-
Vilka är Sveriges bästa platsmarknadsförare?
Nu har kandidaterna till priset som Sveriges bästa platsmarknadsförare tagits fram. En jury, tillsatt av företaget Placebrander, bestående av representanter från platsmarknadsförares målgrupper har utsett finalisterna.
Nu får allmänheten rösta på sin favorit fram till den 6 september 2017.
Priset Placebrander of The Year har årligen delats ut sedan 2013 av företaget Placebrander.
Finalister 2017
Finalisterna 2017 för priset Placebrander of the Year 2017 är.- Sweden on Airbnb

Tävlande organisation: Visit Sweden
Byrå: Forsman & Bodenfors
Motivering: Vackra platser i den svenska naturen valdes ut och listades på Airbnb. Platserna fotograferades och beskrevs. Målet var att öka kännedomen om Sverige som destination i främst USA. Resultatet blev 590 artiklar i tidningar i USA.
- Ge plats!

Tävlande organisation: Skellefteå kommun
Byrå: Krux och Henson PR
Motivering: Skellefteå vill utmana bilden av vad en ledare är och säga något om sin plats. Med hjälp av genusfotografen Tomas Gunnarsson arrangerades workshops som resulterade i en digital och en fysisk fotoutställning samt en kampanj via sociala medier. Resultatet blev ett stort mediegenomslag och debatt i lokala och nationella medier kring ledarskap.
- Upplev Roslagen sommaren 2017!

Tävlande organisation: Visit Roslagen
Byrå: Smartson
Motivering: Visit Roslagen ville stärka Roslagen som destination och generera fler besökare. De vände sig till aktiva naturälskare och vardagssmitande livsnjutare och utannonserade möjligheten att bli resereporter. Utvalda resereportrar fick välja en upplevelse i Roslagen och besöket filmades sedan för att spridas digitalt. Resultatet blev ett massivt genomslag digitalt.
- Halifornia – den nya kustkulturen

Tävlande organisation: Nordic Surfers
Byrå: Ingen
Motivering: Hallifornia 2016: Official Aftermovie from Nordic Surfers on Vimeo.
2013 arrangerades den första festivalen. Sedan dess har Varbergs position som Hallands Kalifornien, eller Hallifornia, stärkts genom återkommande longboardtävlingar, kabelpark för wakeboard, kultur, mat och musik. Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg. Varberg är barnfamiljernas, ungdomarnas, dansarnas, musikernas och surfsportarnas mötesplats varje sommar. 2016 hade festivalen 40,000 besökare och insatserna gynnar platsens varumärke året runt.
Här kan du se videon över nominerade.
Tidigare års vinnare
År 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. År 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret och år 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete.År 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll.
Detta är platsmarknadsföring
Platsmarknadsföring är insatser som syftar till att stärka ett platsvarumärke och locka fler invånare och besökare till sin kommun.Priset delas ut under konferensen 250 möjligheter i Jönköping den 12 september 2017.
Källa: Placebrander
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Placebrander
- Sweden on Airbnb
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
-
Gästbloggare
-