-
Coronavirus – Sammanfattning av besöksnäringsnyheter 17 mars 2020
Som ni förstår är det extremt mycket att hålla koll på och gå igen om i nyhetsflödet och i sociala medier (måste erkänna att det blir mest LinkedIn då vi inte har någon Instagramstjärna eller Facebook-guru på redaktionen) dessa dagar men vi försöker lägga upp en del nyheter som egna artiklar (som vi länkar till här) men allt sammanfattas i denna artikel. I många fall blir det bara länkar till andra sidor men vi hoppas att ni har överseende med det.
Riktat stöd till flygbranschen
Under seneftermiddagen kom regeringen med ett riktat stöd till flygbranschen. Regeringen föreslår att flygföretagen under 2020 ges möjlighet att erhålla kreditgarantier till ett värde av sammanlagt högst 5 miljarder kronor varav 1,5 miljarder är riktat till SAS. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/statliga-kreditgarantier-till-flygforetag-och-utokad-kreditgarantiram-for-exportkreditnamnden-for-att-dampa-effekterna-av-coronaviruset/
Flygbolaget BRA anser dock inte att det är till någon större hjälp. Det man behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter – inte lån med kreditkostnader.
https://via.tt.se/pressmeddelande/flygbolaget-bras-vd-geir-stormorken-kommenterar-regeringens-forslag-om-kreditgarantier-till-svensk-flygbransch?publisherId=3234555&releaseId=3272923Igår kväll meddelade också SJ att de kommer att dra ned trafiken från och med idag på grund av ökad frånvaro bland personalen.
Rederi, taxi, hotell, köpcentra
Rederiet Viking Line drar ned trafiken ytterligare och ställer in trafiken på linjerna Kapellskär-Mariehamn och Stockholm-Mariehamn-Helsingfors till och med den 13 april 2020. Man kommer endast att bibehålla trafiken på linjen Stockholm–Åland– Åbo för att trygga försörjningsberedskapen mellan Sverige och Finland.
————————————————-
Taxibranschen har det tufft också. I spåren av att flyg, båt och turistnäringen stänger igen, och myndigheter som uppmanar människor att stanna hemma, sker en dramatisk minskning av efterfrågan på taxitjänster. Nu begär man/kommer man med förslag på riktade insatser.
————————————————-
Hotell Tylösand varslar 40 personer vilket är ca 1/3 av den fasta personalstyrkan – https://www.turismnytt.se/hotel-tylosand-tvingas-varsla-40-personer/
———————————————–
Köpcentra börjar dra ned på öppettiderna:
Nordstan i Göteborg drar ned öppettiderna till 10-19 vardagar och 10-16 lördag-söndag tills vidare.
Kritik mot krisåtgärderna från staten – En skuldfälla
Räddningen för branschen är en skuldfälla enligt Stureplansgruppen – Läs mer här https://www.turismnytt.se/regeringens-raddning-en-skuldfalla-enligt-stureplansgruppen/
Även Pelle Johansson, ägare till Hagabadet har påpekat detta(på LinkedIn). Såhär skriver han:
”Småföretagare och även storföretag kommer inte att klara att tappa 70-80 % av deras omsättning.
Tyvärr verkar det som att den allmänna kunskapen om företagsekonomi är låg.
Jag har alltid kommunicerat ut att tex löner inte betalas av företagen utan av kunderna. Kundernas pengar hamnar i löntagarnas plånböcker.
Nu när kunderna inte får/vågar/kan/vill handla, åka på hotell, konferenser, event, café, flyga eller äta på restaurang så försvinner inte företagens pengar utan löntagarnas pengar.
Att då får låna pengar från bank är omöjligt för bankerna räknar med kassaflöde som ofta är det enda som en restaurang, café, skomakare mm har som tillgång. Väldigt få äger sina egna fastigheter eller andra tillgångar som har ett belåningsvärde. Vilken bank lånar ut pengar där kassaflöde är den enda tillgången som dessutom inte finns längre och inte heller kan prognostiseras framåt.
Dessutom hjälper inte lån eftersom det hamnar i balansräkningen på skuldsidan. När pengarna från lånet betalas ut till hyra, personalkostnader, driftkostnader, leasing och andra kostnader så minskar resultatet och då påverkas det egna kapitalet. Inga kunder = inga intäkter.
