-
Fagerudd Konferens vinner innovationspris för sitt klimatinitiativ
I samband med IACC Europe Knowledge Festival, som gick av stapeln 6-8 oktober 2023 på Rungstedgaard i Köpenhamn, tilldelades Fagerudd Konferens priset för årets innovation för deras initiativ med vegetariska luncher som standard.
”Vi är otroligt stolta idag.” Säger Sebastian Tarkowski, VD på Fagerudd Konferens. ”Det här är något som engagerar hela vårt företag liksom våra kunder. Men framför allt är det roligt att vi vinner med ett relativt litet initiativ, som är lätt att kopiera. För tänk vilken skillnad det blir om 1000 restauranger till gjorde som vi. Vi hoppas att många väljer att kopiera oss, både i Sverige och utomlands.”
Initiativet har tidigare uppmärksammats
Fagerudd var nominerade som en av sju konferensanläggningar som alla presenterade varsitt initiativ. Vinnaren utsågs genom medlemsomröstning bland de närvarande deltagarna som utgjordes av branschrepresentanter från nio marknader. Bland de tävlande initiativen fans allt från rena tekniska lösningar till sociala hållbarhetsprojekt. Tillslut vann Fagerudd Konferens med sitt vegetariska initiativ.
Tidigare har de nominerats till Svenska Mötespriset och omnämndes som exempel på framtidens mötesrum på Meeting Professionals Internationals konferens i Cancun i våras. Initiativet att servera vegetariska luncher som standard har också uppmärksammats av amerikanska branschtidningen Smart Meetings Magazine.
Ett enkelt sätt att få majoriteten att välja vegetariskt
Vad menas med att Fagerudd serverar vegetariska luncher som standard? Det innebär att om du inte säger till innan att du vill ha kött så får du det vegetariska alternativet. Det vegetariska är, med andra ord, standarden på anläggningen.
”Det vi tror att de som röstade uppskattade och uppfattade som innovativt med Fagerudds initiativ är att vi på ett enkelt sätt lyckas få den absoluta majoriteten att välja att vegetariskt, samtidigt som vi behåller valfriheten. Dessutom gör det faktum att vi beräknar och redovisar den samlade besparingen att värdet av att äta vegetariskt blir så mycket tydligare. När vi säger att vi sparar 19 ton koldioxid och tackar mötesdeltagarna för att de är med och bidrar brukar vi få applåder.” Säger Sebastian Tarkowski.
Vill väcka en tanke om vad vi lägger på tallriken
Företag och organisationer börjar i allt större utsträckning efterfråga vegetariska alternativ när de konfererar. Det har Svenska Möten, som Fagerudd Konferens är en del av, märkt under åren.
Flera kommuner och institutioner efterfrågar numera inte bara vegetariska luncher, utan kräver helvegetariska menyer för alla deltagare när de samlas. På företag med många unga anställda brukar det också ofta vara en betydande andel av medarbetarna som identifierar sig som flexitarianer.
”Samtidigt vill vi vara tydliga med att säga att vi inte nödvändigtvis tycker att alla måltider alltid måste vara vegetariska. Det vi vill utmana med detta initiativ är slentrianmässiga köttbitar och samtidigt väcka en tanke om vad vi lägger på tallriken.” Avslutar Sebastian Tarkowski.
- Text: Fagerudd Konferens & Svenska Möten
- Foto: IACC Europe
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...
-
-
Gästbloggare
-