-
Blogginlägg: Lite bensin på elden gör platsen attraktiv
Åre hemslöjds slogan är himla bra: Ta med dig en bit av Åre hem. Varumärket Åre står högt i kurs och säljer idag allt från skidåkning till praliner, stöpta stearinljus, hemslöjd och det ljuva livet. What happens in Åre stays in Åre, ungefär.
Den nivån på varumärkets värde är en dröm för många turistchefer, näringslivschefer och centrumutvecklare. Så vad behöver man göra för att sätta – valfri plats – på kartan? Stockholm vill, Göteborg likaså. Uddevalla med och kanske Ystad? Kiruna absolut och Sälen.
Ett platsvarumärkes värde varierar med människors uppfattning om just den platsen. För att öka värdet behöver man gå via människors uppfattning (känsla + logik). Här behöver vi både utveckla platsens utformning och innehåll samt marknadsföra den. Att värdet ökar är ofta gynnsamt för platsens många intressenter och görs genom ett strategisk och praktiskt arbete.
Man kan ge platsen extra kärlek, ombilda till nya verksamheter och investera i smart marknadsföring. Det kan gälla en fastighet som Feskekörka i Göteborg, en grupp fastigheter som Yllefabriken i Norrköping, ett kvarter eller en stadsdel, tänk Avenyn i Göteborg eller Västra hamnen i Malmö, ett helt samhälle som flytten av Kiruna stad eller en tematisk idé som Glasriket i Småland. Platsutveckling kan pågå flera år i en process med såväl fastighetsägare, handel och övrigt näringsliv, staden eller kommunen, boende och besökare. Ofta speedat med en hemlig ingrediens. Och det funkar! Jämför fastighetspriserna i Åre och Grästorp. Vi vet var Zlatan valde att köpa fritidshus, en indikator i sig. (Förlåt Grästorp, jag såg en fin pilbågebana på väg till Jönköping förra veckan.)
Mycket ska stämma för att platsen ska upplevas attraktiv och för att besökarna ska komma, inte endast för att Rammstein uppträder, utan för att uppleva själva platsen i sig: En mysig atmosfär, bemötandet, utbudet, föränderligheten, hypen, konsekventa skyltprogram, en blandning av gammalt och nytt, storytelling, restauranger, boutiquehotell, kulturutbud, butiker faciliterade av entreprenörer som säljer lokalproducerat med innerligheten hos en amma. Ett torg som lockar människor i alla åldrar, levande musik, en plats där ingen går hem när dagen går över i kväll, instagramvänligt för såväl flanörer som nattugglor.
Nej, det går inte att smacka upp några fastigheter, asfaltera vägar, döpa platsen till något coolt och tro att det skett platsutveckling. Kort och gott går det inte att köpa sig till ambiencen mellan spänning och mys. Jämför – valfritt centrum i Sverige – och dess anonyma Domuslador med potentialen i kulturarvscentrum som Eksjö eller Alingsås.
För att skapa en attraktiv plats behövs mångfalden av både kulturarv och vågat modernt, olika epoker av etableringar. Det behövs också ibland rätt galna typer med en egen syn på hur livet ska levas. Den hemliga ingrediensen är alla konstnärer, musiker, kulturutövare, lokala matproducenter, ölbryggare, predikanter i olika lifestyles: Skatare, graffiti, yoga, kajodling, cykelreparatörer. Människor som gör saker av eget intresse med en inre drivkraft. Folk som inte frågar så mycket utan mer ”bara gör” kan vara bensinen som får elden att flamma. Tänk värmen av flödena av människor i Barcelona, Amsterdam, Köpenhamn.
I Åre är det freeride utför Skutan, här är 360 vardagsmat och så kan det stickas mössor om kvällen, folk flyter fram och åter mellan status i Metaverse och en burgare på Åre torg. Om dessa gurus diktar lokala magasin stories som höjer platsens varumärke. Att skibumlivet skulle skapa värden begrep Skistar tidigt. De satte sig på börsen med ledning av Erik Paulsson, styrelseordförande och storägare. När jag träffade Erik i Åre var han fortfarande nyfiken som en liten pojke och jag kommer inte för någon berätta vilka frågor han ställde till liftpersonalen. Jag lovar, det enda jag för vidare är smartnessen i att bygga platsvarumärke med hjälp av en gnutta bensin.
Foto: Pasi Mämmelä från Pixabay
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Pasi Mämmelä från Pixabay
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
-
Gästbloggare
-