söndag 10 december 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
    • Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
    • Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2023
    • Upplevelseinstitutet startar nytt analysföretag inom destinationsutveckling
    • Lugnetområdet i Falun söker en Besök- och evenemangsansvarig
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
    • Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
    • Hotelldirektör sökes till Hernö Gin Hotell i Härnösand
    • En Hotellchef sökes till Källan Hotel Spa & Konferens
    • Treehotel i natursköna Harads söker även en F&B Manager
    • Treehotel i natursköna Harads söker en Sales Manager
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Sverige
    2023-05-02 18:03

    Europeisk sommarhetta gör svalare Sverige superintressant

    Fjolårets sommarhetta på över 45 grader på flera håll i Europa kan göra Sverige intressant som semesterresmål i år. Men det finns enligt Visit Sweden just nu flera, tillfälligt gynnsamma faktorer till turistsveriges fördel.

    ”Det går inte att blint förlita sig på tillfälligheter som svag valutakurs eller väder och vind för att skapa långsiktigt hållbar turism som löpande bidrar till blomstrande besöksnäring och arbetstillfällen.” Säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.

    Sverige får draghjälp av externa faktorer

    Då Visit Sweden i 120 år har marknadsfört Sverige som turistdestination, är det erfarenhet som talar:

    ”Långsiktighet, konsekvent och gediget marknadsföringsarbete med hög kännedom om de målgrupper man vill nå är en förutsättning för att lyckas, när konkurrensen från turiststarka länder bara blir hårdare.” Fortsätter Susanne.

    Men just nu får Sverige utöver Visit Swedens arbete, draghjälp av en rad externa faktorer.

    Rekordhögt intresse för turistlandet Sverige

    Turismen till och i Sverige var på en historisk topp året innan pandemin. Sedan 2019 har intresset för Sverige ökat med ytterligare 29 procent enligt den senaste statistiken av turismrelaterat Googlesökande om landet.

    Sverige var ett av få länder i världen som under pandemiåren konsekvent fortsatte att marknadsföra sig som turistresmål, ”när tiden skulle bli den rätta att resa igen”.

    När pandemin klingade av var Visit Sweden på tårna och sjösatte snabbt en internationell marknadsföringskampanj som väckte stort globalt intresse. Långt bortom de länder och målgrupper som kampanjen primärt riktade sig till.

    ”Googlestatistiken är extra glädjande. Då den bland annat visar att vårt arbete med att öka intresset för turistlandet Sverige 365 dagar om året, genom väl planerade marknadsföringskampanjer ger frukt.” Säger Susanne Andersson.

    Stor reslust och fördröjd pandemieffekt

    Både internationellt och bland svenskar är intresset för att resa stort och har ökat sedan året innan pandemin. Pandemin i sig har accelererat längtan efter att vara utomhus, gärna i naturen där det rör sig färre människor men samtidigt tillgängligt stadsnära.

    Ukrainakriget och världens geopolitiska instabilitet ser inte ut att påverka intresset för Sverige.

    Gynnsam svensk valuta och ett medvetet resande

    Den ekonomiska osäkerheten internationellt minskar inte reslusten. I stället väljer många ett lite billigare resealternativ.

    Den svenska valutakursen i jämförelse med många andra är alltjämt svag, vilket gör det extra prisvärt att semestra i Sverige än på många andra håll i världen. Både för internationella besökare och svenskar.

    Det medvetna resandet tilltar. Vilket innebär resor med mindre klimatavtryck, mindre ekologiskt fotavtryck, hållbart, med och till schyssta aktörer.

    Intresset för till exempel tåg till Sverige från Tyskland är stort. Sökningar på tågresor från Hamburg till Stockholm har ökat med +151 % under 2022 jämfört med 2021, och sökningarna om tåg från Paris har ökat med +103 %.

    Sveriges utbud ÄR den globala trenden

    Utbudet i Sverige av boende, aktiviteter, upplevelser, mat och dryck är precis det globala trendanalytiker lyfter fram som de största trenderna i världen.

    Störst ökning av det turistrelaterade Googlandet om Sverige står norrmännen för – en ökning med +121 % år 2022 jämfört med 2021.

