-
Hur gör vi handelsplatser mer hållbara?
Tidningen Fastighetsnytt höjer nu tempen på diskussionen kring hur hållbara våra handelsplatser är och kan bli.
Det är enkelt att ta sig till handelsplatserna om man åker bil. Det är ofta lätt att hitta och få gratis parkering samt transportera hem sina varor. Ofta ligger det någon stor livsmedelsaffär vid platsen och då passar många på att köpa tunga matvaror med sig hem.
De flesta handelsplatser har bussar som går dit men då får kunderna bära sina tunga matvaror och bussarna kanske inte går så tätt som man önskar.
I Kungens Kurva, söder om Stockholm, tar sig 86% dit med bil och endast 1% tar gratisbussen som IKEA driver. De flesta går inte mellan butikerna utan parkerar om bilen. 47% kan tänka sig att ta sig dit med annat färdmedel än bil. Detta enligt en undersökning gjord av Huddinge kommun.
Målet är att locka alla målgrupper – inte bara de som har tillgång till bil – men att det är lättast att fokusera på den största målgruppen – de bilburna.
Bland miljöexperter finns många idéer för att minska bilåkandet i samhället. Stimulera ökad användning av el- och miljöbilar, anlägga fler cykelbanor. Ett sätt är att utveckla handelsplatser från en extern handelsplats till en stadsdel. Då skapas kundunderlag och folk kan gå och handla. Företag kan också erbjuda hemleverans så kunderna slipper transportera sina varor. Det gör IKEA idag och är mycket populärt bland kunderna.
I Danmark, Finland och Norge har man enligt lag förbjudit nya etableringar av handelsplatser utanför stadskärnorna.
Men mycket ligger på den tekniska utvecklingen av mer miljövänliga bilar, tror experterna.
Det viktigaste för en mer hållbar miljö är trots allt att alla tänker mer på miljön och om det är nödvändigt att göra de där bilresorna. Alla, inte bara politiker, bör tänka strategiskt på hållbarhet.
Källa: Fastighetsnytt
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...
-
-
Gästbloggare
-