måndag 8 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
    • Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
    • Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
    • Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Anna Grönlund Sveriges Bussföretag
    2021-08-14 11:18

    Anna Grönlund: Stillastående bussar kan börja rulla sent i höst

    Över 75 procent av bussföretagen uppgav i våras i en medlemsenkät till Sveriges Bussföretag att de har tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020 i spåren av coronapandemin. Bland det bussföretag som huvudsakligen kör kommersiell busstrafik, såsom expressbussar, turistbussar och beställningstrafik har vissa företag haft en nedgång i verksamheten på 98%.

    De stöd som den svenska regeringen beslutat har enligt Sveriges Bussföretag varit oerhört viktiga, men för att fler företag ska kunna överleva och säkra en svensk persontransportkapacitet för framtiden behövs stödåtgärder året ut menar Sveriges Bussföretag, då den svenska bussbranschen är beroende av att andra verksamheter inom besöksnäringen, såsom konserter, teatrar etc. hinner dra i gång sin verksamhet. Evenemang och besöksmål är ofta målet för bussresan.

    Inför hösten passade vi på att ställa ett antal frågor om läget och framtiden till Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund. Sveriges Bussföretag har knappt 270 medlemsföretag med nära 27 000 anställda. Förbundet är en del i Transportföretagen inom Svenskt Näringsliv.

    Hur ser prognosen för hösten och för 2022 ut avseende den svenska bussbranschen?

    Läget är fortfarande kärvt. Flera av våra medlemsföretag i Sveriges Bussföretag vittnar om att människor ringer och frågar om resor, men att man vill boka först senare in på hösten. Men tydligt är att vaccinet har stor positiv effekt. Många bussföretag vänder sig till äldre med sina produkter och här har vaccinet en oerhörd betydelse för faktisk och upplevd trygghet. Samtidigt är signalerna från idrottsrörelsen, om att man i höst kommer återuppta verksamhet positiva. Många idrottare väljer bussen för att resa till cuper, matcher, tävlingar och galor. Och så gör även deras publik! Vi får också signaler från våra medlemsföretag att fler bokar sig som enskilda resenärer på bussresor över dagen, vilket är oerhört glädjande för alla bussföretag med egna reseprogram.

    Tillsammans med våra medlemsföretag planerar vi för en kampanj för bussresan som kommer lanseras under hösten i linje, självklart med Folkhälsomyndighetens rekommendationer och successivt lättade restriktioner.

    Ni har beskrivit läget i bussbranschen som tufft – hur många bussföretag har tvingats i konkurs i pandemins spår?

    Under 2020 registrerades 11 konkurser bland landets bussföretag. Jag skulle säga att de är förvånansvärt få med tanke på den tuffa situation branschen befinner sig i. Orsakerna till att krisen så här långt inte lett till att fler verksamheter avslutats är framförallt tre:

    Många bussföretag kör en blandad trafik där man både kör turist- och beställningstrafik men också en del offentligt upphandlad busstrafik åt kommuner och regioner, exempelvis skoltrafik och den offentligt finansierade busstrafiken har i stort sett rullat med samma volymer. Det har räddat många.

    Det andra skälet är att bussföretagen drastiskt skurit i sina verksamheter. Många har med vånda tvingats säga upp medarbetare, har man kunnat har man korttidspermitterat nyckelpersoner. Man har sparat in på allt man kan – jag pratade med en av våra medlemsföretagare som sa att han varje morgon funderade på om man inte kunde dra ner värmen på kontoret lite till för att spara…

    Det tredje skälet är att bussföretagen förhandlat med framförallt fordonsleverantörer och andra samarbetspartners om anstånd med betalningar etc. Många leverantörer har gjort vad de kunnat för att värna långvariga samarbeten med sina kunder bussföretagen.

    Hur har ni som förbund kunnat stötta era medlemsföretag?

    Vi har arbetat väldigt nära Transportföretagen och Svenskt Näringsliv i syfte att med klassisk opinionsbildning driva på för de generella stöden till hårt drabbade företagare. Sedan har vi både själva och tillsammans med allierade inom framförallt besöksnäringen argumenterat för riktade stöd till särskilt drabbade sektorer i Coronakrisens spår. Här har vi tyvärr möttes av ringa förståelse från våra beslutsfattare, då den svenska regeringen som linje valt generella stöd framför riktade. Här har ju framförallt våra nordiska grannländer, Norge och Danmark valt en helt annan strategi och lanserat direkta stöd till särskilt utsatta branscher såsom buss- och besöksnäring. Det kan komma att påverka konkurrenssituationen framöver – många bussföretag verkar på flera nordiska och nordeuropeiska marknader.

