-
Auktoriserade turistguiderna i Stockholm: Katastrofläge för många – noll uppdrag och nedlagda företag
Stockholms auktoriserade turistguider är en grupp inom besöksnäringen som drabbats hårt av den pågående pandemin. I takt med de senaste årens starkt ökade globala turism har denna yrkesgrupp expanderat kraftigt.
Flera guider lever nästan hela året på högsäsongens inkomster och detta år är en helt förlorad säsong för alla, med noll uppdrag och inga inkomster. Eftersom många guider bedriver sin verksamhet i enskilda firmor kan de inte få del av bidrag och samtidigt behålla sina företag.
Ingen möjlighet att få stöd av staten
Den övervägande delen av guiderna är egna företagare i olika former. Många har inga möjligheter att få stöd av statens erbjudanden som huvudsakligen designats för större bolag med anställd personal och fasta kostnader.
De guider som har enskild firma är särskilt hårt drabbade. För att kunna utnyttja sin A-kassa måste de lägga sitt företag vilande. Det gör det svårt att planera för kommande säsonger och arbeta med sin egen marknadsföring. Det omöjliggör framförallt att ta de få uppdrag som finns och hitta nya arbetssätt.
Ett förslag från moderaterna till Regeringen att kunna kombinera A-kassa på max 50% med företagande i enskild firma skulle förenkla denna situation.
”Det är ett väldigt svårt läge denna säsong för våra medlemmar, och vi försöker att ta oss igenom den här tiden och vara bättre rustade när pandemin är över. Vår förening har ett upparbetat samarbete med Stockholms stad och besöksnäringens aktörer i staden. Syftet är att underlätta för varandra under högsäsong och dela erfarenheter och identifiera var förändringar och förbättringar kan göras för oss och för besökare till Stockholm. Och vi har viss kontakt även i dessa tider. Men nu ser vi kollegor och samarbetspartners som förlorat sina arbeten. Företag har lagts ned och försvunnit. Ibland finns våra kontaktpersoner inte ens kvar i branschen.” Säger Karin Olsson Trollmo, talesperson för FSAG (Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider).
Kreativ grupp hittar nya lösningar
Nu gäller det för många att se till att det egna företaget överlever till nästa säsong, och det är svårt om man tvingats lägga ned eller ha bolaget totalt vilande. Guiderna är kreativa och reder ut säsongen på olika sätt.
En del, men de är få, tar ut sin A-kassa och låter sitt enskilda företag vila, några har andra verksamheter i sina bolag som de kan ägna sig åt, några söker andra anställningar inom andra branscher och en del guider satsar på att utveckla säkra vandringar utomhus. Guiderna är ett kollektiv med många olika kompetenser och erfarenheter och dessutom goda språkkunskaper. Föreningens knappt 400 medlemmar talar tillsammans 29 olika språk.
Tusentals guideuppdrag som inte efterfrågas i år
De auktoriserade turistguiderna arbetar som mest intensivt under perioden april till oktober. Förra året kom 228 kryssningsfartyg till Stockholm. Denna sommar var 288 anlöp planerade, med över 700 000 passagerare, men det blev noll. En fjärdedel av alla besökare till Sverige kommer till Stockholms län som hade mer än 15 miljoner gästnätter 2019.
”Vi är inte ensamma med svårigheter under denna pandemi. För oss skulle det underlätta med förändringar i reglerna för särskilt enskilda företagare. Vi behöver ha våra företag igång för att kunna förbereda oss och ta nya tag när allt detta är över. Vi behöver också ha möjlighet att tillsammans med besöksnäringen kunna skapa hållbara arbetssätt, bredda våra målgrupper och fortsätta att visa upp vårt Stockholm på bästa sätt.” Säger Karin Olsson Trollmo.
- Text: Stockholms Auktoriserade Guider
- Foto: Lieselotte Van Der Meijs.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-