-
Golfklubb blev Årets turismföretag 2017
Lundsbrunns golfklubb har fått pris som Årets turismföretag 2017 i Läckö-Kinnekullebygden. Golfklubbar skapar reseanledningar
En del tycker att golfklubbar inte hör till besöksnäring. Men motiveringen till årets pris bevisar motsatsen.
” Årets turismföretag verkar i en bransch som ibland ej räknas till besöksnäringen men i högsta grad skapar reseanledningar såväl i Sverige som i världen. Svenska golfbanor har hög kvalité och borde vara en självklar del i marknadsföringen av Destination Sverige.
I Destination Läckö Kinnekulle har man flera aktörer som verkar för detta och vi vill i år särskilt uppmärksamma en som arbetat för ständig utveckling, brett samarbete med branschkollegor men framförallt för ett gott värdskap. Till skillnad från att jobba med värdskapet i ett företag med anställda är det de betalande medlemmarna som står bakom värdskapet på en golfbana. Det är de som gör att tillresta gäster trivs, vilket kräver hårt arbete med föreningens grundläggande värderingar och aktiviteter under hela året.
Trots stort tapp i gäster efter att det närliggande hotellet lagt ner sin verksamhet hade klubben under 2017 mer än 8000 betalande och spelande tillresta gäster. Många av dem utnyttjade också klubbens 24 ställplatser. Såväl spelare som andra besökare ser klubbens bistro som en stor tillgång.
Årets turismaktör är klubben med den personliga servicen – Lundsbrunns Golfklubb”.
Om priset
Priset ”Årets turismföretag” är ett stipendium som ges till ett företag inom besöksnäringen i Läckö-Kinnekullebygden, Götene-Lidköping. Priset delas varje år ut av Destination Läckö-Kinnekulle. Syftet med priset är att lyfta företagandet inom turismnäringen, synliggöra företag som bidragit till ökad besöksnäring samt för att inspirera fler till företagande inom turism.
Golfklubb ska vara förebild
Förutom äran och 5.000 kronor ska Lundsbrunns Golfklubb nu representera Läckö-Kinnekullebygdens kärnvärden, det vill säga attraktivitet, hållbarhet, samverkan, positiv anda och handlingskraft. Företaget ska vara öppet för samarbete, vara en förebild för andra, fortsätta arbeta med hållbarhet i verksamheten och ha en tydlig vision.
På bilden ovan: Eva Maria Friberg, styrelseledamot i Destination Läckö-Kinnekulle, Anette Knutsson från Lundsbrunns golfklubb och Anna Ohlin Ek Tf VD Destination Läckö-Kinnekulle.
Källa: Destination Läckö-Kinnekulle
- Text: Maria Lindqvist
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-