lördag 10 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
    • Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
    • Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
    • Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Visby Airport hissar regnbågsflaggan för att fira Pride.
    2024-06-12 20:51

    Mångfald i fokus på Swedavias flygplatser – SAS firar Pride

    Swedavia uppmärksammar Pride genom att hissa regnbågsflaggan på sina flygplatser och deltar i Stockholm Pride i augusti. Loggan i deras sociala medier byts i juni för att visa stöd under den globala Pride-månaden.

    SAS är stolta över att bli partners till både Oslo och Stockholm Pride. För att belysa mångfald och stödja öppenhet, tolerans och inkludering lanserar SAS även konceptet ”You Be You”.

    Swedavias flygplatser hissar regnbågsflaggan

    För Swedavia som företag är det en självklarhet att ta ställning för mångfald, inkludering och respekt för individen och att inte bara acceptera, utan också värdesätta människors olikheter och olika perspektiv i verksamheten. Swedavia står tydligt upp för allas lika rätt och värde, oavsett sexuell identitet och strävar efter att vara en attraktiv och välkomnande arbetsgivare. Mångfalden hos medarbetare bidrar till nya idéer, öppenhet och bättre förståelse.

    De uppmärksammar Pride-perioden genom att hissa regnbågsflaggan på sina flygplatser och deltar i Stockholm Pride i augusti. Samtidigt som loggan i deras sociala medier byts i juni för att visa Swedavias stöd under den globala Pride-månaden. Swedavias engagemang i frågor om mångfald och inkludering är långsiktigt.

    ”Under Pride-veckan i Göteborg i juni och Stockholm i augusti kommer vi bland annat att ha en särskild fotovägg för de som vill ta bilder på sig själva på Sveriges största flygplatser, Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport och självklart hissar vi Pride-flaggan också under dessa veckor och vi ser fram emot att medverka i Pride-paraden som vi varit med i sedan 2011.” Säger Karl Eklund, flygplatschef för Stockholm Arlanda Airport på Swedavia.

    Inkludering föder innovation och nytänkande

    Swedavia har mottagit flera utmärkelser för företagets mångfalds- och inkluderingsarbete. 2022 utnämndes Swedavia bland annat för andra året i rad till ett av Europas ledande företag inom mångfald i en undersökning av Statista som Financial Times låtit göra.

    ”Att delta i Pride har blivit en naturlig del för Swedavia. Ordet pride i sig, stolthet, att få vara den man är utan begränsningar eller hinder innebär också frihet för alla människor oavsett bakgrund, kön eller sexuell läggning och ger även nya möjligheter. Swedavia blir bättre med mångfald och vi arbetar för att skapa och bibehålla en öppen och inkluderande arbetskultur. Inkludering föder innovation och nytänkande. Alla ska känna sig välkomna hos oss – medarbetare, samarbetspartners och självklart inte minst våra resenärer.” Säger Marie Wiksborg, direktör Affärsstöd på Swedavia.

    Den globala Pride-månaden instiftades 1970 och äger rum i juni. West Pride i Göteborg går av stapeln mellan 10-16 juni och Stockholm Pride mellan 29 juli-4 augusti.

    Här kan ni läsa mer om Swedavia på Turismnytt.

    Mångfald i fokus på Swedavias flygplatser - SAS firar Pride
    Källa: SAS

    Flygbolaget SAS firar Pride i Oslo, Stockholm och Köpenhamn

    SAS tror på en värld där varje individ respekteras och värderas för den de är. Genom samarbetet med Pride vill bolaget stödja det betydelsefulla arbete som Pride utför. Mångfald och inkludering är centrala delar av SAS hållbarhetsarbete, och målet är att skapa en inkluderande arbetsplats där alla medarbetare känner sig trygga och uppskattade.

