-
Debatt: Inlandsbanan skapar kapacitet för järnvägen och besöksnäringen i halva Sverige
Besöksnäringen är den starkast växande näringen i landet och är i stora delar av norra och mellersta Sverige sedan länge verkligen en basnäring. Att vara turist betyder på turismvetenskapligt språk att jag flyttar min konsumtion till en annan plats och på många av de platserna har näringen en helt avgörande betydelse. Studier har till exempel visat att så mycket som 75 % av all omsättning i alla näringsgrenar i destinationerna Vemdalen och Funäsfjällen på ett eller annat sätt härleds till besöksnäringen. Det handlar om allt från boende till gastronomiska upplevelser, liftkort och investeringar i fritidshus och infrastruktur. Sammantaget är det här helt avgörande för samhällenas fortsatta utveckling.
Naturligtvis ställer det här krav på hög tillgänglighet och då i alla trafikslag men med en fungerande järnväg som Inlandsbanan som löper genom inlandet i halva Sverige ser vi det som en god idé att ta vara på den och att se den som en utvecklingsbar resurs. På senare år har det också utvecklats resealternativ där resenärer åker nattåg hela vägen i egen kupé från södra Sverige direkt till Inlandsbanans stationer, äter frukost i lugn och ro och sedan är redo att ge sig ut i fjäll, skog och mark. Men utvecklingen av både banan och trafiken behöver ges fortsatta möjligheter som ett viktigt steg för att nå nya marknader och skapa hållbara, energieffektiva och klimatsmarta resmöjligheter. Satsningar på att rusta upp Inlandsbanan och med modern miljöteknik köra tåg på vätgas eller biobränsle från skogsindustrin skulle medföra ytterligare klimatfördelar.
Inlandsbanans transportkapacitet måste helt enkelt förbättras så att Inlandsbanan verkligen blir en integrerad del av det svenska järnvägssystemet och ett självklart alternativ för järnvägstransporter i Sveriges inland för persontransporter för både pendlare och besökare och för den omfattande godstrafiken som behöver mer robusta transportlösningar med högre redundans som säkrar framkomligheten.
De kapacitetsproblem som idag råder i det svenska järnvägsnätet påverkar konkurrenskraften negativt medan en upprustning av Inlandsbanan är ett infrastrukturprojekt som vi menar skulle ge mycket stora vinster för banan i sig, det skulle gynna besöksnäringen och övrigt näringsliv men även avlasta de idag tungt trafikerade järnvägsförbindelser som går till norra Sverige. En upprustad Inlandsbana skulle innebära ett kraftigt kapacitetstillskott till en stor del av transportsystemet i landet. I Inlandsbanan finns ett järnvägsprojekt som bör kunna slutföras inom några år utan att något annat projekt behöver prioriteras bort. Vi välkomnar att det i det så kallade januariavtalet uttrycks att ”Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige” och i detta ser vi Inlandsbanan som en självklar del.
Vi ser med tillförsikt fram emot en framtid med en än mer levande landsbygd och stark besöksnäring som skapar arbetstillfällen och livskraft i hela landet.
Susanne Andersson Pripp, Best Western Hotell Ett Östersund
Stig Strand Trolltunet, Hemavan
Anders Lundqvist, Skistar Vemdalen
Per Jobs Björk, Experience Ammarnäs
Mikael Vinka, Geunja Sami Ecolodge Ammarnäs
Anna Gillgren, Strömsunds utvecklingsbolag AB
Marcus Ståhl, Destination Vemdalen
Martin Sahlberg, Destination Östersund
Marco Andersson, Snälltåget
Camilla Bondareva, Swedish Lapland
Jonas Rosén, Visit Dalarna
Mats Forslund, Jämtland Härjedalen TurismObservera att detta är en debattartikel och de åsikter som framförs är artikelförfattarnas.
- Text: Artikelförfattarna
- Foto: Inlandsbanan/Skistar
-
Kolmården inleder säsongen med stort påskfirande
Den 1 april slår Kolmården upp sina portar och inleder säsongen med ett storslaget påskfirande med Bamse och hans vänner.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning
-
Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.
-
Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.
-
Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels
Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.
-
Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg
Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.
-
Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning
Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.
-
Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022
Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.
-
Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum
Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.
-
Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar
Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark
Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...
-
ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners
Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...
-
Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag
Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Får de köpa turistbussar och köra beställningstrafik? Hur b...
-
-
Gästbloggare
-