-
Europeisk sommarhetta gör svalare Sverige superintressant
Fjolårets sommarhetta på över 45 grader på flera håll i Europa kan göra Sverige intressant som semesterresmål i år. Men det finns enligt Visit Sweden just nu flera, tillfälligt gynnsamma faktorer till turistsveriges fördel.
”Det går inte att blint förlita sig på tillfälligheter som svag valutakurs eller väder och vind för att skapa långsiktigt hållbar turism som löpande bidrar till blomstrande besöksnäring och arbetstillfällen.” Säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
Sverige får draghjälp av externa faktorer
Då Visit Sweden i 120 år har marknadsfört Sverige som turistdestination, är det erfarenhet som talar:
”Långsiktighet, konsekvent och gediget marknadsföringsarbete med hög kännedom om de målgrupper man vill nå är en förutsättning för att lyckas, när konkurrensen från turiststarka länder bara blir hårdare.” Fortsätter Susanne.
Men just nu får Sverige utöver Visit Swedens arbete, draghjälp av en rad externa faktorer.
Rekordhögt intresse för turistlandet Sverige
Turismen till och i Sverige var på en historisk topp året innan pandemin. Sedan 2019 har intresset för Sverige ökat med ytterligare 29 procent enligt den senaste statistiken av turismrelaterat Googlesökande om landet.
Sverige var ett av få länder i världen som under pandemiåren konsekvent fortsatte att marknadsföra sig som turistresmål, ”när tiden skulle bli den rätta att resa igen”.
När pandemin klingade av var Visit Sweden på tårna och sjösatte snabbt en internationell marknadsföringskampanj som väckte stort globalt intresse. Långt bortom de länder och målgrupper som kampanjen primärt riktade sig till.
”Googlestatistiken är extra glädjande. Då den bland annat visar att vårt arbete med att öka intresset för turistlandet Sverige 365 dagar om året, genom väl planerade marknadsföringskampanjer ger frukt.” Säger Susanne Andersson.
Stor reslust och fördröjd pandemieffekt
Både internationellt och bland svenskar är intresset för att resa stort och har ökat sedan året innan pandemin. Pandemin i sig har accelererat längtan efter att vara utomhus, gärna i naturen där det rör sig färre människor men samtidigt tillgängligt stadsnära.
Ukrainakriget och världens geopolitiska instabilitet ser inte ut att påverka intresset för Sverige.
Gynnsam svensk valuta och ett medvetet resande
Den ekonomiska osäkerheten internationellt minskar inte reslusten. I stället väljer många ett lite billigare resealternativ.
Den svenska valutakursen i jämförelse med många andra är alltjämt svag, vilket gör det extra prisvärt att semestra i Sverige än på många andra håll i världen. Både för internationella besökare och svenskar.
Det medvetna resandet tilltar. Vilket innebär resor med mindre klimatavtryck, mindre ekologiskt fotavtryck, hållbart, med och till schyssta aktörer.
Intresset för till exempel tåg till Sverige från Tyskland är stort. Sökningar på tågresor från Hamburg till Stockholm har ökat med +151 % under 2022 jämfört med 2021, och sökningarna om tåg från Paris har ökat med +103 %.
Sveriges utbud ÄR den globala trenden
Utbudet i Sverige av boende, aktiviteter, upplevelser, mat och dryck är precis det globala trendanalytiker lyfter fram som de största trenderna i världen.
Störst ökning av det turistrelaterade Googlandet om Sverige står norrmännen för – en ökning med +121 % år 2022 jämfört med 2021.
Under 2022 ökade antalet sökningar efter typiska sommarupplevelser som stränder med +22 % jämfört med 2021 och sökningar om öar ökade med +64 %. Amerikanare och tyskar står för den högsta andelen av sökningar om stränder och öar i Sverige.
”Att många omvärldsfaktorer just nu är till Sveriges fördel, likt solen i ryggen en varm sommardag i medvind och utförsbacke, är ingen vidare långsiktig strategi att förlita sig på. Konkurrensen är knivskarp om turisterna.” Säger Susanne. ”Det är därför fortsatt viktigt att investera i konsekvent och relevant marknadsföring av turistlandet Sverige. För att gynna och främja viktiga näringar som bidrar med exportintäkter, platsutveckling, levande städer och landsbygd.”
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Lars Sjöqvist/Visit Sweden
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-