-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa mästerskapet på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen. På Ullevi Plaza kommer Sveriges gruppspelsmatcher att visas och i Hammarkullen finalen.
”Vi vet att göteborgare gillar att samlas för att tillsammans uppleva stora sportevenemang. För oss är det viktigt att vara med och bidra till att skapa möjligheter att göra just det. Att det i år blir på två platser, både i centrum och i Hammarkullen, är naturligtvis väldigt positivt.” Säger Magnus Hallberg, vice VD och evenemangschef på Göteborg & Co.
Ullevi Plaza ett levande nav för gemenskap
I sommar är det premiär för Ullevi Plaza – Göteborgs nya mötesplats precis utanför den ikoniska arenan. Och invigningen blir när Sverige möter Danmark den 4 juli. Matchen kommer visas på storbildsskärm under bar himmel – med fri entré, mat, dryck och festlig stämning. Här kommer alla Sveriges gruppspelsmatcher att visas, och svenska matcher i ett eventuellt slutspel.*
”Det här är en satsning vi är väldigt stolta över. Vi vill att Ullevi Plaza ska bli ett levande nav för evenemang och gemenskap i Göteborg. Vad passar bättre än att inviga sommaren med att samlas kring en av världens största sporthändelser för damer?” Säger Henrik Jutbring, evenemangschef på Got Event.
Använder fotbollen för att skapa samhörighet
Den 27 juli spelas EM-finalen och visas på storbildsskärm i Hammarkullen utomhus i parken och intilliggande torget. Oavsett om Sverige går till final eller inte.
”Genom att visa EM-finalen vill vi använda fotbollen för att skapa samhörighet och gemensamma positiva minnen i Hammarkullen. Ungdomar i området kommer också att vara delaktiga i planeringen och genomförandet av evenemanget och självklart få betalt. Vilket även skapar både empowerment och sysselsättning.” Säger Malin Engelbrecht, chef för Näringslivsgruppen på Göteborg & Co.
Visningarna på Ullevi Plaza är ett samarbete mellan Göteborg & Co och Got Event. Visningarna i Hammarkullen möjliggörs av Näringslivsgruppen på Göteborg & Co och arrangeras av Socialförvaltning Nord Ost med lokala aktörer.
Om storbild av damernas EM-slutspel 2025
Var: Ullevi Plaza, Göteborg.
**När:
◆ Fredag 4 juli, kl. 18:00 – Sverige – Danmark
◆ Tisdag 8 juli, kl. 21:00 – Sverige – Polen
◆ Lördag 12 juli, kl. 21:00 – Sverige – Tyskland**Området öppnar två timmar innan avspark.
Datum för eventuella kvarts- och semifinaler tillkommer. *Om Sverige blir två i gruppen och spelar kvartfinal den 19 juli kommer matchen att visas i Bältesspännarparken. Eftersom Darin spelar på Ullevi då.
Fri entré för alla. Samt mat- och dryckesförsäljning, sittplatser och aktiviteter.
Om storbild av damernas EM-final 2025
Var: Parken och torget i Hammarkullen.
När: Söndagen den 27 juli, kl. 18.00.
Fri entré för alla.
Här kan ni läsa mer om Göteborg på Turismnytt.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Got Event
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-