-
Hur gör vi handelsplatser mer hållbara?
Tidningen Fastighetsnytt höjer nu tempen på diskussionen kring hur hållbara våra handelsplatser är och kan bli.
Det är enkelt att ta sig till handelsplatserna om man åker bil. Det är ofta lätt att hitta och få gratis parkering samt transportera hem sina varor. Ofta ligger det någon stor livsmedelsaffär vid platsen och då passar många på att köpa tunga matvaror med sig hem.
De flesta handelsplatser har bussar som går dit men då får kunderna bära sina tunga matvaror och bussarna kanske inte går så tätt som man önskar.
I Kungens Kurva, söder om Stockholm, tar sig 86% dit med bil och endast 1% tar gratisbussen som IKEA driver. De flesta går inte mellan butikerna utan parkerar om bilen. 47% kan tänka sig att ta sig dit med annat färdmedel än bil. Detta enligt en undersökning gjord av Huddinge kommun.
Målet är att locka alla målgrupper – inte bara de som har tillgång till bil – men att det är lättast att fokusera på den största målgruppen – de bilburna.
Bland miljöexperter finns många idéer för att minska bilåkandet i samhället. Stimulera ökad användning av el- och miljöbilar, anlägga fler cykelbanor. Ett sätt är att utveckla handelsplatser från en extern handelsplats till en stadsdel. Då skapas kundunderlag och folk kan gå och handla. Företag kan också erbjuda hemleverans så kunderna slipper transportera sina varor. Det gör IKEA idag och är mycket populärt bland kunderna.
I Danmark, Finland och Norge har man enligt lag förbjudit nya etableringar av handelsplatser utanför stadskärnorna.
Men mycket ligger på den tekniska utvecklingen av mer miljövänliga bilar, tror experterna.
Det viktigaste för en mer hållbar miljö är trots allt att alla tänker mer på miljön och om det är nödvändigt att göra de där bilresorna. Alla, inte bara politiker, bör tänka strategiskt på hållbarhet.
Källa: Fastighetsnytt
- Text: Maria Lindqvist
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Mellan den 12 och 21 september är det premiär för Food Fest Gothenburg. En ny matfestival med smakupplevelser i Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Järvsö laddar för vintern – fler boenden och nya skidområdet lockar
Efter en succésäsong med hela 296 000 skiddagsbesök förbereder sig Järvsöbacken nu för säsongen ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
-
Gästbloggare
-