-
Blogginlägg: Lite bensin på elden gör platsen attraktiv
Åre hemslöjds slogan är himla bra: Ta med dig en bit av Åre hem. Varumärket Åre står högt i kurs och säljer idag allt från skidåkning till praliner, stöpta stearinljus, hemslöjd och det ljuva livet. What happens in Åre stays in Åre, ungefär.
Den nivån på varumärkets värde är en dröm för många turistchefer, näringslivschefer och centrumutvecklare. Så vad behöver man göra för att sätta – valfri plats – på kartan? Stockholm vill, Göteborg likaså. Uddevalla med och kanske Ystad? Kiruna absolut och Sälen.
Ett platsvarumärkes värde varierar med människors uppfattning om just den platsen. För att öka värdet behöver man gå via människors uppfattning (känsla + logik). Här behöver vi både utveckla platsens utformning och innehåll samt marknadsföra den. Att värdet ökar är ofta gynnsamt för platsens många intressenter och görs genom ett strategisk och praktiskt arbete.
Man kan ge platsen extra kärlek, ombilda till nya verksamheter och investera i smart marknadsföring. Det kan gälla en fastighet som Feskekörka i Göteborg, en grupp fastigheter som Yllefabriken i Norrköping, ett kvarter eller en stadsdel, tänk Avenyn i Göteborg eller Västra hamnen i Malmö, ett helt samhälle som flytten av Kiruna stad eller en tematisk idé som Glasriket i Småland. Platsutveckling kan pågå flera år i en process med såväl fastighetsägare, handel och övrigt näringsliv, staden eller kommunen, boende och besökare. Ofta speedat med en hemlig ingrediens. Och det funkar! Jämför fastighetspriserna i Åre och Grästorp. Vi vet var Zlatan valde att köpa fritidshus, en indikator i sig. (Förlåt Grästorp, jag såg en fin pilbågebana på väg till Jönköping förra veckan.)
Mycket ska stämma för att platsen ska upplevas attraktiv och för att besökarna ska komma, inte endast för att Rammstein uppträder, utan för att uppleva själva platsen i sig: En mysig atmosfär, bemötandet, utbudet, föränderligheten, hypen, konsekventa skyltprogram, en blandning av gammalt och nytt, storytelling, restauranger, boutiquehotell, kulturutbud, butiker faciliterade av entreprenörer som säljer lokalproducerat med innerligheten hos en amma. Ett torg som lockar människor i alla åldrar, levande musik, en plats där ingen går hem när dagen går över i kväll, instagramvänligt för såväl flanörer som nattugglor.
Nej, det går inte att smacka upp några fastigheter, asfaltera vägar, döpa platsen till något coolt och tro att det skett platsutveckling. Kort och gott går det inte att köpa sig till ambiencen mellan spänning och mys. Jämför – valfritt centrum i Sverige – och dess anonyma Domuslador med potentialen i kulturarvscentrum som Eksjö eller Alingsås.
För att skapa en attraktiv plats behövs mångfalden av både kulturarv och vågat modernt, olika epoker av etableringar. Det behövs också ibland rätt galna typer med en egen syn på hur livet ska levas. Den hemliga ingrediensen är alla konstnärer, musiker, kulturutövare, lokala matproducenter, ölbryggare, predikanter i olika lifestyles: Skatare, graffiti, yoga, kajodling, cykelreparatörer. Människor som gör saker av eget intresse med en inre drivkraft. Folk som inte frågar så mycket utan mer ”bara gör” kan vara bensinen som får elden att flamma. Tänk värmen av flödena av människor i Barcelona, Amsterdam, Köpenhamn.
I Åre är det freeride utför Skutan, här är 360 vardagsmat och så kan det stickas mössor om kvällen, folk flyter fram och åter mellan status i Metaverse och en burgare på Åre torg. Om dessa gurus diktar lokala magasin stories som höjer platsens varumärke. Att skibumlivet skulle skapa värden begrep Skistar tidigt. De satte sig på börsen med ledning av Erik Paulsson, styrelseordförande och storägare. När jag träffade Erik i Åre var han fortfarande nyfiken som en liten pojke och jag kommer inte för någon berätta vilka frågor han ställde till liftpersonalen. Jag lovar, det enda jag för vidare är smartnessen i att bygga platsvarumärke med hjälp av en gnutta bensin.
Foto: Pasi Mämmelä från Pixabay
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Pasi Mämmelä från Pixabay
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Fjällmaraton Sälen är fullbokat – växande intresse för löpning
Intresset för fjällträning och löpning fortsätter att växa och lockar många kvinnor. Fjällmaraton Sälen är redan ...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
-
Gästbloggare
-