-
Mångfald i fokus på Swedavias flygplatser – SAS firar Pride
Swedavia uppmärksammar Pride genom att hissa regnbågsflaggan på sina flygplatser och deltar i Stockholm Pride i augusti. Loggan i deras sociala medier byts i juni för att visa stöd under den globala Pride-månaden.
SAS är stolta över att bli partners till både Oslo och Stockholm Pride. För att belysa mångfald och stödja öppenhet, tolerans och inkludering lanserar SAS även konceptet ”You Be You”.
Swedavias flygplatser hissar regnbågsflaggan
För Swedavia som företag är det en självklarhet att ta ställning för mångfald, inkludering och respekt för individen och att inte bara acceptera, utan också värdesätta människors olikheter och olika perspektiv i verksamheten. Swedavia står tydligt upp för allas lika rätt och värde, oavsett sexuell identitet och strävar efter att vara en attraktiv och välkomnande arbetsgivare. Mångfalden hos medarbetare bidrar till nya idéer, öppenhet och bättre förståelse.
De uppmärksammar Pride-perioden genom att hissa regnbågsflaggan på sina flygplatser och deltar i Stockholm Pride i augusti. Samtidigt som loggan i deras sociala medier byts i juni för att visa Swedavias stöd under den globala Pride-månaden. Swedavias engagemang i frågor om mångfald och inkludering är långsiktigt.
”Under Pride-veckan i Göteborg i juni och Stockholm i augusti kommer vi bland annat att ha en särskild fotovägg för de som vill ta bilder på sig själva på Sveriges största flygplatser, Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport och självklart hissar vi Pride-flaggan också under dessa veckor och vi ser fram emot att medverka i Pride-paraden som vi varit med i sedan 2011.” Säger Karl Eklund, flygplatschef för Stockholm Arlanda Airport på Swedavia.
Inkludering föder innovation och nytänkande
Swedavia har mottagit flera utmärkelser för företagets mångfalds- och inkluderingsarbete. 2022 utnämndes Swedavia bland annat för andra året i rad till ett av Europas ledande företag inom mångfald i en undersökning av Statista som Financial Times låtit göra.
”Att delta i Pride har blivit en naturlig del för Swedavia. Ordet pride i sig, stolthet, att få vara den man är utan begränsningar eller hinder innebär också frihet för alla människor oavsett bakgrund, kön eller sexuell läggning och ger även nya möjligheter. Swedavia blir bättre med mångfald och vi arbetar för att skapa och bibehålla en öppen och inkluderande arbetskultur. Inkludering föder innovation och nytänkande. Alla ska känna sig välkomna hos oss – medarbetare, samarbetspartners och självklart inte minst våra resenärer.” Säger Marie Wiksborg, direktör Affärsstöd på Swedavia.
Den globala Pride-månaden instiftades 1970 och äger rum i juni. West Pride i Göteborg går av stapeln mellan 10-16 juni och Stockholm Pride mellan 29 juli-4 augusti.
Här kan ni läsa mer om Swedavia på Turismnytt.
Källa: SASFlygbolaget SAS firar Pride i Oslo, Stockholm och Köpenhamn
SAS tror på en värld där varje individ respekteras och värderas för den de är. Genom samarbetet med Pride vill bolaget stödja det betydelsefulla arbete som Pride utför. Mångfald och inkludering är centrala delar av SAS hållbarhetsarbete, och målet är att skapa en inkluderande arbetsplats där alla medarbetare känner sig trygga och uppskattade.
”Samarbetet med Pride är viktigt och faller sig naturligt för oss eftersom vi tycker att alla ska ha samma rättigheter och behandlas lika oavsett vem man är eller vem man älskar. Många av våra kollegor har efterfrågat ett engagemang i Pride och jag är glad att nu kunna berätta om vårt partnerskap.” Säger Pernille Vang Ormholt, Executive Vice President Chief People Officer på SAS.
För att uppmärksamma Pride och de kommande veckorna för HBTQIA-rörelsen lanserar SAS konceptet ”You Be You”. Det lyfter fram personliga berättelser från medarbetarna. Detta koncept har skapats för att ge bolaget en plattform där öppenhet, tolerans och mångfald kan diskuteras året runt.
Har alltid varit en del av flygbolagets DNA
Flygbolaget är mycket stolta över att bli partners till både Oslo Pride (den 19 och 29 juni) och Stockholm Pride. Utöver partnerskapet kommer SAS även anordna aktiviteter för kunder och medarbetare under Pride-veckan i Köpenhamn (den 10 och 18 augusti).
I december 2010 blev SAS historiskt genom att som första flygbolag viga ett samkönat par ombord på en flight mellan Stockholm och New York. Med kampanjen ”Love is in the Air” lanserade SAS den första globala HBTQ-kampanjen i mainstreammedia. Året därpå introducerade SAS ”SAS Gay Crew Guide”, en gayreseguide till Stockholm.
”SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med hubbar i tre av världens mest HBTQIA-vänliga länder. Vi flyger passagerare från alla länder och kulturer och välkomnar alla ombord. Oavsett etnicitet, ålder, religion, nationalitet, sexuell läggning eller identitet. Pride har alltid varit en del av vårt DNA, och vi är stolta över att fortsätta fira människor och platser som välkomnar en HBTQIA-livsstil.” Säger Anko van der Werff, SAS VD och koncernchef.
Här kan ni läsa mer om SAS på Turismnytt.
- Text: Swedavia & SAS
- Foto: Swedavia
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
I dag skrivs nordisk miljömärkningshistoria på Kulturhuset i Stockholm. Nordiska Ministerrådets nordiska turismko...
-
-
Gästbloggare
-