lördag 8 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
    • 1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
    • Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
    • Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Din hemsida är inte särskilt trovärdig
    2018-07-15 23:06

    Din hemsida är inte särskilt trovärdig

    Alla behöver en hemsida.

    Oavsett om du…

    • driver ett vandrarhem i en gammal fyrvaktarbostad
    • äger ett flådigt hotell på Östermalm
    • är gäddfiskeguide
    • eller arrangerar en bushcraft-festival

    …så behöver du en hemsida.

    Men det finns två problem.

    1. Din hemsida är inte särskilt trovärdig.
    2. Det räcker inte med en hemsida.

     

    Okej, jag ska förklara hur jag menar.

    Därför är din hemsida inte särskilt trovärdig

    Vi låtsas att min kompis Kristina ska boka några nätters boende för en semesterresa i Hälsingland. Hon hittar ditt vandrarhem via google och klickar sig in på din hemsida för att läsa mer.

    På din hemsida står det att vandrarhemmet är ”hemtrevligt, mysigt och ligger i vackra omgivningar”. Låter ju bra. Men kan Kristina verkligen lita på att det stämmer?

    Kanske inte helt och hållet.

    Informationen som presenteras på din hemsida är skriven av dig själv. Du är ägaren och säljaren. Och du vill sälja. Det förstår ju vem som helst. Kristina också. Så hon tar den informationen med en stor nypa rosaskimrande Himalaya-salt. Och tänker att hon nog ska googla runt lite och se vad hon hittar.

    Hon googlar och hittar några andra intressanta sajter som skriver om just ditt vandrarhem.

    • En artikel i Gävle Dagblad skriver:
      ”Här är Hälsinglands fem mysigaste vandrarhem”. Och ditt vandrarhem ligger etta på listan!
    • På TripAdvisor har en nöjd gäst skrivit:
      ”Hemtrevligt vandrarhem i fantastiskt vackra omgivningar”
      Dessutom har ditt vandrarhem fått 4,4 av 5 i genomsnittligt betyg av 73 tidigare gäster. Betryggande.
    • En inrednings-blogg skriver om ditt vandrarhem:
      ”Vandrarhemmet som inspirerar”. Låter bra!
    • Hälsingland.se skriver om ditt vandrarhem:
      ”Hälsinglands hemtrevligaste vandrarhem”. Låter riktigt lovande tycker Kristina!

     

    Vilken information är mest trovärdig? Din egen hemsida eller det andra sajter skriver om dig?

    Jag skulle säga att trovärdigheten ligger i att Kristina kan läsa positiva ord om ditt vandrarhem på flera oberoende sajter.

    Det är ganska så givet. Allt fantastiskt du skriver om ditt vandrarhem på din egen hemsida behöver backas upp av andra sajter. Först då blir det trovärdigt. Då känner Kristina sig trygg att göra en bokning.

    Uppbackning av andra sajter = ökad trovärdighet = fler kunder.

    Vad händer om du inte backas upp av andra sajter?

    Du kommer att missa potentiella gäster. Om det bara är du som tycker att ditt vandrarhem är bra så verkar det ju lite skumt. Men ju mer positivt man kan läsa om ditt vandrarhem på andra sajter desto större trovärdighet, och fler bokningar.

     

    Vad kan du göra?

    Det är både enkelt och billigt. Du kan se till att andra sajter skriver positivt om din turistverksamhet.

    Men hur gör man? Här är några tips som gäller för just exemplet med vandrarhemmet.

    • Be nöjda gäster skriva omdömen om ditt vandrarhem på TripAdvisor, i Google och på Facebook. Vandrarhemmet kanske finns med på Booking.com eller Svenskaturistforeningen.se? Be dem skriva omdömen där också. Du kan be gästerna om det på plats, ge dem ett visitkort med länkarna till var de kan skriva omdömen, och påminn dem via epost. Snacka om billig marknadsföring! Men be dem inte skriva omdömen på alla sajter, det räcker med ett omdöme från varje nöjd gäst för att det ska göra positiv skillnad.
    • Se till att din destination skriver positivt om ditt vandrarhem. Skicka in fantastiska bilder, kanske i det finaste kvällsljuset eller djupaste snötäcket. Det räcker inte med en halvtaskig bild, öppettider och en karta.
    • Be lokaltidningen skriva om er, tex att ni har anlagt en krusbärsodling, att ni ska ha en visfestival med sångaren i The Hives eller att ni haft besök av en japansk samuraj som badade isvak.

    Sammanfattningen

    1. Börja med att inse att säljsnacket på din hemsida inte är särskilt trovärdigt.
    2. Se till att andra sajter skriver positivt om din verksamhet.

     

    Tips: Länka till artiklar, bloggar och omdömessajter från din egen hemsida. Då är det större chans att dina besökare läser dem. Du kan också lägga in publika omdömen från oberoende sajter på din hemsida, tex genom att lägga in en iframe från TripAdvisor på sin sajt.

    Här kan du läsa mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg.

    • Text: Marcus Eldh
    Tweet
  • Business Region Gotland
    2025-11-08 11:11

    Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland

    Ett viktigt beslut för Gotlands framtid

  • En kvinna sitter på en brygga vid en älv och njuter av lugnet
    2025-11-07 18:37

    1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

    Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående

  • Borgviks Gård vinnare av Värmlands Turismpris
    2025-11-06 23:54

    Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

    Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025

  • Svensk Camping - Qual Camp
    2025-11-05 17:34

    Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

    En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med

  • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita
    2025-11-05 10:51

    Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar

    Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026

  • Ljuspromenad Skellefteå besöksnäring
    2025-11-03 05:16

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter

  • Sveriges Bussföretag varnar för en risk av akut bussförarbrist framöver – var tredje förare är över 60 år.
    2025-11-03 00:41

    Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

    Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.

  • Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide som utspelar sig längs Prins Bertils Stig i Halmstad.
    2025-11-03 00:18

    Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig

    Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.

  • Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp med ski in/ski out-lägenheter.
    2025-11-01 01:48

    Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

    Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.

  • Det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
    2025-11-01 00:36

    +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

    Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-01 01:48

      Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

      Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...

    • 2025-11-03 05:16

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...

    • 2025-11-01 00:36

      +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

      Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...

    • 2025-11-03 00:41

      Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

      Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet