-
Blogginlägg: Lite bensin på elden gör platsen attraktiv
Åre hemslöjds slogan är himla bra: Ta med dig en bit av Åre hem. Varumärket Åre står högt i kurs och säljer idag allt från skidåkning till praliner, stöpta stearinljus, hemslöjd och det ljuva livet. What happens in Åre stays in Åre, ungefär.
Den nivån på varumärkets värde är en dröm för många turistchefer, näringslivschefer och centrumutvecklare. Så vad behöver man göra för att sätta – valfri plats – på kartan? Stockholm vill, Göteborg likaså. Uddevalla med och kanske Ystad? Kiruna absolut och Sälen.
Ett platsvarumärkes värde varierar med människors uppfattning om just den platsen. För att öka värdet behöver man gå via människors uppfattning (känsla + logik). Här behöver vi både utveckla platsens utformning och innehåll samt marknadsföra den. Att värdet ökar är ofta gynnsamt för platsens många intressenter och görs genom ett strategisk och praktiskt arbete.
Man kan ge platsen extra kärlek, ombilda till nya verksamheter och investera i smart marknadsföring. Det kan gälla en fastighet som Feskekörka i Göteborg, en grupp fastigheter som Yllefabriken i Norrköping, ett kvarter eller en stadsdel, tänk Avenyn i Göteborg eller Västra hamnen i Malmö, ett helt samhälle som flytten av Kiruna stad eller en tematisk idé som Glasriket i Småland. Platsutveckling kan pågå flera år i en process med såväl fastighetsägare, handel och övrigt näringsliv, staden eller kommunen, boende och besökare. Ofta speedat med en hemlig ingrediens. Och det funkar! Jämför fastighetspriserna i Åre och Grästorp. Vi vet var Zlatan valde att köpa fritidshus, en indikator i sig. (Förlåt Grästorp, jag såg en fin pilbågebana på väg till Jönköping förra veckan.)
Mycket ska stämma för att platsen ska upplevas attraktiv och för att besökarna ska komma, inte endast för att Rammstein uppträder, utan för att uppleva själva platsen i sig: En mysig atmosfär, bemötandet, utbudet, föränderligheten, hypen, konsekventa skyltprogram, en blandning av gammalt och nytt, storytelling, restauranger, boutiquehotell, kulturutbud, butiker faciliterade av entreprenörer som säljer lokalproducerat med innerligheten hos en amma. Ett torg som lockar människor i alla åldrar, levande musik, en plats där ingen går hem när dagen går över i kväll, instagramvänligt för såväl flanörer som nattugglor.
Nej, det går inte att smacka upp några fastigheter, asfaltera vägar, döpa platsen till något coolt och tro att det skett platsutveckling. Kort och gott går det inte att köpa sig till ambiencen mellan spänning och mys. Jämför – valfritt centrum i Sverige – och dess anonyma Domuslador med potentialen i kulturarvscentrum som Eksjö eller Alingsås.
För att skapa en attraktiv plats behövs mångfalden av både kulturarv och vågat modernt, olika epoker av etableringar. Det behövs också ibland rätt galna typer med en egen syn på hur livet ska levas. Den hemliga ingrediensen är alla konstnärer, musiker, kulturutövare, lokala matproducenter, ölbryggare, predikanter i olika lifestyles: Skatare, graffiti, yoga, kajodling, cykelreparatörer. Människor som gör saker av eget intresse med en inre drivkraft. Folk som inte frågar så mycket utan mer ”bara gör” kan vara bensinen som får elden att flamma. Tänk värmen av flödena av människor i Barcelona, Amsterdam, Köpenhamn.
I Åre är det freeride utför Skutan, här är 360 vardagsmat och så kan det stickas mössor om kvällen, folk flyter fram och åter mellan status i Metaverse och en burgare på Åre torg. Om dessa gurus diktar lokala magasin stories som höjer platsens varumärke. Att skibumlivet skulle skapa värden begrep Skistar tidigt. De satte sig på börsen med ledning av Erik Paulsson, styrelseordförande och storägare. När jag träffade Erik i Åre var han fortfarande nyfiken som en liten pojke och jag kommer inte för någon berätta vilka frågor han ställde till liftpersonalen. Jag lovar, det enda jag för vidare är smartnessen i att bygga platsvarumärke med hjälp av en gnutta bensin.
Foto: Pasi Mämmelä från Pixabay
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Pasi Mämmelä från Pixabay
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Vintersäsongen är äntligen här – SkiStars backar öppnar
Fjällen fylls åter av förväntan och vintermagi. Den 29 november öppnade SkiStar Sälen och Vemdalen sina första nedfarter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet samt Nöjesparker/skidanläggningar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
Tunga företrädare för flygbranschen och politiker lyfte krisen för inrikesflyget och Arlandas roll efter BRAs flytt från Bromma
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong med roliga nyheter för alla åldrar. I den...
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Uppdaterat den 30 november 17:19. Stockholm kommer som första kommun i Sverige införa en miljözon klass ...
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av <...
-
-
Gästbloggare
-