lördag 13 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck
    • Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten
    • Naturturismföretagen stärker ekonomin – redo att möta Jordbruksverket i rätten
    • Stora Karlsö vinnare av Stora turismpriset 2025
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Nyöppnade Wisdome i Göteborg
    2023-08-09 09:14

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juli 2023

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser här.

    Stark efterfrågan på hotellrum präglade månaden

    Årets starkaste månad för besöksnäringen är juli. 2023 bjöd på utsålda konserter på Ullevi, Gothia Cup och ett väder som gynnade stadsturism. Universeum öppnade sin Wisdome som är en av sommarens nya stora attraktioner.

    Efterfrågan på boende var mycket stor periodvis och antalet sålda rum ökade med nästan 8 procent jämfört med 2022. Trots en utökad hotellkapacitet låg snittbeläggningen stadigt på 86 procent, vilket var högst bland nordiska storstadsregioner.
    Bokningsläget för augusti ser lovande ut. Det förväntas att internationella besökare, som tar sin sommarsemester under augusti, kommer att bidra positivt. Däremot är höstens utveckling mer osäker på grund av det ekonomiska läget, som kan bli mer påtagligt för hushållen efter sommaren.

    Månadens höga snittpris kan förklaras med att hotellpriserna ökade betydligt i samband med arenakonserterna, men även under Gothia Cup. Många besökare leder till stor efterfrågan på boende under dessa perioder och en stor andel av hotellrummen bokades tidigt, vilket resulterar i högre priser. Utanför evenemangsdagarna ligger snittpriset betydligt lägre.

    Evenemangen är i dessa fall reseanledningen i sig och de svenska evenemangsbesökarna under sommaren besöker även barer & nattklubbar i högre utsträckning än övriga. Men de tar inte del av övrigt besöksnäringsutbud på samma sätt som övriga besökare. Enligt vår senaste attitydundersökning är det vanligare att svenskar som besöker attraktioner under sommaren shoppar mer, besöker museum och deltar i sightseeing.

    Inhemsk efterfrågan håller i sig och utlandet på väg tillbaka

    Förra året var uppgången stark som följd av ett uppdämt behov efter pandemin och 2022 kan därför inte riktigt betraktas som ett normalår. Om efterfrågan i juli hade följt ett liknande mönster som under 2019, hade den förväntade beläggningen med den nuvarande hotellkapaciteten varit betydligt lägre, cirka 70–73 procent. Detta indikerar att den nuvarande efterfrågan är påverkad av andra faktorer än det som märktes under ett normalår.

    Att semestra på hemmaplan är fortsatt populärt, och utländska besökare börjar hitta tillbaka. Den fördelaktiga valutakursen, extrem värme i södra Europa och ett fullspäckat evenemangsschema i Göteborg; inklusive Gothia Cup, Coldplays konserter på Ullevi, Pet Shop Boys på Scandinavium och inte minst händelser kopplade till Jubileumssommaren bidrar troligtvis positivt.

    Lovande augusti men utmaningar inför hösten

    Bokningsläget för augusti ser lovande ut. Det förväntas att internationella besökare, som tar sin sommarsemester under augusti, kommer att bidra positivt. Däremot är höstens utveckling mer osäker på grund av det ekonomiska läget, som kan bli mer påtagligt för hushållen efter sommaren. Å andra sidan lockar hösten i Göteborg en något äldre målgrupp som oftast har en bättre ekonomisk ställning. Dessutom förväntas en del konferenser och mässor bidra till att fylla hotellrummen på vardagar.

    Juli 2023 +/- 23/22
    Beläggningsgrad 86% -1,5 pp
    Snittpris 1 745 kr +10%
    RevPar 1 503 kr +8%
    Beläggning mån-tors 89% -3 pp
    Beläggning fre-lör 90% 0 pp
    Söndag 72% +1%
    Källa: Benchmarking Alliance, *pp – percentage points

