-
Destination Halmstad i framkant när det gäller evenemang
Diskussionerna om hur evenemang kan bidra till den ekonomiska tillväxten diskuteras fortlöpande.
Vi träffade Johan F Lundberg, VD för Destination Halmstad, för att tar reda på varför Halmstad lyckas med att locka till sig evenemang.
Johan arbetar tillsammans med sina 26 anställda med att utveckla Halmstad som besöks-, mötes- och evenemangsstad. De har tre prioriterade affärsområden som är att ge turistservice, driva Halmstads teater och Halmstad Convention Bureau.
”- Vi arbetar aktivt med att scanna av marknaden för att se vilka evenemang som är planerade de kommande åren. Därefter väljer vi ut de som skulle kunna passa Halmstad och börjar arbeta för att få hit evenemangen, säger Johan F Lundberg”.
Han fortsätter med att berätta att de lägger ned en del tid på att träffa olika aktörer som idrottsförbund, mässarrangörer, konsertarrangörer osv. En dialog med andra destinationsbolag är också något som prioriteras.
Ett exempel är samarbetet med Upplev Norrköping där det bland annat har resulterat i att man ”bytt” evenemang med varandra.Det är också viktigt med en dialog med företagarna i Halmstad för att se vad de vill ha för slags möten och evenemang.
”- Företagarna och medborgarna är alltid välkomna att höra av sig till oss med att komma med nya idéer på evenemang”, tillägger Johan.
Han fortsätter:
”- Vi på Destination Halmstad kan då hjälpa till med att värva eller skapa evenemanget och marknadsföra det”.Problemen som Halmstad brottas med i dagsläget är bristen på boende under evenemang, att få till en året-runt-turism och utmaningar med infrastrukturen. Under nästa år får Halmstad ”tillbaka” direkttåg anslutningen till Stockholm vilket kommer att öka möjligheterna att få hit stockholmarna. För Destinationsbolag Halmstad finns det inga ekonomiska hinder men som VD Johan F Lundberg uttrycker det
”-Det skulle vara bra om bl a politikerna tar initiativ till att få bolag att bygga fler boenden”.Här är några evenemang som Halmstad kommer att genomföra under 2015:
- Pride Halmstad
- PGA Halmstad Open
- Game Master – en utställning om tv- och dataspel
- Roxettekonsert
- Lag EM i Golf för herrar
- Konstutställningar p Mjellby konstmuseum
- Rockabilly Night med bl.a Jerry Williams
- Avgörande EM kval i Volleyboll för herrar
Fakta:
Halmstad har ca 1% marknadsandel av Sveriges totala besöksnäring
Destination Halmstad är ett helägt bolag till Halmstad Kommun- Text: Maria Lindqvist
- Foto: PR-manager Christian Westerling och VD Johan F Lundberg Destination Halmstad AB. Fotograf: Maria Lindqvist, Turismnytt
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-