-
Marknadsföringsbidrag till event förskingrades
När världsmästerskapet i amerikansk fotboll skulle hållas i Stockholm var det många som blev glada. Men evenemanget ställdes in och nu visar det sig att marknadsföringsbidraget som man har fått av Stockholm Business region är borta.
Det var Svenska Amerikanska fotbollförbundet som under 2014 fick ett marknadsföringsbidrag på en halv miljon kronor att använda för att marknadsföra VM i amerikansk fotboll som skulle genomföras under sommaren 2015. Men förbundet tvingades ställa in evenemanget på grund av dålig ekonomi.
Då visade det sig att 480.000 kronor av de 500.000 kronor redan använts, enligt fakturor, och gått till ett redan likviderat PR-bolag. På fakturorna står det att de har fakturerat för konsultarvoden.
Stockholm stad kommer nu att se över riktlinjerna för bidrag. Man vill att det skall ske en detaljerad rapportering över hur pengarna använts när man har fått bidrag.
Ett rättsligt efterspel kommer nu att följa. På Stockholm Business region tror man att det är en enskild person som har förskingrat pengarna.
- Text: Maria Lindqvist
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra
-
Icehotel – följ med bakom kulisserna I SVT:s Iskonstnärerna
Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024
Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan. Det visar Tillväxtverkets ...
-
-
Gästbloggare
-