-
Europeisk sommarhetta gör svalare Sverige superintressant
Fjolårets sommarhetta på över 45 grader på flera håll i Europa kan göra Sverige intressant som semesterresmål i år. Men det finns enligt Visit Sweden just nu flera, tillfälligt gynnsamma faktorer till turistsveriges fördel.
”Det går inte att blint förlita sig på tillfälligheter som svag valutakurs eller väder och vind för att skapa långsiktigt hållbar turism som löpande bidrar till blomstrande besöksnäring och arbetstillfällen.” Säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
Sverige får draghjälp av externa faktorer
Då Visit Sweden i 120 år har marknadsfört Sverige som turistdestination, är det erfarenhet som talar:
”Långsiktighet, konsekvent och gediget marknadsföringsarbete med hög kännedom om de målgrupper man vill nå är en förutsättning för att lyckas, när konkurrensen från turiststarka länder bara blir hårdare.” Fortsätter Susanne.
Men just nu får Sverige utöver Visit Swedens arbete, draghjälp av en rad externa faktorer.
Rekordhögt intresse för turistlandet Sverige
Turismen till och i Sverige var på en historisk topp året innan pandemin. Sedan 2019 har intresset för Sverige ökat med ytterligare 29 procent enligt den senaste statistiken av turismrelaterat Googlesökande om landet.
Sverige var ett av få länder i världen som under pandemiåren konsekvent fortsatte att marknadsföra sig som turistresmål, ”när tiden skulle bli den rätta att resa igen”.
När pandemin klingade av var Visit Sweden på tårna och sjösatte snabbt en internationell marknadsföringskampanj som väckte stort globalt intresse. Långt bortom de länder och målgrupper som kampanjen primärt riktade sig till.
”Googlestatistiken är extra glädjande. Då den bland annat visar att vårt arbete med att öka intresset för turistlandet Sverige 365 dagar om året, genom väl planerade marknadsföringskampanjer ger frukt.” Säger Susanne Andersson.
Stor reslust och fördröjd pandemieffekt
Både internationellt och bland svenskar är intresset för att resa stort och har ökat sedan året innan pandemin. Pandemin i sig har accelererat längtan efter att vara utomhus, gärna i naturen där det rör sig färre människor men samtidigt tillgängligt stadsnära.
Ukrainakriget och världens geopolitiska instabilitet ser inte ut att påverka intresset för Sverige.
Gynnsam svensk valuta och ett medvetet resande
Den ekonomiska osäkerheten internationellt minskar inte reslusten. I stället väljer många ett lite billigare resealternativ.
Den svenska valutakursen i jämförelse med många andra är alltjämt svag, vilket gör det extra prisvärt att semestra i Sverige än på många andra håll i världen. Både för internationella besökare och svenskar.
Det medvetna resandet tilltar. Vilket innebär resor med mindre klimatavtryck, mindre ekologiskt fotavtryck, hållbart, med och till schyssta aktörer.
Intresset för till exempel tåg till Sverige från Tyskland är stort. Sökningar på tågresor från Hamburg till Stockholm har ökat med +151 % under 2022 jämfört med 2021, och sökningarna om tåg från Paris har ökat med +103 %.
Sveriges utbud ÄR den globala trenden
Utbudet i Sverige av boende, aktiviteter, upplevelser, mat och dryck är precis det globala trendanalytiker lyfter fram som de största trenderna i världen.
Störst ökning av det turistrelaterade Googlandet om Sverige står norrmännen för – en ökning med +121 % år 2022 jämfört med 2021.
Under 2022 ökade antalet sökningar efter typiska sommarupplevelser som stränder med +22 % jämfört med 2021 och sökningar om öar ökade med +64 %. Amerikanare och tyskar står för den högsta andelen av sökningar om stränder och öar i Sverige.
”Att många omvärldsfaktorer just nu är till Sveriges fördel, likt solen i ryggen en varm sommardag i medvind och utförsbacke, är ingen vidare långsiktig strategi att förlita sig på. Konkurrensen är knivskarp om turisterna.” Säger Susanne. ”Det är därför fortsatt viktigt att investera i konsekvent och relevant marknadsföring av turistlandet Sverige. För att gynna och främja viktiga näringar som bidrar med exportintäkter, platsutveckling, levande städer och landsbygd.”
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Lars Sjöqvist/Visit Sweden
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-