-
Redo för nya kundlöften? Låt gäster och medarbetare glänsa
Våren är på intåg. Säkert som amen i kyrkan kommer kundlöftena: reklamen om att bli mer som sig själv, koppla av och unna sig varmare dagar vid medelhavet. Lyckliga vackra par i mjuk solnedgång, nån sandstrand, en drink och saken är biff. Jag älskar förstås få se Mads Mikkelsen dyka ner i en pool nära mig, vem gör inte det? Och så nynnar vi musiken. TUI, Ving? Var det inte Fritidsresor som gick i bräschen för charterreklamfilmerna som en egen genre? Sedan blev Lottie Knutsson reseexperten med hela svenska folket. Det har gått några år, visst bör det vara tid för nåt annat, lite mer på riktigt?
Många planerar för en hemestersommar
Sämre ekonomiska tider gör att många planerar för en hemestersommar. Men efter pandemiflykten från besöksnäringen är det inte helt enkelt att hitta personal till säsongsupplevelser, restauranger och boenden. De jobbsökande som finns letar efter en trevlig arbetsmiljö, intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter och balans mellan jobb och fritid, enligt Randstads stora rekryteringsundersökning 2022.
Löftet till medarbetarna
Hur ser då besöksnäringens löfte ut till sina medarbetare? Generellt lite oklart. Kollar vi vad världens bästa arbetsgivare DHL lovar sina medarbetare kanske vi kan lära oss nåt om löften? (undersökning av Great Place to Work 2022 )
Tio tips
10 tilltalande anledningar att börja hos oss…
- För du kommer ha hela världen inom räckhåll
- För du kommer att fortsätta lära och växa
- För arbetet du gör spelar roll på riktigt
- För du kommer vara i gott sällskap
- För du ser alltid fram emot morgondagen
- För du kommer bli en del av en hållbar framtid
- För du kan försäkra dig om en ljus framtid
- För din individualitet är värd att fira
- För du kommer få alla möjliga chanser att glänsa
- För du får vår respekt och vårt stöd
Medarbetarna lika viktiga som gästerna
Eva Sandholm, VD på Quality Hotel Waterfront och Quality Panorama i Göteborg säger att undersöka vad medarbetare tycker om sin arbetsplats är lika viktig som att fråga efter gästernas upplevelse. Och sedan leva upp till ständiga förbättringar.
Tänk om vi redan i år istället för skönmålande ”visit”-filmer där solen alltid lyser kan börja visa både medarbetare, besökarna och boende lite respekt. Intressera oss för hur de egentligen upplever platsen och – dessutom – lova göra ständiga förbättringar? Våga formulera riktiga löften, typ:
Välkommen, här får du som besöker, bor och jobbar:
- Hela världen inom räckhåll
- Fortsätta lära och växa
- Spela roll på riktigt
- Vara i gott sällskap
- Alltid se fram emot morgondagen
- Bli en del av en hållbar framtid
- Försäkra dig om en ljus framtid
- Se din individualitet värd att fira
- Få alla möjliga chanser att glänsa
- Få vår respekt och vårt stöd
Vilken destination blir först?
Se där, löften värdiga en destination på frammarsch, löften som reseanledning, till boende och att flytta till. Vem blir först ut? Någon kommer sätta en helt ny genre…jag kommer gärna. Att öka värdet på varumärket genom löften går som en röd tråd, denna vecka föreläser jag om Världens bästa arbetsplats attraherar kompetens när Destination Sundsvall, Timrå, Ånge bjuder in till besöksnäringens rekryteringsträff. Och Från marknadsföring till medborgarskapande på Berghs School of Communications utbildning Placebranding.
Läs fler av Andrea’s blogginlägg här
Photo by Veit Hammer on Unsplash
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Veit Hammer on Unsplash
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-