-
Stort förvärv inom upplevelseindustrin i Stockholm
Moment Group Ab förvärvar aktivitetscenter Ballbreakter Kungsholmen AB.
Ballbreaker är ett aktivitetscenter på 3.900 kvadratmeter beläget på Kungsholmen i Stockholm. Här finns också en servering med mat och dryck där man serverar både lunch och middag. Upplevelsecentret kan ta emot 900 gäster.
I aktivitetscentret erbjuder man både privat- och företagskunder arton bowlingbanor, jaktsimulator, golfsimulatorer, racingsimulatorer, shuffle board, biljardbord med mera. På anläggningen finns även konferensmöjligheter i välutrustade lokaler för upp till 100 personer med tillhörande konferensservice.
Ballbreaker omsätter 60 MSEK och köpeskillingen uppgår till 43 MSEK.
Ballbreakers ledning kommer att vara kvar i bolaget för att fortsätta driva och utveckla verksamheten.
”- Ballbreaker är en framgångsrik aktivitetsanläggning där ledning och medarbetare tillsammans driver verksamheten med både professionalitet och engagemang. Vi vill varmt välkomna dem till vår upplevelsekoncern och är övertygade om att de kommer att passa mycket väl in”, fortsätter Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.
Om Moment Group AB
Moment Group AB är en stor aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden.
Inom koncernen skapas upplevelser för cirka 1,8 miljoner gäster varje år. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA som Certified Adviser. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö.
Inom affärsområde Event verkar Hansen och Minnesota Communication och sammantaget är de den största aktören inom eventbranschen i Norden. Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert. De skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se.
Inom affärsområde Venues driver Wallmans Group fem arenor för mat- och showupplevelser. På fyra av arenorna erbjuds de egna dinnershow-koncepten Wallmans och Golden Hits och på den femte, Hamburger Börs, skapas shower med aktuella artister. Ytterligare en arena öppnar i centrala Göteborg efter pågående totalrenovering och samtliga arenor erbjuds också för galor och företagsevent.
Vill expandera med nya segment
”- Moment Groups tillväxtstrategi bygger på att utveckla nuvarande affärsområden samt att succesivt expandera verksamheten till nya segment inom upplevelseindustrin. I februari förvärvade vi Minnesota Communication och utökade därmed affärsområde Event. Nu tar vi nästa steg i vår expansion genom att förvärva Ballbreaker och därmed går vi in i ett nytt och spännande segment som bygger på att gästen själv tar en aktiv del i sin upplevelse tillsammans med vänner, kollegor och familj”, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.
Ägare med långsiktigt ägande
”- Vi känner oss säkra på att Moment Group blir en bra ägare som ser långsiktigt på ägandet och samtidigt har en god förståelse för vår bransch. Det känns verkligen riktigt bra”, säger Anders Nilsson grundare/huvudägare och Jan Eriksson VD/delägare i Ballbreaker.
Tillträdet sker den 1 november 2017.
Källa: Moment Group AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Moment Group AB
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-