fredag 9 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
    • Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
    • Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
    • Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Logga för Vildriket som blir Järvzoos nya identitet.
    2023-05-23 16:19

    Järvzoo växer och blir Vildriket – belyser vikten av biologisk mångfald

    Lokal omställning i Järvsö vill belysa vikten av biologisk mångfald för en globalt hållbar samhällsutveckling. Nu tas 30 års erfarenheter och kunskaper tillvara på från Järvzoo i lanseringen av det nya och innovativa Vildriket.

    Vill skapa förändring genom att kroka arm med näringslivet

    Sedan 1992 har Nordens Vildmarkspark Järvzoo arbetat med att bevara den biologiska mångfalden genom att verka för en vildare värld. Nu skalar organisationen upp det arbetet rejält och med det landar de också i en ny kostym och ett namnbyte till Vildriket.

    Den 10 maj lanserades det nya arbetet med ett evenemang där Jens Larsson, VD för Järvzoo, presenterade djurparkens nya inriktning. Forskare var även på plats och berättade om biologisk mångfald och vad som krävs för att skapa en hållbar framtid.

    ”För att skapa ännu större positiv förändring vill vi kroka arm med näringslivet. Vi erbjuder kunskap och konkreta projekt som är bra för företagen och bra för den levande naturen.” Förklarar Jens Larsson, VD på nya Vildriket.

    Vildriket kommer erbjuda mer än en traditionell djurpark

    Det är genom samarbete som vi kan uppnå förändring menar Jens. Vi måste agera nu, kraftfullt och tillsammans för att lyckas. Därför vill Vildriket bjuda in privatpersoner, forskning och företag för att tillsammans och med andra aktörer arbeta för att bidra till de mål som världen enats om på toppmötet COP-15 i Montreal i december 2022 – att stoppa förlusten av biologisk mångfald till år 2030.

    Den nya organisationen och platsen Vildriket kommer erbjuda mer än en traditionell djurpark. Det kommer vara ett nationellt center för bevarande av hotade arter, ett holistiskt upplevelsecenter i världsklass, en hub för inspiration och en plattform för partnerskap och nätverk.

    Att bevara den biologiska mångfalden är ingen nischfråga

    En av deltagarna på lanseringseventet var Diös, ett av Sveriges största fastighetsbolag.

    ”Vår hållbarhetsstrategi är en central del i vår affärsstrategi. Vi har redan kommit långt i vårt integrerade hållbarhetsarbete och med initiativ som Vildriket ser vi en möjlighet att även inkludera biologisk mångfald och att ytterligare bidra även utanför våra fastigheter.” Säger Johanna Olofsson, hållbarhetschef på Diös.

    Under lanseringskvällen talade Fredrik Moberg, forskare vid Stockholm Resilience Centre och författare till boken ”Den uppfinningsrika planeten”, om hur vi kan dra lärdomar från naturen för att hitta smarta lösningar på våra miljöutmaningar.

    Elin Enfors-Kautsky, hållbarhetsforskare och grundare och VD för Prosperous Planet, gav exempel på hur företag kan hitta affärsnyttan i omställningen.

    ”Halva den globala ekonomin är måttligt till mycket beroende av biologisk mångfald. Att bevara den biologiska mångfalden ligger därför i allas intresse – det är ingen nischfråga. Forum som detta driver det offentliga samtalet framåt och bidrar till att ännu fler företag får upp ögonen för vilken central roll biologisk mångfald spelar för att säkerställa både en lönsam affär, och en fortsatt god samhällsutveckling.” Säger Elin Enfors-Kautsky.

    En viktig parameter i Destination Järvsö hållbarhetsarbete

    Den nya inriktningen för Vildriket går helt i linje med hållbarhetsarbetet som gäller för hela Destination Järvsö.

    ”Att vi värnar om vår natur och våra djur är en viktig parameter i vårt arbete med vår hållbarhetscertifiering via Earth Check, baserat på Global Sustainable Tourism Council. Att kunna erbjuda våra besökare i Järvsö möjlighet att lära sig mer om biologisk mångfald och att det får ta en central roll i Vildriket känns otroligt bra och viktigt. Något som verkligen bidrar till en hållbar framtid.” Förklarar Amanda Sandahl, destinationschef på Destination Järvsö.

    Järvzoo växer och blir Vildriket - belyser vikten av biologisk mångfald

    Erbjuder kunskap och nätverk så alla kan arbeta tillsammans

    Jens Larsson avslutar med att uttrycka sin entusiasm över det nya initiativet som Vildriket innebär.

    ”Aldrig tidigare har mänskligheten haft så mycket kunskap om vad vi behöver göra för att skapa en hållbar värld. Aldrig tidigare har så många företag, organisationer och individer velat bidra till en positiv utveckling. Vildriket erbjuder kunskap och nätverk så att företagen tillsammans med oss kan jobba mot internationella mål i en lokal kontext.”

    Läs mer om Vildriket (tidigare kallat Järvzoo) här.

    • Text: Destination Järvsö
    • Foto: Destination Järvsö
    Tweet
  • SJ arbetar för att sätta in fler avgångar och snabbtåg mellan Stockholm och Åre. SkiStar möter därmed gästens behov bättre.
    2025-05-07 14:44

    SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen

    SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.

  • Gränslandet erbjuder mycket. Exempelvis flytande igloos utanför Årjäng. Krappeto i norska Haldenkanalen. Eller vandring i Finnskogen.
    2025-05-07 14:12

    Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts

    Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.

  • Den 22 september besöker både rederiet Birka Gotland och Hapag Lloyd Härnösand i Höga Kusten.
    2025-05-07 12:25

    Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

    De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.

  • Destination Östersunds Mikael Jonsson och Elisabeth Richardsson tog emot priset inför en stor publik på Visitadagen.
    2025-05-07 00:10

    Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider

    Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.

  • Göta Kanal - Så semestrar svensken i svensk besöksnäring
    2025-05-05 03:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

    Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Bastun i Jubileumsparken, Göteborg. En av pärlorna som Visit Sweden tipsar om.
    2025-05-05 00:06

    Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

    Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.

  • En artikel från Östersundsposten om Jämtland Härjedalen Turism start på Vemdalsskalet år 1994.
    2025-05-03 23:58

    Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen

    Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.

  • För cykelturisten innebär Sweden by Bike Förmånskort exklusiva rabatter på boende, cykeluthyrning, mat och dryck samt sevärdheter och aktiviteter.
    2025-05-03 23:36

    Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

    Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.

  • En gång fanns det en gräns som stängde ut allmänheten från Djurgården. Idag står Blå porten öppen. Kungliga Djurgårdens Intressenter arbetar gemensamt för en hållbar utveckling.
    2025-05-03 00:45

    Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030

    Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.

  • Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping, som arrangerades den 28 februari - 1 mars 2025 i Husqvarna Garden, lockade 14 359 besökare.
    2025-05-03 00:10

    Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg

    En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Svenska Resebranschföreningens vårmöte
      2025-05-13
      • Stockholm
    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-02 00:47

      Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige

      Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...

    • 2025-05-05 00:06

      Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

      I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...

    • 2025-05-05 03:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...

    • 2025-05-03 23:36

      Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

      En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet