-
Göta kanalbolag förvärvar Hjälmare kanal från Sveaskog
AB Göta kanalbolag offentliggjorde den 25 juli förvärvet av Hjälmare kanal AB från Sveaskog AB. Kanalen är Sveriges äldsta som fortfarande är navigerbar. Den utgör även en viktig vattenlänk mellan Hjälmaren och Mälaren. Övertagandet är planerat till årsskiftet 2024–2025.
Garanterar att historiska byggnadsverket är i trygga händer
AB Göta kanalbolag, ägt av svenska staten, har uppdraget att driva, förvalta och främja turism längs Göta kanal. Bolaget förväntas ta över den gamla kanalen vid årsskiftet. Förvärvet innebär att AB Göta kanalbolag övertar samtliga aktier i Hjälmare kanal AB. Berörda heltidsanställda erbjuds att övergå från Sveaskog till Göta kanalbolag.
”Vi är övertygade om att vår tekniska och turistiska kompetens kommer att bidra positivt till Hjälmare kanals fortsatta utveckling. Vi vill också passa på att välkomna våra nya kollegor som nu blir del i en av Sveriges största besöksmotorer.” Säger Roger Altsäter, VD på AB Göta kanalbolag.
”Genom förvärvet får Hjälmare kanal en naturlig hemvist hos det statligt ägda bolag som är specialiserat på att driva, förvalta och utveckla konstgjorda vattenvägar. Det garanterar att detta historiska byggnadsverk är i trygga händer.” Säger Sveaskogs VD, Erik Brandsma.
Om Hjälmare kanal:
◆ Hjälmare kanal, som idag är ett attraktivt besöksmål för många, skapades ursprungligen för sjötransporter av järn, spannmål och virke mellan Hjälmaren och Mälaren.
◆ Kanalen trafikeras främst av fritidsbåtar. Men under sommarsäsongen finns det även regelbundna turer med passagerarbåtar.
◆ Kanalen har nio handdragna slussar och är totalt 13 700 meter lång, varav 8 500 meter är grävd kanal.
◆ De äldsta delarna av kanalen är från 1600-talet, och de nyare delarna byggdes i början av 1800-talet parallellt med bygget av Göta kanal.
Här kan ni läsa mer om Göta kanal på Turismnytt.
- Text: Göta kanalbolag
- Foto: Sveaskog AB
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-