-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Vid årsskiftet blev det klart att Visit Dalarna lyckats uppnå internationellt erkända certifieringen ESCA guld. Inom den branschkod som inkluderar besöksnäring är destinationsbolaget just nu den enda i världen med guldcertifiering.
”Det här är ett stort kliv mot vår vision att bli norra Europas ledande destinationsbolag.” Säger Chatarina Eriksson, VD för Visit Dalarna.
ESCA utvärderar organisationer utifrån hur väl de fungerar som kluster
Certifieringen ”Cluster Management Excellence Label GOLD – Proven for Cluster Excellence” är instiftad av Europeiska kommissionen och delas ut av ESCA (European Secretariat for Cluster Assessment). ESCA utvärderar och kvalificerar organisationer, oavsett bransch, utifrån hur väl de fungerar som kluster*. Certifieringen finns på brons-, silver- och guldnivå. Visit Dalarna har nu tilldelats certifieringen på den högsta nivån, guld.
”Vi har jobbat hårt och långsiktigt med att utveckla och kvalitetssäkra besöksnäringen i Dalarna sedan långt innan starten av Visit Dalarna, och det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Vi kommer inte på något sätt att luta oss tillbaka nu. Det gäller att fortsätta jobba målmedvetet för att ytterligare stärka vårt arbete för besöksnäringens bästa.” Säger Chatarina Eriksson.
*Ett kluster är en etablerad och forskningsbaserad utvecklingsmodell. Där ett nätverk av företag, akademi och offentliga organisationer arbetar för att stärka företagens och organisationernas potential, samarbetsförmåga och konkurrenskraft. Framför allt handlar det om att skapa relationer och samverkan mellan företagen. Samt bidra till ökad digitalisering, hållbarhet, innovation och internationella satsningar.
Certifieringen är kronan på verket efter en imponerande utveckling
För att erhålla ESCA guld måste en klusterorganisation uppfylla strikta kriterier inom områden som ledarskap, strategi, resurser, internationalisering och samarbete med andra aktörer. Att vara en klustermotor innebär att skapa de bästa förutsättningarna för förtagen att utvecklas och göra fler och bättre affärer.
”Att bli belönad med ”Cluster Management Excellence Label GOLD – Proven for Cluster Excellence” är kronan på verket efter en imponerande utveckling av det som blivit organisationen Visit Dalarna och som förvandlat turismsektorn i regionen från en fragmenterad organisation till en välfungerande klustersamverkansstruktur. Insatser som samfinansieras av offentlig och privat sektor. Kvalitetsmärkningen kommer att ytterligare förbättra klustrets synlighet i Sverige och utomlands och blir därmed en stark tillgång för att locka fler besökare till regionen.” Säger Helmut Kergel, direktör för ESCA.
Kommer underlätta att söka internationella projektmedel
Visit Dalarna jobbar brett med besöksnäringsfrågor. Allt från rådgivning kring verksamhetsutveckling, hållbarhet och digitalisering till internationalisering och samarbete med reseagenter. De samverkar kring infrastrukturfrågor samt bistår med analyser för samhällsviktiga beslut. Destinationsbolaget gör dessutom insatser inom marknadsföring och försäljning både nationellt och internationellt. Utöver detta tas även turistinformation fram för besökare.
”Utmärkelsen ESCA Guld kommer att underlätta vårt arbete med att söka internationella projektmedel direkt i fler internationella fonder för regionala insatser. Vi är vana att framgångsrikt söka projektmedel öronmärkta för Sverige, och denna kvalitetsstämpel kan bidra till att ännu fler dörrar öppnar sig.” Säger Lotta Magnusson, strategichef Visit Dalarna som i många år ansvarat för projektansökningar.
Läs mer om Dalarna på Turismnytt här.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Anna Holm, Visit Dalarna
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
-
Gästbloggare
-