    Under 2022 ökade antalet sökningar efter typiska sommarupplevelser som stränder med +22 % jämfört med 2021 och sökningar om öar ökade med +64 %. Amerikanare och tyskar står för den högsta andelen av sökningar om stränder och öar i Sverige.

    ”Att många omvärldsfaktorer just nu är till Sveriges fördel, likt solen i ryggen en varm sommardag i medvind och utförsbacke, är ingen vidare långsiktig strategi att förlita sig på. Konkurrensen är knivskarp om turisterna.” Säger Susanne. ”Det är därför fortsatt viktigt att investera i konsekvent och relevant marknadsföring av turistlandet Sverige. För att gynna och främja viktiga näringar som bidrar med exportintäkter, platsutveckling, levande städer och landsbygd.”

    Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.

    • Text: Visit Sweden
    • Foto: Lars Sjöqvist/Visit Sweden
    Tweet
  • H.M. Konungen invigde den nya upplevelsearenan Wisdome på Tekniska museet.
    2023-12-08 20:26

    Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år

    En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.

  • Lisebergs Julmarknad i Göteborg.
    2023-12-08 17:47

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.

  • Gamla Stan, Stockholm i vinterskrud.
    2023-12-07 18:36

    Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling

    Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.

  • Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023.
    2023-12-07 17:18

    Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023

    Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.

  • En Hotellpodd med Hans Kanold och Jonatan Kruse.
    2023-12-06 19:05

    Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell

    I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.

  • Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund har bildat ett intressenätverk i Riksdagen.
    2023-12-06 18:12

    HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen

    Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.

  • Visionsbilden för hotellet som Strawberry bygger vid Liseberg i Göteborg.
    2023-12-05 18:22

    Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg

    Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.

  • Placebranders Day arrangeras den 5 september 2024 på Science Park Towers i Jönköping.
    2023-12-05 17:46

    Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024

    Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.

  • 2023-12-05 14:49

    Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT

    Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.

  • Taktikon utforskar framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Bilden är en familj som får personlig hjälp på ett hotell.
    2023-12-04 18:40

    Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig

    Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.

  • Veckans profil

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Nordic Outdoor Adventures respektive Bonnier News

    Ett litet snack med Micke från NOA och Jonathan från Bonnier News om Outdoor som arena för eventkommunikation

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Undersökning för en mer innovativ turism och besöksnäring

    • Film om turism och besöksnäringens betydelse för Sverige

    • Arktisk glamping och öländsk champing kan vinna Stora turismpriset

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 november

    • Inspelning webbinarium: Så lyckas ni med er hållbarhetskommunikation

    • Inspelning webbinarium: Kulturturism – en förstudie

    • Erbjudande: Delta på ITB i Berlin 5-7 mars 2024

  • Händelser i branschen

    • Vakantiebeurs, mässa för resebransch och konsument i Nederländerna (Visit Sweden) 10-14 januari
      2024-01-10
      • Jaarbeurs, Nederländerna
      • invajo.com/event/visitsweden/vakantiebeurs2024
    • Global Revenue Forum Stockholm 2024
      2024-01-30
      • Stockholm
      • revenueforum.net/revenue-management-events/
    • Fastfood & Café & Restaurant Expo (31 januari – 1 februari)
      2024-01-31
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/om-oss/
    • Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) internationella världskongress, 23-26 april 2024
      2024-04-23
      • Stockholm (Djurgården)
      • corporate.visitsweden.com/om-oss/i-fokus/visit-sweden-gstc/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-12-05 14:49

      Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT

      Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...

    • 2023-12-04 06:05

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...

    • 2023-12-01 23:05

      Fånga framtiden 2024 med Kairos Future

      Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...

    • 2023-12-02 16:55

      Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation

      Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt. Vill du ha fler bokningar på dina aktiviteter, stugor...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Säsongen är inte slut än och det finns mängder av gäster (och intäkter) att vinna fortfarande. Jag vill därför dela med mig av några mycket ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Kulturturism kan lyfta svensk besöksnäring. Internationella gäster suktar efter det lokala, man vill åt det unika, lära sig, berikas på kuns...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om AI-verktyg, trender och hållbara goda exempel


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet