-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Under tisdagen den 21 november blev det klart att Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning (SGB) från EU. Knäckebrödet från Stora Skedvi kan nu sälla sig till skaran av läckra produkter som Serranoskinka och Gruyèreost, men även Skånsk spettekaka, Grännas polkagrisar och Sveciaost.
”Våra varmaste gratulationer till Skedvi Bröd! Det här är fantastiska nyheter för hela Dalarna som destination. Det ger dessutom en extra skjuts till arbetet för lokala, äkta och genuina mat- och dryckesupplevelser som stärker Dalarnas attraktionskraft. Vem vet, kanske kan det här även få fler lokala aktörer att utreda möjligheten till märkningen.” Säger Chatarina Eriksson, VD för Visit Dalarna.
SGB-märkningen ger ett skydd av ett produktnamn
SGB är en märkning av livsmedel från EU. Ett eget kvalitetssystem. Märkningen har ursprungligen varit allra störst i sydligare delar av Europa, eftersom den till stor del har handlat om vin- och spritdrycker. Till ungefär en tredjedel har den handlat om livsmedel och jordbruksprodukter. Många av oss känner till Serranoskinka och Gruyère. Två exempel på välkända produkter med samma beteckning.
SGB ger ett skydd av ett produktnamn, där produkten produceras på en definierad geografisk plats och ingen annanstans. Där produktens namn, som Skedvi Bröd och dess särskilda egenskaper knyts till en specifik geografisk plats. En plats där naturen ger särskilda förutsättningar och där mänskligt kunnande gör den unik. Det geografiska området är Stora Skedvi socken. Produkten ska uppvisa ”kvalitet, rykte eller andra egenskaper som huvudsakligen beror på det geografiska området”.
EU vill med märkningen stärka landsbygden
EU vill med den här märkningen stärka landsbygden och ge den bättre förutsättningar för ökade inkomster från produktion och förädling av livsmedel och jordbruksprodukter. Dessutom ser EU värdet i det man kallar ”immateriell kunskap”. I det här fallet bagarnas alldeles unika kunnande och fingertoppskänsla när knäckebrödet gräddas i vedeldade ugnar, som eldas med gran- och tallved från skogarna i trakten. Allt detta gör knäckebrödet helt unikt.
Eftersom märkningen är väletablerad hos gemene man i sydligare delar av Europa, så är förhoppningen att den ska locka fler besökare. Inte bara till bygden Stora Skedvi, utan också till området och Dalarna i stort. Besökare som intresserar sig för och söker kvalitetsprodukter kommer att ha större möjlighet att hitta Skedvi Bröd. Både som knäckebröd och som besöksmål.
”Vi är otroligt stolta! Det här ger oss råg i ryggen i vårt fortsatta arbete för att bli ett internationellt besöksmål med knäckebrödet i fokus.” Säger Riina Myrsell, verksamhetsansvarig på Skedvi Bröd.
Läs mer om Dalarna på Turismnytt här.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-