-
Rapport från Smålandsdagen 2016
När besöksnäringen i Småland samlades under Smålandsdagen 2016 var det representanter från nära 200 besöksnäringsföretag på plats.
Syftet med dagen är att inspirera och motivera till att fortsätta arbeta tillsammans för att göra Småland till ett fantastiskt besöksmål.
Föreläsarna inspirerade
Dagen bjöd på åtta föreläsningar framförda av nio föreläsare.- Helene Berg från Visit Sweden berättade om masterplan. Masterplan är den tioåriga marknadsföringsplanen som man arbetar med tillsammans med Smålands tre län.
- Lotta Thiringer från Visit Sweden berättade om Visit Swedens kommunikationsstrategi där man bland annat arbetar med storytelling.
- Jerry Engström från Friluftsbyn pratade om entreprenörskapet och framgångsfaktorer. Han visade på exempel från olika branscher där han använt sig av samma framgångsfaktor.
- Odd Nygård och Charlotte Bankman frågade ”Vad smakar Småland”? De arbetar på ett regeringsuppdrag som går ut på att kartlägga och registrera svenska livsmedel utifrån en regional koppling.
- Robert Cullen från Västsvenska turistrådet, med en bakgrund från Visit Scotland samt kvalitetssäkringssystemet Swedish Welcome. Han berättade om hemmablindhet och risken att inte kunna se de små detaljerna som kan göra stor skillnad för lönsamheten i din verksamhet.
- Henrik Wester från region Västmanland pratade om destinationsutveckling genom organisk tillväxt. Här tog han själv fram egna exempel och problem som han mött i sitt arbete.
- Karin Ekebjär pratade om vikten av att mäta evenemang. Region Kalmar mäter effekterna av evenemang med hjälp av en metod som arbetats fram av Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet.
- Sofie Axelsson från Husqvarna AB berättade om deras internationella marknadsföring och vilka olika varumärken de arbetar med. Fokus och att känna sin kund var något hon tryckte på. Att det finns många likheter mellan industrinäringen och besöksnäringen var en lärdom vi fick med oss.
Missade du Smålandsdagen? – Här kan du se och lyssna till föredragen.
Missa inte artiklarna:
Plan skall öka den utländska turismen i Småland och på Öland
Källa: Smålands Turism
- Text: Maria Lindqvist
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-