-
Anna Grönlund: Stillastående bussar kan börja rulla sent i höst
Över 75 procent av bussföretagen uppgav i våras i en medlemsenkät till Sveriges Bussföretag att de har tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020 i spåren av coronapandemin. Bland det bussföretag som huvudsakligen kör kommersiell busstrafik, såsom expressbussar, turistbussar och beställningstrafik har vissa företag haft en nedgång i verksamheten på 98%.
De stöd som den svenska regeringen beslutat har enligt Sveriges Bussföretag varit oerhört viktiga, men för att fler företag ska kunna överleva och säkra en svensk persontransportkapacitet för framtiden behövs stödåtgärder året ut menar Sveriges Bussföretag, då den svenska bussbranschen är beroende av att andra verksamheter inom besöksnäringen, såsom konserter, teatrar etc. hinner dra i gång sin verksamhet. Evenemang och besöksmål är ofta målet för bussresan.
Inför hösten passade vi på att ställa ett antal frågor om läget och framtiden till Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund. Sveriges Bussföretag har knappt 270 medlemsföretag med nära 27 000 anställda. Förbundet är en del i Transportföretagen inom Svenskt Näringsliv.
Hur ser prognosen för hösten och för 2022 ut avseende den svenska bussbranschen?
Läget är fortfarande kärvt. Flera av våra medlemsföretag i Sveriges Bussföretag vittnar om att människor ringer och frågar om resor, men att man vill boka först senare in på hösten. Men tydligt är att vaccinet har stor positiv effekt. Många bussföretag vänder sig till äldre med sina produkter och här har vaccinet en oerhörd betydelse för faktisk och upplevd trygghet. Samtidigt är signalerna från idrottsrörelsen, om att man i höst kommer återuppta verksamhet positiva. Många idrottare väljer bussen för att resa till cuper, matcher, tävlingar och galor. Och så gör även deras publik! Vi får också signaler från våra medlemsföretag att fler bokar sig som enskilda resenärer på bussresor över dagen, vilket är oerhört glädjande för alla bussföretag med egna reseprogram.
Tillsammans med våra medlemsföretag planerar vi för en kampanj för bussresan som kommer lanseras under hösten i linje, självklart med Folkhälsomyndighetens rekommendationer och successivt lättade restriktioner.
Ni har beskrivit läget i bussbranschen som tufft – hur många bussföretag har tvingats i konkurs i pandemins spår?
Under 2020 registrerades 11 konkurser bland landets bussföretag. Jag skulle säga att de är förvånansvärt få med tanke på den tuffa situation branschen befinner sig i. Orsakerna till att krisen så här långt inte lett till att fler verksamheter avslutats är framförallt tre:
Många bussföretag kör en blandad trafik där man både kör turist- och beställningstrafik men också en del offentligt upphandlad busstrafik åt kommuner och regioner, exempelvis skoltrafik och den offentligt finansierade busstrafiken har i stort sett rullat med samma volymer. Det har räddat många.
Det andra skälet är att bussföretagen drastiskt skurit i sina verksamheter. Många har med vånda tvingats säga upp medarbetare, har man kunnat har man korttidspermitterat nyckelpersoner. Man har sparat in på allt man kan – jag pratade med en av våra medlemsföretagare som sa att han varje morgon funderade på om man inte kunde dra ner värmen på kontoret lite till för att spara…
Det tredje skälet är att bussföretagen förhandlat med framförallt fordonsleverantörer och andra samarbetspartners om anstånd med betalningar etc. Många leverantörer har gjort vad de kunnat för att värna långvariga samarbeten med sina kunder bussföretagen.
Hur har ni som förbund kunnat stötta era medlemsföretag?
Vi har arbetat väldigt nära Transportföretagen och Svenskt Näringsliv i syfte att med klassisk opinionsbildning driva på för de generella stöden till hårt drabbade företagare. Sedan har vi både själva och tillsammans med allierade inom framförallt besöksnäringen argumenterat för riktade stöd till särskilt drabbade sektorer i Coronakrisens spår. Här har vi tyvärr möttes av ringa förståelse från våra beslutsfattare, då den svenska regeringen som linje valt generella stöd framför riktade. Här har ju framförallt våra nordiska grannländer, Norge och Danmark valt en helt annan strategi och lanserat direkta stöd till särskilt utsatta branscher såsom buss- och besöksnäring. Det kan komma att påverka konkurrenssituationen framöver – många bussföretag verkar på flera nordiska och nordeuropeiska marknader.
På ett mer konkret plan har många av våra medlemsföretag fått rådgivning i sina egna företagsfrågor. Inledningsvis samlades styrelsen för veckovisa möten och i förbundet har vi bedrivit ett gediget arbete med faktainsamling, intervjuer och dokumentation av exempel från våra medlemsföretag som vi sedan kunna sprida i media, till politiker och andra beslutsfattare. Våra medlemsföretag har verkligen delat med sig och också aktivt stöttat varandra, vilket många vittnat om varit ett stort stöd när de funderat över hur länge det egna företaget kan överleva…
Hur kommer framtidens bussresa se ut?
Om man undantar den allmänna kollektivtrafiken, den som regioner och kommuner upphandlar och som också möter förändringar och en tuff ekonomi i pandemins spår fast av ett annat slag, så tror jag att vi inom den kommersiella busstrafiken kommer få se en större variation. Det kommer absolut finnas en stor grupp resenärer som vill fortsätta resa på den traditionella gruppresan med buss i en eller flera dagar för att tillsammans med andra i gemenskap uppleva olika besöksmål och evenemang. Samtidigt har vi i ett utvecklingsprojekt tillsammans med Stua tittat på hur bussföretag och besöksmål tillsammans kan paketera resan och målet som en ännu bättre helhet där de olika delarna förstärker varandra. Det gynnar alla parter – resenär, bussföretag och destination – som kan dra fördel av att de olika delarna smälter samman. Men många besöksmål är ovana vid att anpassa sin produkt efter bussresenärerna behov och krav. När vi nu behöver starta om efter pandemin och tänka nytt hoppas jag vi kan göra det ännu bättre tillsammans. Och visst finns det goda exempel – många skidorter har utvecklat koncept där både resa och destination är en del av hela upplevelsen, buss och båt är i många sammanhang en populär kombination för att inte tala om teaterresorna med buss där många föreställningar i exempelvis Stockholm inte skulle gå runt utan bussresenärerna. Lägg därtill att bussen är ett trafiksäkert och klimatsmart transportslag som kan ta många resenärer – samtidigt – till besöksmål och där ge dessa resenärer upplevelser som kan vara svåra att få tillgång till som enskild besökare. Och som ansvarig för ett arrangemang eller ett besöksmål kan dialogen med en person på bussföretaget ge många besökare, vilket underlättar och förenklar samtidigt som många besökare kan nås.
Som sista fråga – hur din egen semester sett ut i i sommar?
Jag har haft knappt tre veckors semester, det är fortfarande mycket för oss på förbundet att ta tag i för att bistå våra medlemsföretag. Under de veckorna har jag paddlat kajak i Dalsland och cyklat på Irland tillsammans med min man. Dessutom hade vi några fina dagar i Stockholms skärgård, vi bor på Lidingö och har båt så det går lätt att komma ut i vår underbara natur. Men telefonen har varit med hela tiden!
Här kan du läsa mer om branschorganisationen Sveriges Bussföretag och deras arbete
Här kan du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen
- Text: Anna Grönlund/Jakob Norrby
- Foto: Sveriges Bussföretag
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-