-
Debatt: Inlandsbanan skapar kapacitet för järnvägen och besöksnäringen i halva Sverige
Besöksnäringen är den starkast växande näringen i landet och är i stora delar av norra och mellersta Sverige sedan länge verkligen en basnäring. Att vara turist betyder på turismvetenskapligt språk att jag flyttar min konsumtion till en annan plats och på många av de platserna har näringen en helt avgörande betydelse. Studier har till exempel visat att så mycket som 75 % av all omsättning i alla näringsgrenar i destinationerna Vemdalen och Funäsfjällen på ett eller annat sätt härleds till besöksnäringen. Det handlar om allt från boende till gastronomiska upplevelser, liftkort och investeringar i fritidshus och infrastruktur. Sammantaget är det här helt avgörande för samhällenas fortsatta utveckling.
Naturligtvis ställer det här krav på hög tillgänglighet och då i alla trafikslag men med en fungerande järnväg som Inlandsbanan som löper genom inlandet i halva Sverige ser vi det som en god idé att ta vara på den och att se den som en utvecklingsbar resurs. På senare år har det också utvecklats resealternativ där resenärer åker nattåg hela vägen i egen kupé från södra Sverige direkt till Inlandsbanans stationer, äter frukost i lugn och ro och sedan är redo att ge sig ut i fjäll, skog och mark. Men utvecklingen av både banan och trafiken behöver ges fortsatta möjligheter som ett viktigt steg för att nå nya marknader och skapa hållbara, energieffektiva och klimatsmarta resmöjligheter. Satsningar på att rusta upp Inlandsbanan och med modern miljöteknik köra tåg på vätgas eller biobränsle från skogsindustrin skulle medföra ytterligare klimatfördelar.
Inlandsbanans transportkapacitet måste helt enkelt förbättras så att Inlandsbanan verkligen blir en integrerad del av det svenska järnvägssystemet och ett självklart alternativ för järnvägstransporter i Sveriges inland för persontransporter för både pendlare och besökare och för den omfattande godstrafiken som behöver mer robusta transportlösningar med högre redundans som säkrar framkomligheten.
De kapacitetsproblem som idag råder i det svenska järnvägsnätet påverkar konkurrenskraften negativt medan en upprustning av Inlandsbanan är ett infrastrukturprojekt som vi menar skulle ge mycket stora vinster för banan i sig, det skulle gynna besöksnäringen och övrigt näringsliv men även avlasta de idag tungt trafikerade järnvägsförbindelser som går till norra Sverige. En upprustad Inlandsbana skulle innebära ett kraftigt kapacitetstillskott till en stor del av transportsystemet i landet. I Inlandsbanan finns ett järnvägsprojekt som bör kunna slutföras inom några år utan att något annat projekt behöver prioriteras bort. Vi välkomnar att det i det så kallade januariavtalet uttrycks att ”Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige” och i detta ser vi Inlandsbanan som en självklar del.
Vi ser med tillförsikt fram emot en framtid med en än mer levande landsbygd och stark besöksnäring som skapar arbetstillfällen och livskraft i hela landet.
Susanne Andersson Pripp, Best Western Hotell Ett Östersund
Stig Strand Trolltunet, Hemavan
Anders Lundqvist, Skistar Vemdalen
Per Jobs Björk, Experience Ammarnäs
Mikael Vinka, Geunja Sami Ecolodge Ammarnäs
Anna Gillgren, Strömsunds utvecklingsbolag AB
Marcus Ståhl, Destination Vemdalen
Martin Sahlberg, Destination Östersund
Marco Andersson, Snälltåget
Camilla Bondareva, Swedish Lapland
Jonas Rosén, Visit Dalarna
Mats Forslund, Jämtland Härjedalen TurismObservera att detta är en debattartikel och de åsikter som framförs är artikelförfattarnas.
- Text: Artikelförfattarna
- Foto: Inlandsbanan/Skistar
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-