    På ett mer konkret plan har många av våra medlemsföretag fått rådgivning i sina egna företagsfrågor. Inledningsvis samlades styrelsen för veckovisa möten och i förbundet har vi bedrivit ett gediget arbete med faktainsamling, intervjuer och dokumentation av exempel från våra medlemsföretag som vi sedan kunna sprida i media, till politiker och andra beslutsfattare. Våra medlemsföretag har verkligen delat med sig och också aktivt stöttat varandra, vilket många vittnat om varit ett stort stöd när de funderat över hur länge det egna företaget kan överleva…

    Hur kommer framtidens bussresa se ut?

    Om man undantar den allmänna kollektivtrafiken, den som regioner och kommuner upphandlar och som också möter förändringar och en tuff ekonomi i pandemins spår fast av ett annat slag, så tror jag att vi inom den kommersiella busstrafiken kommer få se en större variation. Det kommer absolut finnas en stor grupp resenärer som vill fortsätta resa på den traditionella gruppresan med buss i en eller flera dagar för att tillsammans med andra i gemenskap uppleva olika besöksmål och evenemang. Samtidigt har vi i ett utvecklingsprojekt tillsammans med Stua tittat på hur bussföretag och besöksmål tillsammans kan paketera resan och målet som en ännu bättre helhet där de olika delarna förstärker varandra. Det gynnar alla parter – resenär, bussföretag och destination – som kan dra fördel av att de olika delarna smälter samman. Men många besöksmål är ovana vid att anpassa sin produkt efter bussresenärerna behov och krav. När vi nu behöver starta om efter pandemin och tänka nytt hoppas jag vi kan göra det ännu bättre tillsammans. Och visst finns det goda exempel – många skidorter har utvecklat koncept där både resa och destination är en del av hela upplevelsen, buss och båt är i många sammanhang en populär kombination för att inte tala om teaterresorna med buss där många föreställningar i exempelvis Stockholm inte skulle gå runt utan bussresenärerna. Lägg därtill att bussen är ett trafiksäkert och klimatsmart transportslag som kan ta många resenärer – samtidigt – till besöksmål och där ge dessa resenärer upplevelser som kan vara svåra att få tillgång till som enskild besökare. Och som ansvarig för ett arrangemang eller ett besöksmål kan dialogen med en person på bussföretaget ge många besökare, vilket underlättar och förenklar samtidigt som många besökare kan nås.

    Som sista fråga – hur din egen semester sett ut i i sommar?

    Jag har haft knappt tre veckors semester, det är fortfarande mycket för oss på förbundet att ta tag i för att bistå våra medlemsföretag. Under de veckorna har jag paddlat kajak i Dalsland och cyklat på Irland tillsammans med min man. Dessutom hade vi  några fina dagar i Stockholms skärgård, vi bor på Lidingö och har båt så det går lätt att komma ut i vår underbara natur. Men telefonen har varit med hela tiden!

    Här kan du läsa mer om branschorganisationen Sveriges Bussföretag och deras arbete

    Här kan du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen

    • Text: Anna Grönlund/Jakob Norrby
    • Foto: Sveriges Bussföretag
    Tweet
  • Slussporten renderad bild besöksnäring
    2025-12-08 07:06

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025

    Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Allt fler gäster söker en helhetsupplevelse med mat och hotellrum. Hällsnäs satsar stort på det.
    2025-12-08 02:41

    Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration

    Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.

  • Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
    2025-12-08 00:06

    Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas

    Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.

  • Grant Thornton hjälper dig med 3:12-regeln
    2025-12-07 00:55

    Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?

    Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här

  • Campingnätverket i Riksdagen tillsammans med Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, Svensk Camping och First Camp, önskar en tydlighet och enkelhet i regler och lagar.
    2025-12-06 02:01

    Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare

    Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.

  • Outdoor festival 2025
    2025-12-05 10:36

    Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige

    Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt

  • Danskarna strömmar till de svenska fjällen – nu lanserar Stena Line, SkiStar och Sembo nya kompletta skidsemesterlösningar.
    2025-12-05 01:38

    Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar

    Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.

  • Hotell Kung Carl
    2025-12-04 17:34

    Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

    Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan

  • Konstupplevelse - ENESS Modern Guru Eslite Taiwan
    2025-12-03 22:42

    Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott

    Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"

  • Invite och Visit blir partners
    2025-12-03 06:44

    Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

    Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Almedagen 2026
      2026-01-27
      • Stockholm
      • www3.gotland.se/sr/Almedagen2026
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Möten & Event-mässan 18-19 februari 2025
      2026-02-18
      • Stockholm (Kista)
      • motenevent.se/
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-12-01 06:05

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...

    • 2025-11-30 13:12

      Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan

      Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...

    • 2025-12-03 06:44

      Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

      Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...

    • 2025-11-30 23:18

      Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas

      Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet