-
Internationella campingjätten Huttopia storsatsar i Höga Kusten
Det franska företaget Huttopia ska bygga och driva en ny camping med naturfokus på Smitingen i Höga Kusten. Det står klart efter att en upphandling gjorts. Avtalet träder i kraft den 1 september i år.
”Det är oerhört glädjande. Det här kommer att lyfta ett redan väldigt populärt besöksmål till nya höjder och bidra starkt till att utveckla besöksnäringen i Härnösand och Höga Kusten.” Säger Andreas Sjölander (S), kommunstyrelsens ordförande i Härnösand.
Campingen ska byggas i samklang med naturen
Huttopia driver cirka 90 campinganläggningar, framför allt i Frankrike. Men även i bland annat USA, Kanada, Kina och Nederländerna.
Grundidén är att erbjuda naturnära men samtidigt bekväma upplevelser i specialdesignade stugor eller tält i naturmaterial, så kallad glamping, men även vanliga tältplatser. Huttopia är specialister på hållbara campingar som ligger inbäddade i natursköna områden.
”Det var ett av våra krav, att campingen ska byggas i samklang med naturen. Det här är precis den typ av anläggning vi vill ha i ett så känsligt område som Smitingen.” Säger Ingemar Wiklander (KD), majoritetsföreträdare och vice ordförande i Höga Kusten Destinationsutveckling.
Har förutsättningar att bli en bra året runt-destination
Förra året hade Smitingen över 100 000 besökare. Den nya campingen beräknas, förutom att bidra med egna gäster, även skapa en ännu större attraktivitet för hela området.
”Smitingen är en riktig pärla i Höga Kusten och den nya campingen kommer att bidra starkt till besöksnäringen. Och inte bara under sommarsäsongen. Smitingen har alla förutsättningar att bli en bra året runt-destination, inte minst med tanke på den fantastiska surfingen under höst och vinter och även andra vinteraktiviteter.” Säger Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Den första satsningen som Huttopia gör i Skandinavien
High Coast Invest, som arbetar för internationella investeringar i Västernorrland, har tillsammans med Höga Kusten Destinationsutveckling och Härnösands kommun drivit arbetet för att etablera en ny camping på Smitingen.
Anläggningen är den första satsningen som Huttopia gör i Skandinavien. Men antagligen inte den sista.
”Huttopia vill expandera här, men har tydliga kriterier för att investera. Det ska vara en unik plats, en destination med potential och, kanske allra viktigast, ett bra bemötande och engagemang hos de lokala aktörerna. Här klickade det direkt. Härnösands kommun, Höga Kusten Destinationsutveckling med flera har gjort ett fantastiskt tillsammansarbete och den vision för Smitingen som tagits fram har spelat en avgörande roll.” Säger Bengt Högberg, senior rådgivare på High Coast Invest.
Avtalet är ett så kallat tjänstekoncessionsavtal på 35 år där Huttopia betalar en årlig avgift för markområdet och står för alla kostnader för att bygga och driva campingen.
Läs mer om Höga Kusten på Turismnytt här.
- Text: Härnösand kommun
- Foto: Härnösand kommun
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-