prioritera
”Efterfrågan på relevant och aktuell data har ökat markant de senaste åren inom besöksnäringen. Utmaningen för majoriteten av våra kunder är att de har mycket begränsad kapacitet för dataanalys. Vår vision är att våra kunder skall kunna logga in i våra applikationer och snabbt förstå vilka åtgärder de behöver prioritera för att förbättra gästupplevelsen och därmed affären.” Säger James Dixon. ”Actionable Data” är bra, men datadrivna rekommendationer är bättre. Destinationsbolag skall till exempel inte behöva lägga stora resurser på dataanalys för att ta få en tydlig bild av hur de kan förbättra sin attraktionskraft.”
- Text: Visit Group
- Foto: Visit Group
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-