-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Nu öppnar snart Wisdome Stockholm på Tekniska museet för allmänheten – den 9 december. H.M. Konungen har invigt byggnaden och därmed markerat starten av museets 100-årsfirande.
”Byggnaden är något man måste se och uppleva! Föreställningarna i domen likaså, de är helt ”mindblowing”!” Berättar Jakob Norrby från Turismnytt som har fått uppleva ett smakprov under pressvisningen idag.
Upplevelser långt bortom det vanliga
I Wisdome Stockholm skapas upplevelser som tar publiken längre bort, närmare inpå och djupare ned än de någonsin varit. Tekniken är av absolut världsklass och tillsammans med enorma datakluster kan upplevelser skapas live, uppkopplat mot den senaste satellitdatan i verktyget OpenSpace. Wisdome gör det möjligt att resa fritt i Universum och tillsammans med museets explainers upptäcka världen genom verklig data direkt från den forskningen. Avancerad vetenskap blir tillgänglig för alla som vill lära sig mer.
Men domen och den spektakulära Trähallen ger också möjlighet att utforska mötet mellan konst och teknik. Där samarbeten med KMH, Beckmans och fristående kreativa aktörer skapar helt unika upplevelser.
”Vi vill fylla den här fantastiska platsen med upplevelser från förmiddag till sena kvällar. Med Wisdome Stockholm blir Tekniska museet en plats där konst, kultur, teknik och vetenskap kan mötas på helt nya sätt.” Säger Fanny Söderström Aupeix, chef för Utställningar och utbud på Tekniska museet.
Byggnaden som tänjer på teknikens gränser
Ända sedan spaden sattes i marken februari 2022 har uppmärksamheten kring byggnaden Wisdome Stockholm varit stor. Arkitektkontoret Elding Oscarson har ritat en byggnad som utmanar. Den sätter material och konstruktion på prov och tänjer på gränsen för vad som är möjligt.
Det välvda taket med sina långa spännvidder på 48 meter är helt självbärande utan mittpelare. Utfört i en så kallad gridshell-teknik med både krökta och vridna balkar som bara återfinns på ett fåtal platser i världen. Rutnätskonstruktionens 25 lager är uppbyggda av drygt 20 kilometer LVL-fanér, som formats och monterats på plats med en felmarginal på mindre än en millimeter. Något liknande har aldrig tidigare gjorts. Stora Enso har levererat det hållbara trämaterialet till Wisdome Stockholm.
Wisdome är ett samarbete mellan Sveriges fem ledande science center med Visualiseringscenter C som nav. Samt flera universitet och forskningsmiljöer. I samarbetet finns även ESERO Sverige.
100 år med fokus på framtiden
Sedan starten 1924 har Tekniska museet haft siktet inställt på framtiden. I 100 år har de visat hur nyfikenhet, kreativitet och samarbete över gränser kan lösa även till synes omöjliga utmaningar.
Tisdagen den 5 december invigde H.M. Konungen den nya upplevelsearenan genom att klippa bandet. Det markerade också starten av museets kommande 100-årsjubileum. Kungen delade med sig av barndomsminnen från museet och uttryckte beundran över den spektakulära träbyggnaden och dess innovativa teknik.
Kulturminister Parisa Liljestrand talade också varmt om Tekniska museets viktiga arbete för att inspirera barn och unga. Men även som en plats där vetenskap får möta teknik och konst.
En ny visuell identitet för Tekniska museet
I samband med starten av sitt 100-årsfirande presenterade Tekniska museet en ny visuell identitet. De har arbetat fram en ny varumärkesplattform tillsammans med Spacerabbit. Logotypen har vidareutvecklats med ett kreativt bildspråk som speglar museets spännande utveckling.
”Nya Tekniska beskriver en verksamhet som inte bara är barnfamiljens favoritställe, utan ett museum som breddats i tid, rum och utbud. Den utvecklingen vill vi spegla i den nya identiteten.” Säger Anki Rundgren, Varumärkeschef på Tekniska museet.
”Den nya visuella identiteten skapar en plattform för att tydligt förstå och uppleva det nya Tekniska. Det ett rejält uppgraderat varumärke och en helt ny typ av museum som växer fram med människan snarare än tekniken i centrum. Vi har tagit fram en ny visuell identitet för att manifestera detta.” Säger Lars Jaxvall, varumärkeskonsult på Spacerabbit.
Läs mer om Tekniska museet på Turismnytt här.
- Text: Tekniska museet
- Foto: Anna Gerdén, Tekniska museet
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-