-
Järvzoo växer och blir Vildriket – belyser vikten av biologisk mångfald
Lokal omställning i Järvsö vill belysa vikten av biologisk mångfald för en globalt hållbar samhällsutveckling. Nu tas 30 års erfarenheter och kunskaper tillvara på från Järvzoo i lanseringen av det nya och innovativa Vildriket.
Vill skapa förändring genom att kroka arm med näringslivet
Sedan 1992 har Nordens Vildmarkspark Järvzoo arbetat med att bevara den biologiska mångfalden genom att verka för en vildare värld. Nu skalar organisationen upp det arbetet rejält och med det landar de också i en ny kostym och ett namnbyte till Vildriket.
Den 10 maj lanserades det nya arbetet med ett evenemang där Jens Larsson, VD för Järvzoo, presenterade djurparkens nya inriktning. Forskare var även på plats och berättade om biologisk mångfald och vad som krävs för att skapa en hållbar framtid.
”För att skapa ännu större positiv förändring vill vi kroka arm med näringslivet. Vi erbjuder kunskap och konkreta projekt som är bra för företagen och bra för den levande naturen.” Förklarar Jens Larsson, VD på nya Vildriket.
Vildriket kommer erbjuda mer än en traditionell djurpark
Det är genom samarbete som vi kan uppnå förändring menar Jens. Vi måste agera nu, kraftfullt och tillsammans för att lyckas. Därför vill Vildriket bjuda in privatpersoner, forskning och företag för att tillsammans och med andra aktörer arbeta för att bidra till de mål som världen enats om på toppmötet COP-15 i Montreal i december 2022 – att stoppa förlusten av biologisk mångfald till år 2030.
Den nya organisationen och platsen Vildriket kommer erbjuda mer än en traditionell djurpark. Det kommer vara ett nationellt center för bevarande av hotade arter, ett holistiskt upplevelsecenter i världsklass, en hub för inspiration och en plattform för partnerskap och nätverk.
Att bevara den biologiska mångfalden är ingen nischfråga
En av deltagarna på lanseringseventet var Diös, ett av Sveriges största fastighetsbolag.
”Vår hållbarhetsstrategi är en central del i vår affärsstrategi. Vi har redan kommit långt i vårt integrerade hållbarhetsarbete och med initiativ som Vildriket ser vi en möjlighet att även inkludera biologisk mångfald och att ytterligare bidra även utanför våra fastigheter.” Säger Johanna Olofsson, hållbarhetschef på Diös.
Under lanseringskvällen talade Fredrik Moberg, forskare vid Stockholm Resilience Centre och författare till boken ”Den uppfinningsrika planeten”, om hur vi kan dra lärdomar från naturen för att hitta smarta lösningar på våra miljöutmaningar.
Elin Enfors-Kautsky, hållbarhetsforskare och grundare och VD för Prosperous Planet, gav exempel på hur företag kan hitta affärsnyttan i omställningen.
”Halva den globala ekonomin är måttligt till mycket beroende av biologisk mångfald. Att bevara den biologiska mångfalden ligger därför i allas intresse – det är ingen nischfråga. Forum som detta driver det offentliga samtalet framåt och bidrar till att ännu fler företag får upp ögonen för vilken central roll biologisk mångfald spelar för att säkerställa både en lönsam affär, och en fortsatt god samhällsutveckling.” Säger Elin Enfors-Kautsky.
En viktig parameter i Destination Järvsö hållbarhetsarbete
Den nya inriktningen för Vildriket går helt i linje med hållbarhetsarbetet som gäller för hela Destination Järvsö.
”Att vi värnar om vår natur och våra djur är en viktig parameter i vårt arbete med vår hållbarhetscertifiering via Earth Check, baserat på Global Sustainable Tourism Council. Att kunna erbjuda våra besökare i Järvsö möjlighet att lära sig mer om biologisk mångfald och att det får ta en central roll i Vildriket känns otroligt bra och viktigt. Något som verkligen bidrar till en hållbar framtid.” Förklarar Amanda Sandahl, destinationschef på Destination Järvsö.
Erbjuder kunskap och nätverk så alla kan arbeta tillsammans
Jens Larsson avslutar med att uttrycka sin entusiasm över det nya initiativet som Vildriket innebär.
”Aldrig tidigare har mänskligheten haft så mycket kunskap om vad vi behöver göra för att skapa en hållbar värld. Aldrig tidigare har så många företag, organisationer och individer velat bidra till en positiv utveckling. Vildriket erbjuder kunskap och nätverk så att företagen tillsammans med oss kan jobba mot internationella mål i en lokal kontext.”
Läs mer om Vildriket (tidigare kallat Järvzoo) här.
- Text: Destination Järvsö
- Foto: Destination Järvsö
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-