    Snabbfakta och siffror juni/juli

    • Göteborg visade den starkaste utvecklingen av övernattningar bland svenska storstadsregioner under juni, med en ökning på 5 procent jämfört med juni 2022 och hela 15 procent jämfört med juni 2019. Motsvarande siffror för Stockholm var -0,3 procent och -1 procent, medan Malmö noterade en ökning på 3 procent jämfört med 2022 men fortsatt lägre gästnattsvolymer (-4 procent) jämfört med 2019 (SCB/ Tillväxtverket).
    • Utländska övernattningar i Göteborg ökade med imponerande 20 procent under juni, vilket nästan når nivån från 2019.
    • Svenska övernattningar håller sig på samma rekordnivå som förra året, vilket innebär en ökning på 15 procent under juni jämfört med innan pandemin.
    • Under det första halvåret har gästnätterna i Göteborgsregionen ökat med 8 procent jämfört med innan pandemin. Den svenska marknaden bidrog med en ökning på 11 procent, medan utlandet har återhämtat sig nästan helt.
    • USA har klättrat upp till första plats och har blivit den största utlandsmarknaden under juni, efter att tidigare varit den andra största marknaden efter Norge.
    • Bland de största utlandsmarknaderna (USA, Norge, Tyskland, Storbritannien, Danmark) visade samtliga utom Norge en ökning av gästnätter under juni jämfört med föregående år.
    • USA och Danmark hade den starkaste utvecklingen med en ökning på 59 procent respektive 33 procent.
    • Benelux-länderna visar fortsättningsvis en stark utveckling, där Nederländerna nästan når samma nivå som Danmark och genererade nästan dubbelt så många gästnätter jämfört med juni 2019. Samtidigt noterades en fördubbling av övernattningar även från Belgien.
    • 86 procent av de ankommande passagerarna från Europa var i juli tillbaka till Landvetter jämfört med nivån från 2019 (Swedavia)

    Källor och merläsning

    • Benchmarking Alliance, nedladdning 2023-08-02
    • SCB/Tillväxtverket – prel gästnattsstatistik för juni (redovisas i augusti)
    • Statistik Swedavia
    • Göteborg & Co representativ besökarundersökning på den svenska marknaden, våren 2023
    • Undersökning: svenskar semestrar helst i Sverige – Readly (cision.com)

    Övrig läsning

    • Fler oroar sig över ekonomin – oron störst bland unga kvinnor | Ahum (tt.se)
    • Levnadskostnadskrisen driver vissa hållbara beteenden
    • Text: Göteborg & Co
    • Foto: Peter Kvarnström
    Tweet
  • Röd bil som kör genom en vit vinterskog - Skistar
    2025-12-13 00:36

    SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck

    SkiStar och OKQ8 vill göra det billigare att tanka förnybar diesel på vägen till fjällen

  • Nattåg till Norrbotten
    2025-12-12 23:53

    Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten

    Trafikverket har aviserat att Norrbotten framöver ska trafikeras av ett nattåg, i stället för två som i dagsläget

  • Linda Vismer - Ordförande i Naturturismföretagen
    2025-12-12 08:40

    Naturturismföretagen stärker ekonomin – redo att möta Jordbruksverket i rätten

    Föreningens likviditet är nu säkrad inför rättsprocessen mot Jordbruksverket

  • Vinnaren av Stora turismpriset 2025 - Stora Karlsö
    2025-12-11 23:21

    Stora Karlsö vinnare av Stora turismpriset 2025

    En av världens äldsta naturskyddade platser – och samtidigt en modell för framtidens hållbara besöksnäring

  • Grupp på skidor i naturen
    2025-12-11 17:07

    Marcus Eldh bloggar: Guiden som resurs för levande vandringsleder

    De som inte har så stor vana av naturen behöver guider

  • Slussporten renderad bild besöksnäring
    2025-12-08 07:06

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025

    Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Allt fler gäster söker en helhetsupplevelse med mat och hotellrum. Hällsnäs satsar stort på det.
    2025-12-08 02:41

    Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration

    Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.

  • Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
    2025-12-08 00:06

    Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas

    Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.

  • Grant Thornton hjälper dig med 3:12-regeln
    2025-12-07 00:55

    Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?

    Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här

  • Campingnätverket i Riksdagen tillsammans med Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, Svensk Camping och First Camp, önskar en tydlighet och enkelhet i regler och lagar.
    2025-12-06 02:01

    Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare

    Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Almedagen 2026
      2026-01-27
      • Stockholm
      • www3.gotland.se/sr/Almedagen2026
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Möten & Event-mässan 18-19 februari 2025
      2026-02-18
      • Stockholm (Kista)
      • motenevent.se/
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-12-05 01:38

      Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar

      De senaste åren har danskarna i allt högre grad valt de svenska fjällen som sin vinterfavorit. Nu gör Ste...

    • 2025-12-07 00:55

      Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?

      När börjar de nya reglerna gälla? Riksdagen har nu beslutat att anta ny lagstiftning för delägare i fåma...

    • 2025-12-05 10:36

      Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige

      Outdoor Festival går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt k...

    • 2025-12-08 07:06

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Tåg s...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet