-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Nu öppnar snart Wisdome Stockholm på Tekniska museet för allmänheten – den 9 december. H.M. Konungen har invigt byggnaden och därmed markerat starten av museets 100-årsfirande.
”Byggnaden är något man måste se och uppleva! Föreställningarna i domen likaså, de är helt ”mindblowing”!” Berättar Jakob Norrby från Turismnytt som har fått uppleva ett smakprov under pressvisningen idag.
Upplevelser långt bortom det vanliga
I Wisdome Stockholm skapas upplevelser som tar publiken längre bort, närmare inpå och djupare ned än de någonsin varit. Tekniken är av absolut världsklass och tillsammans med enorma datakluster kan upplevelser skapas live, uppkopplat mot den senaste satellitdatan i verktyget OpenSpace. Wisdome gör det möjligt att resa fritt i Universum och tillsammans med museets explainers upptäcka världen genom verklig data direkt från den forskningen. Avancerad vetenskap blir tillgänglig för alla som vill lära sig mer.
Men domen och den spektakulära Trähallen ger också möjlighet att utforska mötet mellan konst och teknik. Där samarbeten med KMH, Beckmans och fristående kreativa aktörer skapar helt unika upplevelser.
”Vi vill fylla den här fantastiska platsen med upplevelser från förmiddag till sena kvällar. Med Wisdome Stockholm blir Tekniska museet en plats där konst, kultur, teknik och vetenskap kan mötas på helt nya sätt.” Säger Fanny Söderström Aupeix, chef för Utställningar och utbud på Tekniska museet.
Byggnaden som tänjer på teknikens gränser
Ända sedan spaden sattes i marken februari 2022 har uppmärksamheten kring byggnaden Wisdome Stockholm varit stor. Arkitektkontoret Elding Oscarson har ritat en byggnad som utmanar. Den sätter material och konstruktion på prov och tänjer på gränsen för vad som är möjligt.
Det välvda taket med sina långa spännvidder på 48 meter är helt självbärande utan mittpelare. Utfört i en så kallad gridshell-teknik med både krökta och vridna balkar som bara återfinns på ett fåtal platser i världen. Rutnätskonstruktionens 25 lager är uppbyggda av drygt 20 kilometer LVL-fanér, som formats och monterats på plats med en felmarginal på mindre än en millimeter. Något liknande har aldrig tidigare gjorts. Stora Enso har levererat det hållbara trämaterialet till Wisdome Stockholm.
Wisdome är ett samarbete mellan Sveriges fem ledande science center med Visualiseringscenter C som nav. Samt flera universitet och forskningsmiljöer. I samarbetet finns även ESERO Sverige.
100 år med fokus på framtiden
Sedan starten 1924 har Tekniska museet haft siktet inställt på framtiden. I 100 år har de visat hur nyfikenhet, kreativitet och samarbete över gränser kan lösa även till synes omöjliga utmaningar.
Tisdagen den 5 december invigde H.M. Konungen den nya upplevelsearenan genom att klippa bandet. Det markerade också starten av museets kommande 100-årsjubileum. Kungen delade med sig av barndomsminnen från museet och uttryckte beundran över den spektakulära träbyggnaden och dess innovativa teknik.
Kulturminister Parisa Liljestrand talade också varmt om Tekniska museets viktiga arbete för att inspirera barn och unga. Men även som en plats där vetenskap får möta teknik och konst.
En ny visuell identitet för Tekniska museet
I samband med starten av sitt 100-årsfirande presenterade Tekniska museet en ny visuell identitet. De har arbetat fram en ny varumärkesplattform tillsammans med Spacerabbit. Logotypen har vidareutvecklats med ett kreativt bildspråk som speglar museets spännande utveckling.
”Nya Tekniska beskriver en verksamhet som inte bara är barnfamiljens favoritställe, utan ett museum som breddats i tid, rum och utbud. Den utvecklingen vill vi spegla i den nya identiteten.” Säger Anki Rundgren, Varumärkeschef på Tekniska museet.
”Den nya visuella identiteten skapar en plattform för att tydligt förstå och uppleva det nya Tekniska. Det ett rejält uppgraderat varumärke och en helt ny typ av museum som växer fram med människan snarare än tekniken i centrum. Vi har tagit fram en ny visuell identitet för att manifestera detta.” Säger Lars Jaxvall, varumärkeskonsult på Spacerabbit.
Läs mer om Tekniska museet på Turismnytt här.
- Text: Tekniska museet
- Foto: Anna Gerdén, Tekniska museet
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-