-
Nya hotellbyggen i Lund och Halmstad
I de svenska städerna har man sett många hotellbyggen de senaste åren. De senaste hotellbyggena som har offentliggjorts är i Halmstad och i Lund.
Halmstadshotellet beläget vid resecentrum
I Halmstad har Serneke fått uppdraget av Magnolia Produktion AB om ett nytt hotellbygge. Hotellet skall inrymma cirka 240 rum, konferensdel, restaurang, lounge, takterrass och ett garage under byggnaden. Byggnaden kommer att inrymma 11 våningar och vara beläget i kvarteret Kilot i centrala Halmstad intill ett nytt resecentrum. I anslutning till hotellet kommer en ny torgyta att skapas.
”- Vi är oerhört glada att vårt samarbete med Magnolia fortsätter att utvecklas. I och med detta breddar vi oss med ett hotellprojekt som är komplext och ställer höga krav på kompetens och ömsesidigt förtroende”, säger Viktor Nagenius, arbetschef på Serneke Bygg.
Hotellet i Halmstad kommer att drivas av Ligula och ligga under varumärket ProfilHotels.
Nu pågår en projektering av hotellet och planerad byggstart för hotellet är i andra kvartalet 2018 och hotellet ska stå klart andra kvartalet 2020.
Hotellet i Lund ligger nära forskningsanläggning
Lunds nya hotell kommer att ligga i stadsdelen Brunnshög nära forskningsanläggningen ESS och E22. Här planeras även en spårvägslinje gå förbi och i stadsdelen planeras det för bostäder, kontor och service.
Själva hotellet kommer att inrymmas på 13 våningar och erbjuda cirka 260 rum, stora loungeytor, ett gym och en skybar.
Hotellet kommer att drivas av Ligula under varumärket Motel L och byggas av Serneke på uppdrag av Magnolia Bostad AB.
Byggstart är preliminärt planerad till andra kvartalet 2018 och färdigställande är beräknat till andra kvartalet 2020.
Ligula utökar sin hotellportfölj med fler hotellbyggen
”- Vi är mycket glada att kunna utöka vår hotellportfölj med dessa två hotell. För vårt varumärke Motel L blir det den tredje etableringen och det första i södra Sverige medan tillkomsten av ett ProfilHotel i Halmstad blir vårt tolfte ProfilHotel. I bägge dessa städer är vi sedan tidigare etablerade och dessa hotell befäster väl vår strategi om utökat erbjudande i de städer vi är närvarande”, säger Uwe Löffler VD för Ligula Hospitality Group.
Ligula har fortsatta planer för Sverige tillsammans med övriga huvudstäder i Norden och Skandinavien.
Om Ligula Hospitality Group AB
Ligula Hospitality Group AB är moderbolag i en koncern som äger, förvaltar och utvecklar koncept och varumärken inom hotell- och restaurangnäringen. Bolaget driver hotellverksamhet under varumärkena ProfilHotels, Collection by Ligula, Good Morning Hotels, Motel L och Apartments by Ligula. Man är också franchisetagare till två enheter i kedjan Park Inn by Radisson. I anslutning till hotellen drivs restaurangverksamhet under varumärken som Pipes of Scotland, La Gare, Plaza Grill, The Side Bar, Angelini, The Library Bar och Sofiehof.
Läs även artikeln om ett annat hotellbygge
Foto: Swedavia
Hotellfastigheten som säljs på Arlanda
Källa: Serneke, Ligula Hospitality Group AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Ligula
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-