-
Besöksnäringen har misslyckats med sitt inflytande
Besöksnäringen har misslyckats med både sin mediebild och sitt politiska inflytande. Sedan fem år tillbaka har det offentliga Sverige gradvis sänkt sina ambitioner inom resor och turism. Under perioden har investeringar i näringen minskat, både offentliga och privata, med följd av att även stöd- och bidragsapparaten Tillväxtverket pratar om andra saker än turism i sina prioriteringar.
Symptomatiskt är att när Ylva Jonasson, arbetsmarknadsminister (S), ska uttala sig om och till branschen väljer att lyfta sexuella trakasserier som sin huvudpunkt. Eller när infrastrukturminister Anna Johansson (S) skriver att regeringens flygstrategi kommer att vara en del av den arbetsmarknadspolitik regeringen vill genomföra. Till det kan vi lägga Europaparlamentarikern Marita Ulvskogs (S) uttalande i förra veckan om flygbranschen som oschysst arbetsmarknad.
Med dessa inställningar och dessutom med en regeringsbildning som gör att beskattning av flygresor och en stark drift att minska antalet flygplatser i Sverige så hamnar både politiskt och mediafokus på helt fel saker. Att skapa opinion för att utveckla och förstärka näringen är inte lätt men att det misslyckats är tydligt.
Hotbilderna är påtagliga för både regioner och enskilda företag att det kommer vara ett svårare att lyckas i en näring som vi kraftigt skönmålar. Och det är kanske skönmålandet av den som en frälsare och den stora framtidsbranschen som är kärnan till problemet. Den skapar inte förankring och förståelse för vilka politiska investeringar som måste göras och hur konkurrensutsatt näringen är.
Resor och turism hör till världen mest konkurrensutsatta näringar och vi trappar ner våra investeringar och offentliga prioriteringar när omvärlden gör tvärtom. Vi kommer inte att stärka vår konkurrenskraft med att fokusera på arbetsmarknadsfrågor och miljöfrågor även om dessa är självklara förutsättningar.
Det är något vi har misslyckats med att kommunicera här.
Under tiden reser vi mer än någonsin
Follow RazorBjorn
070-594 19 30www.razormind.se
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
https://twitter.com/RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
RazorBjorn.wordpress.com- Text: Maria Lindqvist
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-