lördag 8 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • 1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
    • Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
    • Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
    • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Fem misstag med WildSweden – Blogginlägg av Marcus Eldh
    2025-08-07 17:40

    Fem misstag på 23 år med WildSweden, och vad jag lärt mig

    När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    Här är fem misstag jag själv gjort sedan jag startade WildSweden 2003. Du kanske känner igen dig och kan undvika att göra samma misstag.

    1. Jag satte ett för lågt pris och höll fast vid det för länge

    När jag började med älgsafari kostade det 390 kr per person. Vi var ute i 5–8 timmar, grillade korv, såg nästan alltid älg och gästerna var supernöjda.

    Problemet var att jag bara kunde ta ut 5,000 kr i lön per månad. Det blev många sena kvällar och jag jobbade hela somrarna.

    Varför satte jag så lågt pris?

    För att någon sa: ”Tänk vad du själv skulle vara villig att betala.”

    Det var det sämsta rådet jag fått. Jag bodde i mammas garderob och tyckte en pizza för 65 kr var dyr.

    Lärdomar

    • Utgå från vad gästen är villig att betala, inte vad du själv hade velat betala.

    • Inkludera mer så att du kan ta mer betalt och samtidigt höja värdet för gästen.

    2. Jag trodde att vi var ett B‑resmål ️

    Länge trodde jag att Skinnskatteberg, Västmanland och Sverige var mindre attraktiva än platser som Galapagos eller Yellowstone.

    Tills ett par från London kom till oss för älg-, bäver- och vargturer och berättade att de valt oss framför Galapagos. De sa att det var en “trip of a lifetime”.

    Lärdomar

    • Lyft fram det unika du erbjuder och sluta jämföra med de stora namnen.

    • Sluta säga “den här stranden är nästan som i Thailand“ eller att Sarek är “Sveriges Alaska” eller “Stockholm är Nordens Venedig“.

    3. Jag visste inte vilka våra viktigaste marknader var

    Det var kul att säga att vi hade gäster från 75 länder, från Nordkorea till Uruguay.

    Men det hjälpte inte min marknadsföring. När jag började räkna såg jag att 90 procent av våra gäster kom från Storbritannien, Benelux och tysktalande länder.

    Lärdomar

    • Sluta fokusera på att nå så många som möjligt.

    • Identifiera och satsa på dina huvudmarknader.

    • Anpassa marknadsföring, samarbeten och annonser för att nå just dem.

    4. Jag försökte klämma in för mycket i varje resa ⏳

    I början ville jag ge maximalt värde genom att fylla programmet med aktiviteter. Älgsafari, bäversafari, vargspårning, matlagning, föreläsning vid elden och yoga på morgonen.

    Gästerna älskade det men många sa: “I need a holiday after this holiday.”

    Lärdomar

    • Värde handlar inte om att ge extra allt. Våga ta bort, ge längre pauser och låt gästerna landa.

    • Tystnad, vila och små stunder kan vara den största upplevelsen.

    5. Jag sålde lösa aktiviteter istället för paket

    Vi sålde länge älg-, bäver- och vargturer separat. Gästerna fick själva ordna boende, en del måltider och transporter.

    När vi började paketera tre nätter med älg, bäver, varg, mat och boende hände något.

    Som lösa delar kostade det cirka 7,000 kr per person. Som paket kunde vi ta 14,000 kr per person och gästerna tyckte att det var prisvärt. Då nådde vi dessutom målgrupper som var beredda att betala mer.

    Lärdomar

    • Paketering gör upplevelsen enklare och mer attraktiv och du kan ta mer betalt.

    • Du behöver inte ge paketrabatt. Tvärtom. Helheten är värd mer än summan av delarna.

    Avslutningsvis

    Att driva naturturism handlar om att ständigt testa, lära och justera. De här fem misstagen har också varit mina största läromästare.

    Behöver du hjälp med att paketera och sätta pris?

    Jag håller föreläsningar, workshops och erbjuder individuell rådgivning. Hör gärna av dig så berättar jag mer.

    www.marcuseldh.se

    Läs mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg på Turismnytt

    • Text: Marcus Eldh
    • Foto: Marcus Eldh
    Tweet
  • En kvinna sitter på en brygga vid en älv och njuter av lugnet
    2025-11-07 18:37

    1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

    Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående

  • Borgviks Gård vinnare av Värmlands Turismpris
    2025-11-06 23:54

    Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

    Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025

  • Svensk Camping - Qual Camp
    2025-11-05 17:34

    Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

    En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med

  • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita
    2025-11-05 10:51

    Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar

    Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026

  • Ljuspromenad Skellefteå besöksnäring
    2025-11-03 05:16

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter

  • Sveriges Bussföretag varnar för en risk av akut bussförarbrist framöver – var tredje förare är över 60 år.
    2025-11-03 00:41

    Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

    Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.

  • Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide som utspelar sig längs Prins Bertils Stig i Halmstad.
    2025-11-03 00:18

    Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig

    Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.

  • Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp med ski in/ski out-lägenheter.
    2025-11-01 01:48

    Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

    Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.

  • Det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
    2025-11-01 00:36

    +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

    Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.

  • Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept.
    2025-10-29 15:31

    Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept

    Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-01 01:48

      Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

      Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...

    • 2025-11-03 05:16

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...

    • 2025-11-01 00:36

      +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

      Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...

    • 2025-11-03 00:41

      Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

      Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet