-
Europeisk sommarhetta gör svalare Sverige superintressant
Fjolårets sommarhetta på över 45 grader på flera håll i Europa kan göra Sverige intressant som semesterresmål i år. Men det finns enligt Visit Sweden just nu flera, tillfälligt gynnsamma faktorer till turistsveriges fördel.
”Det går inte att blint förlita sig på tillfälligheter som svag valutakurs eller väder och vind för att skapa långsiktigt hållbar turism som löpande bidrar till blomstrande besöksnäring och arbetstillfällen.” Säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
Sverige får draghjälp av externa faktorer
Då Visit Sweden i 120 år har marknadsfört Sverige som turistdestination, är det erfarenhet som talar:
”Långsiktighet, konsekvent och gediget marknadsföringsarbete med hög kännedom om de målgrupper man vill nå är en förutsättning för att lyckas, när konkurrensen från turiststarka länder bara blir hårdare.” Fortsätter Susanne.
Men just nu får Sverige utöver Visit Swedens arbete, draghjälp av en rad externa faktorer.
Rekordhögt intresse för turistlandet Sverige
Turismen till och i Sverige var på en historisk topp året innan pandemin. Sedan 2019 har intresset för Sverige ökat med ytterligare 29 procent enligt den senaste statistiken av turismrelaterat Googlesökande om landet.
Sverige var ett av få länder i världen som under pandemiåren konsekvent fortsatte att marknadsföra sig som turistresmål, ”när tiden skulle bli den rätta att resa igen”.
När pandemin klingade av var Visit Sweden på tårna och sjösatte snabbt en internationell marknadsföringskampanj som väckte stort globalt intresse. Långt bortom de länder och målgrupper som kampanjen primärt riktade sig till.
”Googlestatistiken är extra glädjande. Då den bland annat visar att vårt arbete med att öka intresset för turistlandet Sverige 365 dagar om året, genom väl planerade marknadsföringskampanjer ger frukt.” Säger Susanne Andersson.
Stor reslust och fördröjd pandemieffekt
Både internationellt och bland svenskar är intresset för att resa stort och har ökat sedan året innan pandemin. Pandemin i sig har accelererat längtan efter att vara utomhus, gärna i naturen där det rör sig färre människor men samtidigt tillgängligt stadsnära.
Ukrainakriget och världens geopolitiska instabilitet ser inte ut att påverka intresset för Sverige.
Gynnsam svensk valuta och ett medvetet resande
Den ekonomiska osäkerheten internationellt minskar inte reslusten. I stället väljer många ett lite billigare resealternativ.
Den svenska valutakursen i jämförelse med många andra är alltjämt svag, vilket gör det extra prisvärt att semestra i Sverige än på många andra håll i världen. Både för internationella besökare och svenskar.
Det medvetna resandet tilltar. Vilket innebär resor med mindre klimatavtryck, mindre ekologiskt fotavtryck, hållbart, med och till schyssta aktörer.
Intresset för till exempel tåg till Sverige från Tyskland är stort. Sökningar på tågresor från Hamburg till Stockholm har ökat med +151 % under 2022 jämfört med 2021, och sökningarna om tåg från Paris har ökat med +103 %.
Sveriges utbud ÄR den globala trenden
Utbudet i Sverige av boende, aktiviteter, upplevelser, mat och dryck är precis det globala trendanalytiker lyfter fram som de största trenderna i världen.
Störst ökning av det turistrelaterade Googlandet om Sverige står norrmännen för – en ökning med +121 % år 2022 jämfört med 2021.
Under 2022 ökade antalet sökningar efter typiska sommarupplevelser som stränder med +22 % jämfört med 2021 och sökningar om öar ökade med +64 %. Amerikanare och tyskar står för den högsta andelen av sökningar om stränder och öar i Sverige.
”Att många omvärldsfaktorer just nu är till Sveriges fördel, likt solen i ryggen en varm sommardag i medvind och utförsbacke, är ingen vidare långsiktig strategi att förlita sig på. Konkurrensen är knivskarp om turisterna.” Säger Susanne. ”Det är därför fortsatt viktigt att investera i konsekvent och relevant marknadsföring av turistlandet Sverige. För att gynna och främja viktiga näringar som bidrar med exportintäkter, platsutveckling, levande städer och landsbygd.”
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Lars Sjöqvist/Visit Sweden
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Som Revenue Managers och hotellägare vet vi att prisstrategi är kärnan i framgångsrik intäktsstyrning. De senaste...
-
-
Gästbloggare
-