fredag 9 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
    • Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
    • Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
    • Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Hallifornia
    2017-08-15 11:03

    Vilka är Sveriges bästa platsmarknadsförare?

    Nu har kandidaterna till priset som Sveriges bästa platsmarknadsförare tagits fram. En jury, tillsatt av företaget Placebrander, bestående av representanter från platsmarknadsförares målgrupper har utsett finalisterna.

    Nu får allmänheten rösta på sin favorit fram till den 6 september 2017.

    Priset Placebrander of The Year har årligen delats ut sedan 2013 av företaget Placebrander.

     

    Finalister 2017
    Finalisterna 2017 för priset Placebrander of the Year 2017 är.

    • ​Sweden on Airbnb
      Vilka är Sveriges bästa platsmarknadsförare?

      Tävlande organisation: Visit Sweden
      Byrå: Forsman & Bodenfors
      Motivering:  Vackra platser i den svenska naturen valdes ut och listades på Airbnb. Platserna fotograferades och beskrevs. Målet var att öka kännedomen om Sverige som destination i främst USA. Resultatet blev 590 artiklar i tidningar i USA.

     

    •  Ge plats!
      Vilka är Sveriges bästa platsmarknadsförare?
      Tävlande organisation: Skellefteå kommun
      Byrå: Krux och Henson PR
      Motivering: Skellefteå vill utmana bilden av vad en ledare är och säga något om sin plats. Med hjälp av genusfotografen Tomas Gunnarsson arrangerades workshops som resulterade i en digital och en fysisk fotoutställning samt en kampanj via sociala medier. Resultatet blev ett stort mediegenomslag och debatt i lokala och nationella medier kring ledarskap.

     

    • Upplev Roslagen sommaren 2017!
      Vilka är Sveriges bästa platsmarknadsförare?
      Tävlande organisation: Visit Roslagen
      Byrå: Smartson
      Motivering: Visit Roslagen ville stärka Roslagen som destination och generera fler besökare. De vände sig till aktiva naturälskare och vardagssmitande livsnjutare och utannonserade möjligheten att bli resereporter. Utvalda resereportrar fick välja en upplevelse i Roslagen och besöket filmades sedan för att spridas digitalt. Resultatet blev ett massivt genomslag digitalt.

     

    • Halifornia – den nya kustkulturen
      Vilka är Sveriges bästa platsmarknadsförare?
      Tävlande organisation: Nordic Surfers
      Byrå: Ingen
      Motivering: Hallifornia 2016: Official Aftermovie from Nordic Surfers on Vimeo.
      2013 arrangerades den första festivalen. Sedan dess har Varbergs position som Hallands Kalifornien, eller Hallifornia, stärkts genom återkommande longboardtävlingar, kabelpark för wakeboard, kultur, mat och musik. Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg. Varberg är barnfamiljernas, ungdomarnas, dansarnas, musikernas och surfsportarnas mötesplats varje sommar. 2016 hade festivalen 40,000 besökare och insatserna gynnar platsens varumärke året runt.

    Här kan du se videon över nominerade.

    Tidigare års vinnare
    År 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. År 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret och år 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete.

    År 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll.

    Detta är platsmarknadsföring
    Platsmarknadsföring är insatser som syftar till att stärka ett platsvarumärke och locka fler invånare och besökare till sin kommun.

    Priset delas ut under konferensen 250 möjligheter i Jönköping den 12 september 2017.

     

     

    Källa: Placebrander

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Placebrander
    Tweet
  • SJ arbetar för att sätta in fler avgångar och snabbtåg mellan Stockholm och Åre. SkiStar möter därmed gästens behov bättre.
    2025-05-07 14:44

    SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen

    SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.

  • Gränslandet erbjuder mycket. Exempelvis flytande igloos utanför Årjäng. Krappeto i norska Haldenkanalen. Eller vandring i Finnskogen.
    2025-05-07 14:12

    Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts

    Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.

  • Den 22 september besöker både rederiet Birka Gotland och Hapag Lloyd Härnösand i Höga Kusten.
    2025-05-07 12:25

    Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

    De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.

  • Destination Östersunds Mikael Jonsson och Elisabeth Richardsson tog emot priset inför en stor publik på Visitadagen.
    2025-05-07 00:10

    Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider

    Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.

  • Göta Kanal - Så semestrar svensken i svensk besöksnäring
    2025-05-05 03:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

    Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Bastun i Jubileumsparken, Göteborg. En av pärlorna som Visit Sweden tipsar om.
    2025-05-05 00:06

    Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

    Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.

  • En artikel från Östersundsposten om Jämtland Härjedalen Turism start på Vemdalsskalet år 1994.
    2025-05-03 23:58

    Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen

    Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.

  • För cykelturisten innebär Sweden by Bike Förmånskort exklusiva rabatter på boende, cykeluthyrning, mat och dryck samt sevärdheter och aktiviteter.
    2025-05-03 23:36

    Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

    Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.

  • En gång fanns det en gräns som stängde ut allmänheten från Djurgården. Idag står Blå porten öppen. Kungliga Djurgårdens Intressenter arbetar gemensamt för en hållbar utveckling.
    2025-05-03 00:45

    Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030

    Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.

  • Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping, som arrangerades den 28 februari - 1 mars 2025 i Husqvarna Garden, lockade 14 359 besökare.
    2025-05-03 00:10

    Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg

    En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Svenska Resebranschföreningens vårmöte
      2025-05-13
      • Stockholm
    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-02 00:47

      Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige

      Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...

    • 2025-05-05 00:06

      Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

      I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...

    • 2025-05-05 03:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...

    • 2025-05-03 23:36

      Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

      En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet