-
Auktoriserade turistguiderna i Stockholm: Katastrofläge för många – noll uppdrag och nedlagda företag
Stockholms auktoriserade turistguider är en grupp inom besöksnäringen som drabbats hårt av den pågående pandemin. I takt med de senaste årens starkt ökade globala turism har denna yrkesgrupp expanderat kraftigt.
Flera guider lever nästan hela året på högsäsongens inkomster och detta år är en helt förlorad säsong för alla, med noll uppdrag och inga inkomster. Eftersom många guider bedriver sin verksamhet i enskilda firmor kan de inte få del av bidrag och samtidigt behålla sina företag.
Ingen möjlighet att få stöd av staten
Den övervägande delen av guiderna är egna företagare i olika former. Många har inga möjligheter att få stöd av statens erbjudanden som huvudsakligen designats för större bolag med anställd personal och fasta kostnader.
De guider som har enskild firma är särskilt hårt drabbade. För att kunna utnyttja sin A-kassa måste de lägga sitt företag vilande. Det gör det svårt att planera för kommande säsonger och arbeta med sin egen marknadsföring. Det omöjliggör framförallt att ta de få uppdrag som finns och hitta nya arbetssätt.
Ett förslag från moderaterna till Regeringen att kunna kombinera A-kassa på max 50% med företagande i enskild firma skulle förenkla denna situation.
”Det är ett väldigt svårt läge denna säsong för våra medlemmar, och vi försöker att ta oss igenom den här tiden och vara bättre rustade när pandemin är över. Vår förening har ett upparbetat samarbete med Stockholms stad och besöksnäringens aktörer i staden. Syftet är att underlätta för varandra under högsäsong och dela erfarenheter och identifiera var förändringar och förbättringar kan göras för oss och för besökare till Stockholm. Och vi har viss kontakt även i dessa tider. Men nu ser vi kollegor och samarbetspartners som förlorat sina arbeten. Företag har lagts ned och försvunnit. Ibland finns våra kontaktpersoner inte ens kvar i branschen.” Säger Karin Olsson Trollmo, talesperson för FSAG (Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider).
Kreativ grupp hittar nya lösningar
Nu gäller det för många att se till att det egna företaget överlever till nästa säsong, och det är svårt om man tvingats lägga ned eller ha bolaget totalt vilande. Guiderna är kreativa och reder ut säsongen på olika sätt.
En del, men de är få, tar ut sin A-kassa och låter sitt enskilda företag vila, några har andra verksamheter i sina bolag som de kan ägna sig åt, några söker andra anställningar inom andra branscher och en del guider satsar på att utveckla säkra vandringar utomhus. Guiderna är ett kollektiv med många olika kompetenser och erfarenheter och dessutom goda språkkunskaper. Föreningens knappt 400 medlemmar talar tillsammans 29 olika språk.
Tusentals guideuppdrag som inte efterfrågas i år
De auktoriserade turistguiderna arbetar som mest intensivt under perioden april till oktober. Förra året kom 228 kryssningsfartyg till Stockholm. Denna sommar var 288 anlöp planerade, med över 700 000 passagerare, men det blev noll. En fjärdedel av alla besökare till Sverige kommer till Stockholms län som hade mer än 15 miljoner gästnätter 2019.
”Vi är inte ensamma med svårigheter under denna pandemi. För oss skulle det underlätta med förändringar i reglerna för särskilt enskilda företagare. Vi behöver ha våra företag igång för att kunna förbereda oss och ta nya tag när allt detta är över. Vi behöver också ha möjlighet att tillsammans med besöksnäringen kunna skapa hållbara arbetssätt, bredda våra målgrupper och fortsätta att visa upp vårt Stockholm på bästa sätt.” Säger Karin Olsson Trollmo.
- Text: Stockholms Auktoriserade Guider
- Foto: Lieselotte Van Der Meijs.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-