-
Internationella campingjätten Huttopia storsatsar i Höga Kusten
Det franska företaget Huttopia ska bygga och driva en ny camping med naturfokus på Smitingen i Höga Kusten. Det står klart efter att en upphandling gjorts. Avtalet träder i kraft den 1 september i år.
”Det är oerhört glädjande. Det här kommer att lyfta ett redan väldigt populärt besöksmål till nya höjder och bidra starkt till att utveckla besöksnäringen i Härnösand och Höga Kusten.” Säger Andreas Sjölander (S), kommunstyrelsens ordförande i Härnösand.
Campingen ska byggas i samklang med naturen
Huttopia driver cirka 90 campinganläggningar, framför allt i Frankrike. Men även i bland annat USA, Kanada, Kina och Nederländerna.
Grundidén är att erbjuda naturnära men samtidigt bekväma upplevelser i specialdesignade stugor eller tält i naturmaterial, så kallad glamping, men även vanliga tältplatser. Huttopia är specialister på hållbara campingar som ligger inbäddade i natursköna områden.
”Det var ett av våra krav, att campingen ska byggas i samklang med naturen. Det här är precis den typ av anläggning vi vill ha i ett så känsligt område som Smitingen.” Säger Ingemar Wiklander (KD), majoritetsföreträdare och vice ordförande i Höga Kusten Destinationsutveckling.
Har förutsättningar att bli en bra året runt-destination
Förra året hade Smitingen över 100 000 besökare. Den nya campingen beräknas, förutom att bidra med egna gäster, även skapa en ännu större attraktivitet för hela området.
”Smitingen är en riktig pärla i Höga Kusten och den nya campingen kommer att bidra starkt till besöksnäringen. Och inte bara under sommarsäsongen. Smitingen har alla förutsättningar att bli en bra året runt-destination, inte minst med tanke på den fantastiska surfingen under höst och vinter och även andra vinteraktiviteter.” Säger Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Den första satsningen som Huttopia gör i Skandinavien
High Coast Invest, som arbetar för internationella investeringar i Västernorrland, har tillsammans med Höga Kusten Destinationsutveckling och Härnösands kommun drivit arbetet för att etablera en ny camping på Smitingen.
Anläggningen är den första satsningen som Huttopia gör i Skandinavien. Men antagligen inte den sista.
”Huttopia vill expandera här, men har tydliga kriterier för att investera. Det ska vara en unik plats, en destination med potential och, kanske allra viktigast, ett bra bemötande och engagemang hos de lokala aktörerna. Här klickade det direkt. Härnösands kommun, Höga Kusten Destinationsutveckling med flera har gjort ett fantastiskt tillsammansarbete och den vision för Smitingen som tagits fram har spelat en avgörande roll.” Säger Bengt Högberg, senior rådgivare på High Coast Invest.
Avtalet är ett så kallat tjänstekoncessionsavtal på 35 år där Huttopia betalar en årlig avgift för markområdet och står för alla kostnader för att bygga och driva campingen.
Läs mer om Höga Kusten på Turismnytt här.
- Text: Härnösand kommun
- Foto: Härnösand kommun
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-