-
Stort intresse för hotellfastigheter och besöksnäring i fastighetsbranschen
En av de sista dagarna i maj arrangerade Fastighetsvärlden sin årliga seminariedag Hotell & Fastigheter 2018. Den lockade både hotellfolk, fastighetsägare, arkitekter och andra leverantörer till branschen. Liksom tidigare år hade man samlat flera namnkunniga och inspirerande talare.
Hur skall hotell och restauranger utformas?
Inledningsvis berättade Per Gunne, vice VD på Stureplansgruppen, om företagets utveckling hittills och framöver där nästa milstolpe är Bank Hotel som öppnar i augusti. De flesta förknippar kanske företaget med nattklubbar runt Stureplan men faktum är att det är det minsta av företagets tre ben. Störst är de 22 restaurangerna tätt följt av hotell & event. Intressantast var dock att höra Gunnes trendspaningar som att boutiquehotellen tar över stort (vem vill bo på ett Ritz i Paris som är renoverat för fyra miljarder och är perfekt in i minsta detalj men där det inte finns någon man vill prata med?). En stor trend är också många sociala ytor som är inbjudande även för icke-gäster. Mat som syns, brinner, smälter eller utmärker sig på annat sätt, är en annan trend sannolikt driven av Instagrams dominans. För hotell blir det även allt viktigare med ytor som är flexibla för maximalt resursutnyttjande. När det gäller restauranger har kockbristen drivit på ett starkt fokus på köket. Det skall vara effektivt och optimerat för att skapa bästa möjliga arbetsmiljö, men framför allt har det lyfts fram i lokalen för att synliggöra kockens viktiga arbete.
Kultur som framgångsfaktor
Nästa talare var Jan Broman, en av bröderna bakom Fotografiskas framgångssaga, som berättade hur entreprenörskap och nytänkande kan vitalisera besöksnäringen. Man ville ändra på begreppet museum, man ville skapa en plats som folk ville komma till, man ville inte bara visa foto, man ville lägga på ett livsstilslager. Man har skapat ett ”Lifestyle Brand”. För att bli ännu tydligare i sin kommunikation tog man hjälp av en PR-byrå och ställde frågan ”Vem är personen Fotografiska?”. Det man fick fram utgör nu basen när man rullar ut Fotografiska i världen som franchisekoncept. Först ut är New York och London där man öppnar nästa år. En viktig slutsats Jan drog var att kulturella institutioner kommer att komma stort inom fastighetsutveckling.
Användaren i fokus
Gül Heper från HiQ med förflutet på Scandic pratade om digitalisering och hur man skapar ett framgångsrikt koncept för framtiden. Hon poängterade flera gånger hur viktig användarupplevelsen är och att man måste börja där. Hur kan man göra kundens upplevelse bättre? Man måste också titta utanför den egna branschen, man måste vara disruptiv och agil.
När Erika Charbonnel från Kairos Future och Emma Hernell från HUI Research intog scenen handlade det om Millennials, den nya generationen. Hur fungerar de och hur når man dem? Vi fick veta att nyckeln är att utgå från intressen (tribes-intressegrupper) snarare än ålderskategorier och att flockbeteendet finns kvar men att flockarna blir mindre. De ställer också större krav på företags ideal och moral vilket gör det allt viktigare att fokusera på etik och hållbarhet, men också på att man kommunicerar och hur man gör det.
Från Gaia kom Magdalena Green som berättade mer om hur man blir konkurrenskraftig i en digitaliserad värld. Bland annat gäller det att just kommunicera snarare än informera. Återigen fick vi höra att kundupplevelsen är kung! Det är helt enkelt en ny spelplan – Kunden har makten och alla får vara med och då måste man som företag vara ärlig, riktig och transparent.
Restauranger viktiga för hotelletableringar och fastighetsutveckling
När stafettpinnen kom till Andreas Moene från Peopening, specialiserade på restaurangprojektering, framstod det som än tydligare hur viktiga restauranger är för framtidens hotell, stadskärnor och köpcentra. När man planerar och projekterar en restaurangetablering gäller det att bygga tydliga koncept och ärlighet och kvalitet går före kvantitet.
Arkitektur och design blir allt viktigare i hotellprojekt
Arkitekterna var inte bara väl representerade bland publiken, utan även på scen där ingen mindre än Gerth Wingårdh pekade på hur arkitektur och design blir ett allt viktigare konkurrensmedel vid etablering av nya hotell. Det gäller att attrahera gäster med hjälp av spektakulär exteriör. Man måste också göra interiören spännande och framför allt extremt effektiv för att skapa lönsamhet i hotellfastigheter.
Hotellfastighets-vd avslöjar varför han satsar på hotell
Foto: Annika/Precious People
Dagen avslutades med en intressant ”heta-stolen-intervju” med Erik Selin, VD för och huvudägare i Balder, Sveriges näst största hotellfastighetsägare. Erik fick bland annat frågan hur det gick till när han köpte Berns och svarade att han fick frågan av förre ägaren om han var intresserad av att köpa och eftersom redan tidigare hade varit intresserad var affären klar på en kvart! Att det har blivit så många hotellfastigheter i portföljen beror helt enkelt på att han ”tycker det är roligt att köpa hotell”. Man kommer nära kunderna och det är en intressant verksamhet med aktörer som är långsiktiga.
Sammanfattningsvis kan sägas att detta var en mycket välarrangerad och välmodererad seminariedag väl värd att boka in sig på för den som intresserar sig för hotell-, restaurang- och besöksnäringsutveckling.
Besök gärna vår kollegas hemsida om ni vill ha specialkoll på hotellfastigheter och fastighetsutveckling – Fastighetsvärlden
- Text: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-