tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • evenemangen i Dalarna
    2018-03-09 12:12

    Missgynnar hållbarhetstänk det lokalproducerade?

    Under förra veckan så genomförde både amatörer och elitåkare en rad längdskidlopp under Vasaloppsveckan.

    Så här såg Vasaloppets vintervecka ut 2018

    Fre 23 feb: Kortvasan. 30 km. Start Oxberg.
    Lör 24 feb: Tjejvasan. 30 km. Start Oxberg.
    Sön 25 feb: Ungdomsvasan. 9/19 km Start Eldris/Hökberg
    Sön 25 feb: Öppet Spår söndag. 90 km. Start Sälen.
    Mån 26 feb: Öppet Spår måndag. 90 km. Start Sälen.
    Tis 27 feb: Halvvasan. 45 km. Start Oxberg.
    Fre 2 mar: Stafettvasan. 9–24 km. Femmannalag. Start Sälen.
    Fre 2 mar: Nattvasan. 90 km. Tvåmannalag. Start Sälen.
    Lör 3 mar: Blåbärsloppet. 9 km. Start Eldris.
    Sön 4 mar: Vasaloppet. 90 km. Start Sälen.

    Vasaloppet  – det största längdskidloppet

    Vasaloppet genomförs alltid den första söndagen i mars varje år. I år var det dags för det 94:e Vasaloppet.

    I år fanns det plats för 15.800 åkare, dessa platser fulltecknades under mindre än fem minuter. För alla loppen under Vasaloppets vintervecka anmälde sig drygt 65.000 deltagare.

    De flesta deltagare är från Stockholmsområdet följt av Västra Götalands län, Skånes län, Dalarnas län, Jönköpings län och Östergötlands län. Men loppet är också populärt bland utländska besökare. I år deltog deltagare från 47 andra länder. Flest deltagare kom från Norge, Finland och Danmark. Andra deltagare kom från till exempel Italien, Ryssland, Tjeckien, Tyskland och Schweiz.

    De som åker loppet har en medelålder på 42,1 år och har åkt loppet 3,8 gånger förut. Drygt 15% av alla deltagare är kvinnor och 85% män.

    Så påverkar Vasaloppet deltagarnas kroppar

    Varje åkare i Vasaloppet går i genomsnitt ner 3 kg under ett lopp, vilket gör att ungefär 22 000 Vasaloppsåkare ”saknas” efter alla de 93 loppen.

    Kroppslängden minskar under ett Vasalopp. Diskarna i ryggraden trycks ihop och fotvalven trampas ner. Under ett Vasalopp krymper åkarna med sammanlagt 220 meter.

    Åkarna utvecklar under ett Vasalopp så mycket energi att det skulle räcka till att tända 221 000 60-watts glödlampor. Det motsvarar 884 000 lågenergilampor (15 W) eller cirka 2 miljoner LED-lampor.

    Årets vinnare

    Årets vinnare i herrklassen, norrmannen Anders Nygaard, vann efter en spurtstrid. Den svenska skidåkaren Lina Nygård tog hem damseegern.

    Missgynnar hållbarhetstänk det lokalproducerade?

    Vinnarna av Vasaloppet 2018

    Förstapriserna är en kyss på kinden, en krans, en trofé och 94.000 kronor. Herrsegraren får även kranskullornas hedespris.

    Kranskullan och masen

    Årets kranskulla var Sara Wadman och kransmasen var Joakim Kullberg, båda från IFK Mora. Sara kom på tjugonde plats i Tjejvasan 2018 och Joakim är fotbollsspelare.

    Missgynnar hållbarhetstänket det lokalproducerade?

    Bönderna är en yrkesgrupp som många har att tacka för att Vasaloppet kan genomföras i år. De upplåter sin mark till loppet och de har i många år levererat mat till Vasaloppet.

    I år blev det ett ramaskri då loppets ledning beslöt att bjuda deltagarna på vegetarisk lasagne efter loppet. Många bönder, från hela Sverige, påtalade att om ett sådant stort svenskt evenemang som Vasaloppet väljer bort svenskt kött så skapar det ringar på vattnet som kan resultera att svenska köttproducenter i värsta fall får lägga ned sin verksamhet. Nu har Vasaloppets VD Eva-Lena Frick och Martin Moraeus, ordförande för LRF Dalarna träffats för att hitta lösningar för kommande lopp.

    ”- Vi är ledsna för att det här har uppfattats som att vi är emot lokalproducerat kött”, säger Eva-Lena Frick. Hon berättar att man ska fortsätta den ”konstruktiva dialogen” med LRF och Sveriges Nötköttsproducenter. Den vegetariska måltiden var en del i Vasaloppets miljöarbete.

    Om Vasaloppet

    Det första Vasaloppet genomfördes söndagen den 19 mars 1922. Från år 1948 så har loppet genomförts första söndagen i mars varje år. Sedan 1922 har Vasaloppet ställts in tre gånger: 1932, 1934 och 1990. Då var det enbart herrar som deltog. Fram till år 1997 så tävlade damer och herrar i samma tävlingsklass. Nuförtiden utses en herre och en dam som vinnare av loppet.

    Vasaloppet är världens största långlopp på skidor. Vasaloppets vintervecka med längdskidåkning och Vasaloppets sommarvecka med mountainbikecykling och löpning.

    Vasaloppet är en ideell verksamhet som ägs av IFK Mora och Sälens IF.

    Sedan 1966 direktsänds loppet i TV. Vasaloppets och SVT:s nuvarande sändningsavtal sträcker sig fram till 2020. I Sveriges Radio sändes Vasaloppet första gången år 1925.

    Förutom i Sveriges Television så direktsändes Vasaloppet 2018 av:

    • NRK (Norge)
    • YLE (Finland)
    • TV2 Sport (Danmark)
    • Czech TV (Tjeckien)
    • TVP (Polen)
    • L’Équipe (Frankrike)
    • FOX (Turkiet, Israel, Grekland, Malta, Cypern)
    • Freesports UK (Storbritannien)
    • TV Arena Sports (Serbien, Montenegro, Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Makedonien och Slovenien)
    • beIN sports (Algeriet, Bahrain, Tchad, Djibouti, Egypten, Iran, Irak, Jordanien, Kuwait, Libanon, Libyen, Mauretanien, Marocko, Oman, Palestina, Qatar, Saudiarabien, Somalia, Sydsudan, Sudan, Syrien, Tunisien, Förenade Arabemiraten och Jemen).

    Totalt kom 15.049 till start och 13.726 tog sig i mål i Mora i Vasaloppet 2018.

    Vill du läsa mer om Vasaloppet så klicka här!

    Källa: Vasaloppet, Sveriges Television

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Vasaloppet
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet