lördag 8 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
    • 1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
    • Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
    • Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Marcus Eldh Retreat Sweden - värdskap
    2024-01-17 13:02

    Digitalt värdskap: Hur snabbt måste du svara på mejl?

    Vi hör ofta att som turismföretagare behöver vi vara snabba och personliga i vår kommunikation. Men vad betyder det egentligen, och hur kan vi göra det på ett sätt som passar vår verksamhet? Det här inlägget handlar om hur vi svarar på mejl och annat inom digitalt värdskap.

    Hur snabbt måste du svara på mejl?

    Ju snabbare du är att svara på kundernas förfrågningar desto fler bokningar kommer du att få. Jag rekommenderar att du har som målsättning att svara inom 24 timmar, men helst ännu snabbare. Även om du inte har alla svar, vänta inte med att svara. Skicka ett kort svar att du återkommer.

    Ett snabbt svar visar inte bara att du är engagerad, det minimerar också risken att kunden hinner börja fundera på andra alternativ och kanske väljer att besöka en annan verksamhet.

    Lägg tid på att svara ordentligt

    Förfrågningar som kommer direkt till dig från kunder som har sett din information är värda guld!

    Tänk dig att du får ett mejl från en belgisk barnfamilj som vill komma till ditt hotell en vecka i sommar men som frågar om priset, och du svarar:

    “Thank you for your request. The price is 7000 SEK per week. You can see the rates at our website. Best regards, the reception.”

    Men det korta svaret är ju varken personligt eller peppande, tvärtom. Här kommer istället ett exempel på hur du skulle kunna svara för att öka chanserna att det verkligen blir en bokning:

    Wow, thank you Elaine!

    It would be fantastic if you came with your family this July, the peak of Sweden’s very short Summer! The rate is 7000 SEK for one week. That’s including everything you need, including bicycles, also for the kids. You cook your own meals, and there is a supermarket nearby.

    During warm Summer days I often take my kids cliff jumping and snorkling in the nearby lake. And during that week that you have requested there will be a folk music festival that I can recommend you go to. It will be fun!

    Let me know if you have any questions at all. Otherwise you are welcome to place a booking at our website [link]. We only have one family room, and it is usually booked up, so don’t wait too long.

    Best regards, Kristin in the reception

    Prova att svara så här utförligt och se vad du får för reaktioner. Jag är övertygad om att du får fler bokningar.

    Bjud på ett varmt digitalt värdskap

    Vi vill att våra gäster ska känna att de blir omhändertagna från början till slut, inte bara när de är på plats hos oss. Om det är en ny kund kan du börja med att tacka för att de valt just er verksamhet. När du svarar på förfrågningar från återkommande kunder, börja med en återkoppling till tidigare kommunikation och hur trevligt det var när de besökte er senast.

    Skriv personliga svar

    Kom ihåg att du inte är din verksamhet och kunden är inte en kund. Du är en varm och välkomnande person som kommunicerar med en medmänniska. Svara personligt, klistra inte in ett standardsvar. Prata specifikt om det som gästen är intresserad av. Svara tydligt på eventuella frågor de har ställt och rekommendera sådant du tycker att de borde uppleva hos er.

    Försök undvika frågor

    Om du får många liknande frågor kan du fundera på hur du kan inkludera svaren redan på hemsidan eller i annonsen. Att du får återkommande frågor kan betyda att din hemsida är otydlig eller att det saknas information. Målet är att det ska vara så tydligt att kunder bokar utan att ställa några frågor alls. Men det kan komma frågor ändå. En del kunder ställer frågor bara för att se om de får ett trevligt bemötande. De testar ditt värdskap.

    Mallar sparar tid

    För att spara tid när du svarar på mejl kan du skapa några mallar som introducerar ditt företag och dina erbjudanden. Anpassa sedan varje mejl för att göra det personligt för varje kund. Många mejlprogram har stöd för mallar, så kallade templates.

    Gör det enkelt att boka

    Avsluta alla mejl med tydlig information om hur och var kunden kan genomföra sin bokning. Gör processen så enkel som möjligt för att öka sannolikheten för att de väljer att boka med just dig.

    Följ upp!

    Kasta inte mejlet i papperskorgen efter att du har svarat. Om de inte bokar eller svarar, följ upp med kunden för att maximera chanserna att de bokar med dig. Fråga om de har några funderingar eller om du kan hjälpa dem att planera resan.

    Sammanfattning

    • Ju snabbare du svarar desto större chans att de väljer att göra en bokning.

    • Våga vara personlig i dina svar. Du är inte en chat-robot.

    Läs mer om Marcus och fler av hans blogginlägg


    Vet du någon företagare som skulle behöva bli bättre på digitalt värdskap?

    Jag kommer gärna till er. Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att fler turismföretagare kan blomstra. Mejla mig här! Mvh Marcus Eldh

    • Text: Marcus Eldh
    • Foto: Marcus Eldh
    Tweet
  • Business Region Gotland
    2025-11-08 11:11

    Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland

    Ett viktigt beslut för Gotlands framtid

  • En kvinna sitter på en brygga vid en älv och njuter av lugnet
    2025-11-07 18:37

    1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

    Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående

  • Borgviks Gård vinnare av Värmlands Turismpris
    2025-11-06 23:54

    Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

    Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025

  • Svensk Camping - Qual Camp
    2025-11-05 17:34

    Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

    En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med

  • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita
    2025-11-05 10:51

    Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar

    Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026

  • Ljuspromenad Skellefteå besöksnäring
    2025-11-03 05:16

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter

  • Sveriges Bussföretag varnar för en risk av akut bussförarbrist framöver – var tredje förare är över 60 år.
    2025-11-03 00:41

    Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

    Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.

  • Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide som utspelar sig längs Prins Bertils Stig i Halmstad.
    2025-11-03 00:18

    Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig

    Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.

  • Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp med ski in/ski out-lägenheter.
    2025-11-01 01:48

    Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

    Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.

  • Det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
    2025-11-01 00:36

    +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

    Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-01 01:48

      Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

      Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...

    • 2025-11-03 05:16

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...

    • 2025-11-01 00:36

      +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

      Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...

    • 2025-11-03 00:41

      Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

      Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet