-
Fler väljer kanalen
Fler har valt att åka med sina båtar genom Göta kanal i år. Man rapporterar en tioprocentig ökning av antalet fritidsbåtar.
Kanalen har 3 miljoner besökare per år – de flesta på land. De senaste åren har antal fritidsbåtar som åkt i kanalen minskat men nu verkar det ha vänt.
”-Det är oerhört glädjande att antalet fritidsbåtsbesökare på kanalen utvecklas positivt. Ett tydligt kvitto på att våra satsningar på en kvalitativ kanalupplevelse uppskattas av allt fler”, säger Anders Donlau, VD AB Göta kanalbolag.
Företagarna längs med kanalen berättar om en stark sommar och om högsäsongen hörs röster som ”bästa sommaren någonsin” och ”all time high”. Det för året nyöppnade Göta kanal Besökscentrum i Berg, som är första steget i en större satsning, har sen öppningen i maj haft 23.000 besökare, vilket är långt över förväntan. De nya och utbyggda ställplatserna längs kanalen har haft en mycket hög beläggningsgrad.
”-Den positiva utvecklingen som vi nu ser på alla områden gynnar hela besöksmålet och de ca 100 företag som driver verksamhet längs kanalen”, säger Anders Donlau. ”-Det bekräftar också att de nya satsningarna och det stora renoveringsprojektet Göta kanal 2.0* som vi dragit igång för att bevara Göta kanal ligger rätt i tiden”, avslutar Donlau.
Källa: AB Göta kanalbolag
*Fakta Göta kanal 2.0
Göta kanal 2.0 är det projekt som Göta kanalbolag tagit initiativ till för att säkra kanalen inför framtiden. En förstudie har gjorts och slutrapporten visar på ett stort renoveringsbehov för att klara av kanalens fortsatta drift som besöksmål och kulturarv. Regeringen har beslutat att avsätta pengar under 2016 till den nödvändiga upprustningen. Totalt kommer projektet att kosta drygt en halv miljard kronor och pågår under fem år.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: AB Göta Kanalbolag
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-