    ”Samarbetet med Pride är viktigt och faller sig naturligt för oss eftersom vi tycker att alla ska ha samma rättigheter och behandlas lika oavsett vem man är eller vem man älskar. Många av våra kollegor har efterfrågat ett engagemang i Pride och jag är glad att nu kunna berätta om vårt partnerskap.” Säger Pernille Vang Ormholt, Executive Vice President Chief People Officer på SAS.

    För att uppmärksamma Pride och de kommande veckorna för HBTQIA-rörelsen lanserar SAS konceptet ”You Be You”. Det lyfter fram personliga berättelser från medarbetarna. Detta koncept har skapats för att ge bolaget en plattform där öppenhet, tolerans och mångfald kan diskuteras året runt.

    Har alltid varit en del av flygbolagets DNA

    Flygbolaget är mycket stolta över att bli partners till både Oslo Pride (den 19 och 29 juni) och Stockholm Pride. Utöver partnerskapet kommer SAS även anordna aktiviteter för kunder och medarbetare under Pride-veckan i Köpenhamn (den 10 och 18 augusti).

    I december 2010 blev SAS historiskt genom att som första flygbolag viga ett samkönat par ombord på en flight mellan Stockholm och New York. Med kampanjen ”Love is in the Air” lanserade SAS den första globala HBTQ-kampanjen i mainstreammedia. Året därpå introducerade SAS ”SAS Gay Crew Guide”, en gayreseguide till Stockholm.

    ”SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med hubbar i tre av världens mest HBTQIA-vänliga länder. Vi flyger passagerare från alla länder och kulturer och välkomnar alla ombord. Oavsett etnicitet, ålder, religion, nationalitet, sexuell läggning eller identitet. Pride har alltid varit en del av vårt DNA, och vi är stolta över att fortsätta fira människor och platser som välkomnar en HBTQIA-livsstil.” Säger Anko van der Werff, SAS VD och koncernchef.

    Här kan ni läsa mer om SAS på Turismnytt.

    • Text: Swedavia & SAS
    • Foto: Swedavia
    Tweet
  • Personalen på Moder
    2025-05-10 10:42

    Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!

    Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform

  • Destination Jönköping nylanserar nu sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap för besöksnäringen att använda.
    2025-05-09 17:01

    Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap

    Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.

  • Caroline Cederblad, Maud Olofsson, Madeleine Brehmer. Systrarna vann Visitas årliga utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen".
    2025-05-09 16:17

    Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen

    Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.

  • Louis Monville, projektledare för cykelleder på Västkuststiftelsen, är redo att inviga Sjuhäradsrundan med en cykeltur runt den.
    2025-05-09 15:59

    Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige

    Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.

  • SJ arbetar för att sätta in fler avgångar och snabbtåg mellan Stockholm och Åre. SkiStar möter därmed gästens behov bättre.
    2025-05-07 14:44

    SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen

    SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.

  • Gränslandet erbjuder mycket. Exempelvis flytande igloos utanför Årjäng. Krappeto i norska Haldenkanalen. Eller vandring i Finnskogen.
    2025-05-07 14:12

    Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts

    Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.

  • Den 22 september besöker både rederiet Birka Gotland och Hapag Lloyd Härnösand i Höga Kusten.
    2025-05-07 12:25

    Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

    De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.

  • Destination Östersunds Mikael Jonsson och Elisabeth Richardsson tog emot priset inför en stor publik på Visitadagen.
    2025-05-07 00:10

    Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider

    Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.

  • Göta Kanal - Så semestrar svensken i svensk besöksnäring
    2025-05-05 03:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

    Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Bastun i Jubileumsparken, Göteborg. En av pärlorna som Visit Sweden tipsar om.
    2025-05-05 00:06

    Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

    Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Svenska Resebranschföreningens vårmöte
      2025-05-13
      • Stockholm
    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-02 00:47

      Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige

      Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...

    • 2025-05-05 00:06

      Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

      I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...

    • 2025-05-05 03:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...

    • 2025-05-03 23:36

      Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

      En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet