-
Göteborg – hetast på secondhand och vintage i Sverige
Intresset för att handla hållbart växer. Det märks inte minst i Göteborgs närområde, där det just nu finns cirka 125 secondhand- och vintage butiker. Utöver det kan den nyfikne gå en så kallad ”secondhandsafari”, vilket är en bokningsbar kurerad stilvandring som hålls under fyra lördagar i år.
Göteborg gör det enkelt att välja secondhand i första hand
Utbudet av secondhandbutiker är stort och består av både kläder, inredning och möbler. Det spänner från den exklusiva vintagebutiken till den osorterade loppisen.
Emelie Norberg, känd inom Slow Fashion och finalist till priset ”Sveriges Second Hand-profil”, besöker Göteborg regelbundet.
”Göteborg är en av mina favoritstäder i Europa när det kommer till secondhand och vintageutbud. Mixen mellan streetstyle och lyxmärken är perfekt. Det finns något för alla. Staden gör det enkelt att välja secondhand i första hand.” Säger Emelie Norberg.
En helt ny och hållbar upplevelse – secondhandsafari
I Göteborg finns det också många initiativ där det går att hyra, byta, låna, dela, ge och få produkter. Dessutom kan den nyfikne få en helt ny upplevelse genom secondhandsafari. Theresa Skjolden, greenfluencer och hållbar stylist, guidar en genom Göteborgs bästa utbud av vintage- och secondhand butiker.
”Guideturen består av fem timmars hållbar shopping, stilråd och andra tips. Allt för en mer medveten shopping, samtidigt som det är lyx för både plånboken och planeten.” Säger Theresa Skjolden.
Läs mer om secondhand och vintage i Göteborg här.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: House of Vision/Göteborg & Co
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och tekniki...
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Halland ska bli “Bästa livsplatsen” till 2030. Förutom satsningar på bland annat företagsklimat och infrastruktur...
-
-
Gästbloggare
-