-
Stort förvärv inom upplevelseindustrin i Stockholm
Moment Group Ab förvärvar aktivitetscenter Ballbreakter Kungsholmen AB.
Ballbreaker är ett aktivitetscenter på 3.900 kvadratmeter beläget på Kungsholmen i Stockholm. Här finns också en servering med mat och dryck där man serverar både lunch och middag. Upplevelsecentret kan ta emot 900 gäster.
I aktivitetscentret erbjuder man både privat- och företagskunder arton bowlingbanor, jaktsimulator, golfsimulatorer, racingsimulatorer, shuffle board, biljardbord med mera. På anläggningen finns även konferensmöjligheter i välutrustade lokaler för upp till 100 personer med tillhörande konferensservice.
Ballbreaker omsätter 60 MSEK och köpeskillingen uppgår till 43 MSEK.
Ballbreakers ledning kommer att vara kvar i bolaget för att fortsätta driva och utveckla verksamheten.
”- Ballbreaker är en framgångsrik aktivitetsanläggning där ledning och medarbetare tillsammans driver verksamheten med både professionalitet och engagemang. Vi vill varmt välkomna dem till vår upplevelsekoncern och är övertygade om att de kommer att passa mycket väl in”, fortsätter Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.
Om Moment Group AB
Moment Group AB är en stor aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden.
Inom koncernen skapas upplevelser för cirka 1,8 miljoner gäster varje år. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA som Certified Adviser. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö.
Inom affärsområde Event verkar Hansen och Minnesota Communication och sammantaget är de den största aktören inom eventbranschen i Norden. Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert. De skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se.
Inom affärsområde Venues driver Wallmans Group fem arenor för mat- och showupplevelser. På fyra av arenorna erbjuds de egna dinnershow-koncepten Wallmans och Golden Hits och på den femte, Hamburger Börs, skapas shower med aktuella artister. Ytterligare en arena öppnar i centrala Göteborg efter pågående totalrenovering och samtliga arenor erbjuds också för galor och företagsevent.
Vill expandera med nya segment
”- Moment Groups tillväxtstrategi bygger på att utveckla nuvarande affärsområden samt att succesivt expandera verksamheten till nya segment inom upplevelseindustrin. I februari förvärvade vi Minnesota Communication och utökade därmed affärsområde Event. Nu tar vi nästa steg i vår expansion genom att förvärva Ballbreaker och därmed går vi in i ett nytt och spännande segment som bygger på att gästen själv tar en aktiv del i sin upplevelse tillsammans med vänner, kollegor och familj”, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.
Ägare med långsiktigt ägande
”- Vi känner oss säkra på att Moment Group blir en bra ägare som ser långsiktigt på ägandet och samtidigt har en god förståelse för vår bransch. Det känns verkligen riktigt bra”, säger Anders Nilsson grundare/huvudägare och Jan Eriksson VD/delägare i Ballbreaker.
Tillträdet sker den 1 november 2017.
Källa: Moment Group AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Moment Group AB
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-