-
Vilka är Sveriges bästa platsmarknadsförare?
Nu har kandidaterna till priset som Sveriges bästa platsmarknadsförare tagits fram. En jury, tillsatt av företaget Placebrander, bestående av representanter från platsmarknadsförares målgrupper har utsett finalisterna.
Nu får allmänheten rösta på sin favorit fram till den 6 september 2017.
Priset Placebrander of The Year har årligen delats ut sedan 2013 av företaget Placebrander.
Finalister 2017
Finalisterna 2017 för priset Placebrander of the Year 2017 är.- Sweden on Airbnb
Tävlande organisation: Visit Sweden
Byrå: Forsman & Bodenfors
Motivering: Vackra platser i den svenska naturen valdes ut och listades på Airbnb. Platserna fotograferades och beskrevs. Målet var att öka kännedomen om Sverige som destination i främst USA. Resultatet blev 590 artiklar i tidningar i USA.
- Ge plats!
Tävlande organisation: Skellefteå kommun
Byrå: Krux och Henson PR
Motivering: Skellefteå vill utmana bilden av vad en ledare är och säga något om sin plats. Med hjälp av genusfotografen Tomas Gunnarsson arrangerades workshops som resulterade i en digital och en fysisk fotoutställning samt en kampanj via sociala medier. Resultatet blev ett stort mediegenomslag och debatt i lokala och nationella medier kring ledarskap.
- Upplev Roslagen sommaren 2017!
Tävlande organisation: Visit Roslagen
Byrå: Smartson
Motivering: Visit Roslagen ville stärka Roslagen som destination och generera fler besökare. De vände sig till aktiva naturälskare och vardagssmitande livsnjutare och utannonserade möjligheten att bli resereporter. Utvalda resereportrar fick välja en upplevelse i Roslagen och besöket filmades sedan för att spridas digitalt. Resultatet blev ett massivt genomslag digitalt.
- Halifornia – den nya kustkulturen
Tävlande organisation: Nordic Surfers
Byrå: Ingen
Motivering: Hallifornia 2016: Official Aftermovie from Nordic Surfers on Vimeo.
2013 arrangerades den första festivalen. Sedan dess har Varbergs position som Hallands Kalifornien, eller Hallifornia, stärkts genom återkommande longboardtävlingar, kabelpark för wakeboard, kultur, mat och musik. Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg. Varberg är barnfamiljernas, ungdomarnas, dansarnas, musikernas och surfsportarnas mötesplats varje sommar. 2016 hade festivalen 40,000 besökare och insatserna gynnar platsens varumärke året runt.
Här kan du se videon över nominerade.
Tidigare års vinnare
År 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. År 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret och år 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete.År 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll.
Detta är platsmarknadsföring
Platsmarknadsföring är insatser som syftar till att stärka ett platsvarumärke och locka fler invånare och besökare till sin kommun.Priset delas ut under konferensen 250 möjligheter i Jönköping den 12 september 2017.
Källa: Placebrander
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Placebrander
- Sweden on Airbnb
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-