-
Var med och skapa Göteborgsmåltiden – stadens nya signaturrätt
Nu kan alla som älskar Göteborg vara med och skapa stadens nya signaturrätt. Berlin har sin currywurst och Köpenhamn sin röde pölse – men vad är den typiska Göteborgsmåltiden? Nu är det dags att titta på framtidens mat och låta folket ta fram ett helt nytt – eller gammalt – förslag på vad som representerar destinationens matkultur.
I januari 2025 startade en unik tävling som sätter Göteborgs matkultur på kartan. Tillsammans med Switch Food Hub, (ett EU-samarbete mellan RISE och Chalmers Tekniska Högskola), Turistrådet Västsverige och Göteborgs Stad lanserar Göteborg & Co ”Göteborgsmåltiden”. Ett projekt för att skapa stolthet över den lokala maten. Men även inspirera till nyttigare matvanor och bidra till en mer hållbar framtid.
En hyllning till hållbar och lokal matglädje i regionen
Alla som älskar Göteborg uppmanas att delta i att ta fram stadens nya signaturrätt. Oavsett om man är göteborgare eller någon som har besökt staden är man välkommen att skicka in ett förslag på en huvudrätt som associeras med destinationen. Tävlingen öppnade den 21 januari och pågår till den 23 februari.
En kunnig expertpanel och jury bestående av tio matexperter från olika områden kommer att utvärdera och provlaga sig fram för att kora den nya Göteborgsmåltiden. Bland annat köksmästaren Patrik Sewerin och matinfluencern Nikola Zivkovic (Foodandcoffegbg). I mars sker en semifinal där tre finalister går vidare till den stora finalen under Göteborgs Kulturkalas 2025. Vinnaren får äran av att ha skapat Göteborgs signaturrätt. Den kan då representera stadens matkultur i olika sammanhang.
”Vi ser fram emot alla fantastiska idéer och tillsammans kunna sätta Göteborgs matkultur ännu mer i rampljuset både hos lokalbor och besökare. Mat är en stor reseanledning och vi vill såklart uppmana besökare att testa den lokala maten under sitt besök hos oss.” Säger Sofie Mantzaris, PR & Gastronomi på Göteborg & Co.
Hur fungerar tävlingen, vad finns det för kriterier?
För att delta skickar man in:
◆ Ett recept på maträtten för 4 personer.
◆ Ett foto av maträtten.
◆ En kort motivering av varför detta borde bli den nya Göteborsmåltiden.Förslagen ska också uppfylla minst en av följande tre hälsa- och hållbarhetskriterier:
◈ Mer växtbaserat: Fokus på användning av lokala råvaror från växtriket.
◈ Fullkorn i fokus: Inkludera fullkornsprodukter, gärna lokala.
◈ Hållbar sjömat: Hållbart producerad fisk, skaldjur eller andra marina råvaror som finns lokalt eller i regionen.”Switch Food Hub ser Göteborgsmåltiden som en möjlighet att lyfta den lokala matkulturen och regionens fantastiska råvaror – med fokus på fullkorn, grönt och sjömat. Det handlar om hälsa, hållbarhet och att skapa matupplevelser som inspirerar till bättre matvanor.” Säger Marcus Adevi Klasson, projektledare och konsumentforskare på RISE och Switch Food Hub.
Läs mer om hur tävlingen fungerar och skicka in bidrag här!
Här kan ni läsa mer om Göteborg på Turismnytt.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co mediabank
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-