-
Cristian berättar om hur han blev Revenue Manager
Mitt namn är Cristian Valencia och jag är 29 år. Under 2017 arbetade jag på flygplatsen i Landvetter. Jag hade jobbat där i 5 år men kände att jag behövde något nytt och något som jag kunde utvecklas med.
En kväll satt jag och sökte på utbildningar och hittade då en i Båstad som verkade intressant. Det var Operativ ledare -inriktning Revenue Management. Jag hade upplevt dåligt ledarskap på tidigare arbetsplatser och kände att detta var något jag ville lära mig mer om. Så jag sökte och jag kom in!
En helt ny dörr öppnades
Under utbildningens gång fick jag lära mig hur man ska bemöta människor, vad man skall tänka på när man pratar med olika typer av människor, lära mig att hantera krissituationer och mycket mera.
Under mitten av första terminen kom vi igång med Revenue Management och här öppnades en helt ny dörr för mig. Jag blev jätteintresserad att bestämde mig för att detta ville jag jobba med i framtiden. Jag kände också att jag ville byta bransch. På lektionerna pratade vi mycket om hotellbranschen och jag blev mer och mer medveten om att detta kunde vara något som skulle passa mig men också att jag måste få mer kunskap om hur ett hotell fungerar.
Scandic satsade på mig
Under utbildningen sökte jag därför jobb som receptionist och fick en tjänst på Scandic Crown i Göteborg. I utbildningen fick jag lära mig att vara öppen, tydlig och vikten av att sälja sig själv. Jag tog med mig detta och var ärlig från första början med att jag ville jobba med Revenue management men att jag behövde erfarenhet ifrån hotellbranschen först. Chefen på Scandic Crown uppskattade detta och sa att hon skulle hjälpa mig dit.
Efter ett år inom hotellbranschen fick jag äntligen möjligheten att söka en Revenue management-tjänst. Tack vare allt slit och att jag visade engagemang så fick jag tjänsten som Revenue Manager för Scandic Väst.
Utbildningen gav resultat
Tack vare min utbildning lyckades jag nå mitt mål. Jag har tagit med mig så mycket av alla kurser vi hade och tack vare det så sitter jag nu vid mitt skrivbord och jobbar med något jag verkligen brinner för.
Tack Akademi Båstad för att jag fick chansen att studera hos er och även tack till Scandic som har satsat på mig.
—
Vill du veta mer om Akademi Båstads yrkeshögskoleutbildning, Operativ ledare -Revenue Management? Läs information här eller kontakta gärna [email protected]
- Text: Akademi Båstad - Cristian Valencia
- Foto: Akademi Båstad
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
-
Gästbloggare
-