-
Nu inleder Kairos Future steg tre i projekt Fågel Fenix
Nu är det två år sedan Kairos Future initierade Fågel Fenix-projektet för att utforska olika scenarier för svensk besöksnäring under pandemin. Det gav många destinationer något att förhålla sig till när det mesta kändes osäkert.
Vad händer då under 2022? Vi frågade Erika Charbonnel, ansvarig för affärsområdet Travel & Tourism på Kairos Future.
“Näringen ser ljuset i tunneln men ingen såg nog riktigt att tunneln var så lång! Vi som i vanliga fall arbetar på 5-10 års sikt fick sätta på oss andra glasögon och undersöka läget fram till sommaren och sedan fram till nästa vintersäsong. Vi hade digitala workshops med destinationernas företagare och vi både skrattade och grät. Besöksnäringen består av så många eldsjälar och så mycket glöd!”
Hjälpte till att ge ett utgångsläge och gav inspiration
Klara Börjesson Ahlqvist från Visit Hornborgasjön berättar att projektet har varit mycket betydelsefullt för dem. –Den omvärlds- och framtidsspaning med scenarier för svensk besöksnäring som Kairos Future genom Fågel Fenix har gett oss har vi använt som planeringsunderlag och stöd för att se möjligheter men också för att kunna ta höjd för utmaningar.
Visit Värmland var en av de aktörer som gick med i Fågel Fenix för att undersöka hur resmönster och attityder förändrats från resenärer i närområdet i och med pandemin.
–För oss var Fågel Fenix en insats vi kunde göra tillsammans med andra aktörer för att skapa ett utgångsläge för besöksnäringen där och då. Det är tydligt att det vi trodde i första prognosen som värsta läge har förlängts och blivit ännu värre, men ändå har stora delar av näringen ändå ställt om och klarat det fantastiskt bra om man ser till förutsättningarna, säger Sarah Andrén, projektansvarig på Visit Värmland som konstaterar att det även gav inspiration och nya uppslag kring idéer och utvecklingsmöjligheter för företagen.
Nu lanseras Fågel Fenix III
Fågel Fenix I blev under 2021 Fågel Fenix II. Men trots att läget nu är annorlunda är det fortfarande väldigt osäkert. Därför lanserar Kairos Future nu Fågel Fenix III.
–Den här gången kommer vi att jobba med ”scenario-linser” där vi fokuserar på flera frågor som blir centrala framöver. Förutom själva pandemin vill vi tankemässigt utforska klimatomställningen, digitaliseringen, kompetensförsörjningen och hur de kommer att påverka återhämtningen av besöksnäringen i Sverige under 2022. Vi hoppas kunna belysa omvärlden och de viktigaste förändringarna att ta hänsyn till även denna gång. Säger Erika Charbonnel ansvarig för Travel & Tourism på Kairos Future,
Helene Berg från Smålands Turism är glad över att projektet fortsätter.
– Anledningen att vi gick med då och går med nu igen är att det sker otroligt mycket förändringar i näringen just nu och det är viktigare än någonsin att följa med. Fågel Fenix hjälper också till att vara mer snabbfotad inför de förändringar som vi ser sker.
Mer information om projektet hittar ni här.
- Text: Kairos Future
- Foto: Kairos Future
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-