Hotell tappar otroliga omsättningar. Restauranger tappar 70-80 %
Då hjälper det inte att staten tar 50 % av lönekostnaden = konkurs.”Indragen utdelning och ”ställ om” istället för ”ställ in”
Hotellfastighetsbolaget Pandox drar in utdelningsförslag – https://news.cision.com/se/pandox/r/pandox-ab–publ–uppskattar-paverkan-pa-grund-av-covid-19-och-drar-tillbaka-tidigare-lagt-utdelnings,c3061221
————————————-
Svenska Möten går ut med uppmaningen Ställ inte in – ställ om! Det är tid att hjälpa varandra – https://www.svenskamoten.se/nyheter/tid-att-hjalpa-varandra/
Ett par andra liknande kampanjer är #hålligångsverige och #enomdagen
Rapport från en Yh-utbildning
Ingela Asplund som är ansvarig för Yh-utbildningen Service Manager – for future tourism i Malmö skriver såhär om situationen för dem (det var innan beslutet på eftermiddagen från regeringen att alla utbildningar över gymnasienivå skulle ske på distans):
”Just nu håller vi utbildningen igång och vi följer givetvis utvecklingen löpande. Våra studerande är ute på LIA och det är givetvis väldigt utmanande för dem att på plats, i verkligheten, se vad som händer. En del har fått stanna hemma då de haft mildare sjukdomssymtom. En del har skickats hem då det inte finns någon verksamhet på plats då allt bokats av. I de allra flesta fall har man emellertid lyckats lösa det så att de får meningsfulla arbetsuppgifter de kan jobba med hemifrån. Det blir inte som tänkt men förhoppningsvis ändå meningsfullt.
Vi jobbar också med att skapa beredskap i det fall vi inte kan köra igång som tänkt om två veckor här på skolan men här har vi bra digitala lösningar så att vi i så fall kan köra på länk och distans så utbildning i någon form blir det!
I allt elände kan man se att det finns mycket att analysera och reflektera kring om man går en ledarskapsutbildning riktad mot besöksnäringen. Hur påverkar något sådant här vårt samhälle, vår näring, hur hanterar vi en krissituation som denna, hur ser beredskapen ut, hur kommunicerar vi, hur ser ledarskapet ut på olika nivåer, hur ser det allmänna mänskliga beteendet ut o.s.v. Det finns mycket att lära i detta!”
Ingela tycker också att det är viktigt att få med en del positivt som kommer ut av detta:
”Jag var igår på LIA-besök hos en av våra studerande som är på Altitude Meetings här i Malmö. De har, som alla mötes- och konferensarrangörer, fått en hel del avbokat men de har också varit väldigt snabba att utveckla och använda sig av olika digitala lösningar och har genomfört ett par stora konferenser helt digital nu med en inspelningsstudio där de spelar in (alt. sänder live) sina talare, en moderator sitter i ett konferensrum och styr upp allt och deltagarna följer allt via länk. Typ så. De är helt inne på att detta är framtidens melodi och menar att företagen i och med det som händer nu, och att de tvingas prova kommer, att förstå att man kan mötas på ett mycket mera tids- och kostnadseffektivt sätt även om det aldrig kan slå att ses på riktigt. Man ställer således om nu och satsar på att utveckla dessa produkter och tjänster ytterligare.”
Verkligen intressanta reflektioner. Den här situationen kommer när den utvärderas att ha visat ett stort av kunskaps- och kompetensbrist, inte minst inom ledarskap och krishantering. Många är bra på det men en hel del har nog stått ganska handfallna. Helt enkelt för att de inte har haft rätt beredskap, varken organisatoriskt eller kompetensmässigt.
—————————–
Evenemang som faktiskt kommer att genomföras
Destination Vemdalen hörde av sig med detta:
Vi har ett lokalt matevenemang som börjar på lördag och vi har beslutat att köra, det kanske är ännu viktigare i dessa tider. Vi har tillsammans med restaurangerna beslutat att addera Take Away på evenemangets unika 2-rättersmenyer för att folk som antingen är rädda att smitta eller smittas ska kunna njuta av god mat i sin fjällstuga.
Här kan ni läsa mer om det:
https://www.vemdalen.se/press/smaka-pa-vemdalen-nu-ocksa-take-away/
Positiva tankar och idéer från Västkusten
Rapport från Uddevalla och Roger Salomonsson (LinkedIn):
”Effekterna av coronaviruset är omfattande, ofattbart stora. Det har gett en omedelbar påverkan på besöksnäringen med ett extremt minskat resande. Med införda restriktioner har ett flertal evenemang och aktiviteter fått ställas in, besök på restauranger, butiker och andra publika platser minskar.
Vi befinner oss i en tuff situation för besöksnäringen. Vi kan inte förutspå hur omfattande och långvarigt detta blir, utan får förhålla oss till de restriktioner som sätts. I det korta perspektivet får vi sätta fokus på närmarknaden så långt det är möjligt. Nå ut till våra fans och lojala besökare! Anpassa erbjudandet med bokningsregler, frukost på rummet, take away eller någon annan service utöver det vanliga.
I det längre perspektivet så finns behovet av att resa, upptäcka och uppleva kvar. Konsekvenserna av epidemin blir sannolikt långtgående. Nu och framåt är kreativitet och samverkan ett måste. Erbjud något nytt. Något utanför dörren. Naturen är vår största tillgång! Nu mer än någonsin. Skapa paketlösningar med naturupplevelser. En vandring på fjället, en guidad cykeltur, en picknickkorg eller kanske lyfta det som ”grannen” har. Gör något ihop med ”grannen”. Tänk i nya banor. Hitta samarbeten. Hitta möjligheterna och kommunicera ditt erbjudande.
