-
Är besöksnäringen dålig på att göra trovärdig reklam?
Är besöksnäringen dålig på att göra trovärdig reklam? Ja, enligt svenska folket är vi det. Besöksnäringen hamnar i mitten av skalan över branscher som gör mest trovärdig reklam i Sverige. Besöksnäringens reklam uppfattas som mer trovärdig av kvinnor än av män. I undersökningen framkommer inte varför branschen inte rankas högre.
Den bransch som ger mest trovärdighet är utbildning/forskning, kultur/nöjen och livsmedel. Bakom resultatet ligger en undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.
Hela listan
- Utbildning/forskning 20 %
- Kultur/nöje 18 %
- Livsmedel/dagligvaror 18 %
- Välgörenhet/ideellt 17 %
- Rättsväsendet 13 %
- Möbler/hem 11 %
- Alkohol/bryggerier 9 %
- Förbund/branschorganisationer 8 %
- Politik/myndigheter 8 %
- Bygghandel 7 %
- Vitvaror/elektronik 6 %
- Industri/tillverkning 5 %
- Resor/turism 5 %
- Bank/finans 4 %
- Bilar/biltillbehör 4 %
- Sporthandel 4 %
- Energi/drivmedel 3 %
- Försäkring 3 %
- Hotell/restaurang 3 %
- Mode 3 %
- Spel 3 %
- Fastigheter/köpcentrum 2 %
- IT/telekom 2 %
- Hygien/kosmetik 1 %
- Rekrytering/management 1 %
Källa: Sveriges Annonsörer
- Text: Maria Lindqvist
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-