-
Årets Culinary Academy of Sweden tar journalister till Swedish Lapland
Kaffeost i Kangos och samiska mattraditioner i Jokkmokk är något av det som sju internationella matjournalister kommer få uppleva i norra Sverige denna vecka. Den 27 november startar årets Culinary Academy of Sweden med fokus på lokal matkultur. Resan ska stärka marknadsföringen av Sverige och Swedish Lapland i Europa och USA.
Ska uppleva matkulturen i norra Sverige
Den 27 november kommer sju stora journalister inom mat, resor och livsstil från Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA att anlända till Norrbotten för att djupdyka i den lokala matkulturen under fem dagar. Swedish Lapland Visitors Board arrangerar resan.
“Många Sverigebesökare vill lära känna landet genom mat och Visit Sweden gör en extra satsning på måltidsturism mellan 2017 och 2021. Att få visa upp maten och kulturen i denna spännande region för dedikerade journalister är viktigt och fantastiskt roligt.” Säger Ewa Lagerqvist, VD på Visit Sweden.
Årets Culinary Academy of Sweden
Deltagarna kommer att besöka Tornedalen, Kangos, Kiruna, Jukkasjärvi, Abisko och Jokkmokk. De får bland annat grilla sik, baka samisk gahkku, smaka kaffeost i olika former och montera gourmetmat på is. Dessutom kommer de också att få utforska svampodling i Kirunagruvan, bastukultur i Kukkola, se norrsken i Abisko samt prova på samiska smaker och lära sig om deras kultur. Besöket ska öka nyfikenheten på svensk och samisk matkultur. Men det ska även få fler utländska turister att välja Sverige för sin nästa semester.
Resan utgör årets Culinary Academy of Sweden. Det är Visit Swedens koncept för utländska journalister som vill lära känna svensk matkultur på djupet.
“Vi är mycket glada att Visit Sweden har valt att lägga sin Culinary Academy i Swedish Lapland i år. Vi ser att intresset för lokal kultur och matupplevelser ökar hos resvana och nyfikna besökare. I linje med detta är det flera företag i regionen som satsar på att låta mat och kultur ta större plats i upplevelsen. Att få visa upp det för så här bra medier betyder mycket för alla inblandade”. Säger Petronella Modin, tf VD för Swedish Lapland Visitors Board.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Asaf Kliger
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-