Resenären kommer tillbaka!”
———————————–
The Winery Hotel presenterar sin lösning
Videomöten, avskilda måltider, take away, omsorgsfull desinficering och extra mycket medkänsla. Så har The Winery Hotel anpassat sig för att minska smittspridning och betrygga mötesgästen.
De har tagit fram lösningar och konkreta åtgärder som kan vara till hjälp för mötesgästen. De erbjuder nu bland annat måltider serverade i separata rum, take away, frukost i färdigpackade påsar och möjligheten att hyra ett eget våningsplan eller hela anläggningen.
Se deras pressmeddelande här – https://www.mynewsdesk.com/se/thewineryhotel/news/moeten-maaltider-och-medkaensla-specialanpassade-moejligheter-397180
—————————
Sigtuna först ut med konkreta riktade åtgärder
Som vi nämnde i veckosammanfattningen i fredags planerade man ett möte om den aktuella situationen igår. Här kan ni läsa en rapport från den och nedan näringslivschefens inlägg om det på LinkedIn – https://www.turismnytt.se/sigtuna-kraftsamlar-snabbt-och-konkret-till-foljd-av-coronaepidemin/ Vilken destination kommer härnäst? En annan kommun? Vilken region? Staten?
Mathias Forsberg, näringslivschef i Sigtuna:
”Besöksnäringen genomgår ett stålbad och företagen i Sigtuna kommun har stor exponering mot möten och konferens, vilket gör att besöksnäringen runtom Arlanda drabbas oproportionerligt. Merparten av anläggningarna står tomma utan besökare i en situation som saknar motstycke.
Vid ett möte med en stor del av hotell och konferens idag presenterade kommunledningen att Destination Sigtuna AB tillförs extra medel genom aktieägartillskott. Allt för att så snabbt som möjligt få gäster och besökare att återkomma och rädda det som räddas kan.
Ett antal ytterligare punkter framkom som kommunen skyndsamt skall titta på, t ex temporära reduceringar av taxor och avgifter där vi ska försöka vända på varje sten som kommunen kan vända på i syfta att underlätta för företagen inom besöksnäringen.
———————————
Turistrådet Västsverige har samlat sin information till besöksnäringsföretag här – https://www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/corona/
——————————–
En fundering
Skulle besöksnäringsresurser kunna bli resurser för sjukvård och annan krisverksamhet (Best Western i Storbritannien diskuterar det)? Mot rimlig ersättning då så att det kan rädda företaget ifråga från konkurs/uppsägningar? Hotell som karantän och även för sjukvård? Mässhallar som tillfälliga ”sjukhus”? Stockholmsmässan är kommunalt ägd och borde ju då nästan kunna ”mobiliseras”?
Har ni synpunkter och idéer där? Hör av er till mig [email protected]
——————————-
Smarta grepp
Inkubatorbolaget Kwikk har tagit fram en sajt där föreningar helt gratis kan registrera sig för att sälja stödbiljetter till sport- och kulturevenemang som ställs in eller genomförs utan publik – Skullevaritdär.se Läs mer här – https://www.mynewsdesk.com/se/dalarnasciencepark/pressreleases/skullevaritdaer-punkt-se-en-ny-biljettkassa-foer-stoedbiljetter-2982788
Gigger, som erbjuder tjänster för att koppla ihop företag med personer som kan ta tillfälliga uppdrag och även hjälper dessa med att fakturera utan att ha ett eget företag, hjälper nu alla dem som blir utan jobb och inkomst. Erbjuder sin tjänst gratis till alla friställda – https://www.mynewsdesk.com/se/gigger/pressreleases/gigger-tillgaengliggoer-sin-gig-tjaenst-gratis-foer-alla-fristaellda-och-varslade-pga-covid-19-2982639
Tipsa andra om detta!
Ess Hotels
Vi avslutar med att Jonas Stenberg på ESS Group skickade ut ett bra, känslosamt och inspirerande mail till alla kunder (klicka på länkarna i texten och läs, även det långa Facebookinlägget, för de är bra) – https://www.essgroup.se/ett-jattelangt-oppet-brev-fran-Jonas
Imorgon ska vi försöka plocka fram lite (fler) positiva exempel på vad man kan göra i denna situation, och inte minst med bäring på tiden som kommer efter.
Här länk till måndagens sammanställning – https://www.turismnytt.se/coronavirusrelaterade-branschnyheter-16-mars-2020/
På bilden: Peter Dahlbäck serverar på Hovde Sportbar och Kök som är en av restaurangerna i Smaka på Vemdalen
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Hovde Sportbar & Kök, Sandra Lee
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-