-
Europeisk sommarhetta gör svalare Sverige superintressant
Fjolårets sommarhetta på över 45 grader på flera håll i Europa kan göra Sverige intressant som semesterresmål i år. Men det finns enligt Visit Sweden just nu flera, tillfälligt gynnsamma faktorer till turistsveriges fördel.
”Det går inte att blint förlita sig på tillfälligheter som svag valutakurs eller väder och vind för att skapa långsiktigt hållbar turism som löpande bidrar till blomstrande besöksnäring och arbetstillfällen.” Säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
Sverige får draghjälp av externa faktorer
Då Visit Sweden i 120 år har marknadsfört Sverige som turistdestination, är det erfarenhet som talar:
”Långsiktighet, konsekvent och gediget marknadsföringsarbete med hög kännedom om de målgrupper man vill nå är en förutsättning för att lyckas, när konkurrensen från turiststarka länder bara blir hårdare.” Fortsätter Susanne.
Men just nu får Sverige utöver Visit Swedens arbete, draghjälp av en rad externa faktorer.
Rekordhögt intresse för turistlandet Sverige
Turismen till och i Sverige var på en historisk topp året innan pandemin. Sedan 2019 har intresset för Sverige ökat med ytterligare 29 procent enligt den senaste statistiken av turismrelaterat Googlesökande om landet.
Sverige var ett av få länder i världen som under pandemiåren konsekvent fortsatte att marknadsföra sig som turistresmål, ”när tiden skulle bli den rätta att resa igen”.
När pandemin klingade av var Visit Sweden på tårna och sjösatte snabbt en internationell marknadsföringskampanj som väckte stort globalt intresse. Långt bortom de länder och målgrupper som kampanjen primärt riktade sig till.
”Googlestatistiken är extra glädjande. Då den bland annat visar att vårt arbete med att öka intresset för turistlandet Sverige 365 dagar om året, genom väl planerade marknadsföringskampanjer ger frukt.” Säger Susanne Andersson.
Stor reslust och fördröjd pandemieffekt
Både internationellt och bland svenskar är intresset för att resa stort och har ökat sedan året innan pandemin. Pandemin i sig har accelererat längtan efter att vara utomhus, gärna i naturen där det rör sig färre människor men samtidigt tillgängligt stadsnära.
Ukrainakriget och världens geopolitiska instabilitet ser inte ut att påverka intresset för Sverige.
Gynnsam svensk valuta och ett medvetet resande
Den ekonomiska osäkerheten internationellt minskar inte reslusten. I stället väljer många ett lite billigare resealternativ.
Den svenska valutakursen i jämförelse med många andra är alltjämt svag, vilket gör det extra prisvärt att semestra i Sverige än på många andra håll i världen. Både för internationella besökare och svenskar.
Det medvetna resandet tilltar. Vilket innebär resor med mindre klimatavtryck, mindre ekologiskt fotavtryck, hållbart, med och till schyssta aktörer.
Intresset för till exempel tåg till Sverige från Tyskland är stort. Sökningar på tågresor från Hamburg till Stockholm har ökat med +151 % under 2022 jämfört med 2021, och sökningarna om tåg från Paris har ökat med +103 %.
Sveriges utbud ÄR den globala trenden
Utbudet i Sverige av boende, aktiviteter, upplevelser, mat och dryck är precis det globala trendanalytiker lyfter fram som de största trenderna i världen.
Störst ökning av det turistrelaterade Googlandet om Sverige står norrmännen för – en ökning med +121 % år 2022 jämfört med 2021.
Under 2022 ökade antalet sökningar efter typiska sommarupplevelser som stränder med +22 % jämfört med 2021 och sökningar om öar ökade med +64 %. Amerikanare och tyskar står för den högsta andelen av sökningar om stränder och öar i Sverige.
”Att många omvärldsfaktorer just nu är till Sveriges fördel, likt solen i ryggen en varm sommardag i medvind och utförsbacke, är ingen vidare långsiktig strategi att förlita sig på. Konkurrensen är knivskarp om turisterna.” Säger Susanne. ”Det är därför fortsatt viktigt att investera i konsekvent och relevant marknadsföring av turistlandet Sverige. För att gynna och främja viktiga näringar som bidrar med exportintäkter, platsutveckling, levande städer och landsbygd.”
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Lars Sjöqvist/Visit Sweden
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-