-
Redo för nya kundlöften? Låt gäster och medarbetare glänsa
Våren är på intåg. Säkert som amen i kyrkan kommer kundlöftena: reklamen om att bli mer som sig själv, koppla av och unna sig varmare dagar vid medelhavet. Lyckliga vackra par i mjuk solnedgång, nån sandstrand, en drink och saken är biff. Jag älskar förstås få se Mads Mikkelsen dyka ner i en pool nära mig, vem gör inte det? Och så nynnar vi musiken. TUI, Ving? Var det inte Fritidsresor som gick i bräschen för charterreklamfilmerna som en egen genre? Sedan blev Lottie Knutsson reseexperten med hela svenska folket. Det har gått några år, visst bör det vara tid för nåt annat, lite mer på riktigt?
Många planerar för en hemestersommar
Sämre ekonomiska tider gör att många planerar för en hemestersommar. Men efter pandemiflykten från besöksnäringen är det inte helt enkelt att hitta personal till säsongsupplevelser, restauranger och boenden. De jobbsökande som finns letar efter en trevlig arbetsmiljö, intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter och balans mellan jobb och fritid, enligt Randstads stora rekryteringsundersökning 2022.
Löftet till medarbetarna
Hur ser då besöksnäringens löfte ut till sina medarbetare? Generellt lite oklart. Kollar vi vad världens bästa arbetsgivare DHL lovar sina medarbetare kanske vi kan lära oss nåt om löften? (undersökning av Great Place to Work 2022 )
Tio tips
10 tilltalande anledningar att börja hos oss…
- För du kommer ha hela världen inom räckhåll
- För du kommer att fortsätta lära och växa
- För arbetet du gör spelar roll på riktigt
- För du kommer vara i gott sällskap
- För du ser alltid fram emot morgondagen
- För du kommer bli en del av en hållbar framtid
- För du kan försäkra dig om en ljus framtid
- För din individualitet är värd att fira
- För du kommer få alla möjliga chanser att glänsa
- För du får vår respekt och vårt stöd
Medarbetarna lika viktiga som gästerna
Eva Sandholm, VD på Quality Hotel Waterfront och Quality Panorama i Göteborg säger att undersöka vad medarbetare tycker om sin arbetsplats är lika viktig som att fråga efter gästernas upplevelse. Och sedan leva upp till ständiga förbättringar.
Tänk om vi redan i år istället för skönmålande ”visit”-filmer där solen alltid lyser kan börja visa både medarbetare, besökarna och boende lite respekt. Intressera oss för hur de egentligen upplever platsen och – dessutom – lova göra ständiga förbättringar? Våga formulera riktiga löften, typ:
Välkommen, här får du som besöker, bor och jobbar:
- Hela världen inom räckhåll
- Fortsätta lära och växa
- Spela roll på riktigt
- Vara i gott sällskap
- Alltid se fram emot morgondagen
- Bli en del av en hållbar framtid
- Försäkra dig om en ljus framtid
- Se din individualitet värd att fira
- Få alla möjliga chanser att glänsa
- Få vår respekt och vårt stöd
Vilken destination blir först?
Se där, löften värdiga en destination på frammarsch, löften som reseanledning, till boende och att flytta till. Vem blir först ut? Någon kommer sätta en helt ny genre…jag kommer gärna. Att öka värdet på varumärket genom löften går som en röd tråd, denna vecka föreläser jag om Världens bästa arbetsplats attraherar kompetens när Destination Sundsvall, Timrå, Ånge bjuder in till besöksnäringens rekryteringsträff. Och Från marknadsföring till medborgarskapande på Berghs School of Communications utbildning Placebranding.
Läs fler av Andrea’s blogginlägg här
Photo by Veit Hammer on Unsplash
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Veit Hammer on Unsplash
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-