-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer och sysselsätter drygt 600 årsanställda och 3000 säsongsanställda. Varje år tar sig 3,2 miljoner människor till parken för att skratta, hisna och mysa. Nu söker den anrika anläggningen efter en ny kommunikationschef.
Beskrivning och arbetsuppgifter:
Kommunikationsarbetet på Liseberg drivs utifrån två perspektiv: Det kommersiella, som syftar till att locka gäster och att stärka varumärket, och det företagsstrategiska, som syftar till att på ett transparent och trovärdigt sätt kommunicera Liseberg som företag, arbetsgivare och del i Göteborgs stad. Rollen som kommunikationschef innebär att du arbetar och rör dig mellan båda perspektiven.
Som kommunikationschef på Liseberg är du första talesperson för Liseberg i media. Rollen är både spännande och oförutsägbar och frågorna som landar på ditt bord kan handla om allt ifrån attraktionsstopp och säkerhetsfrågor till Lisebergs roll som arbetsgivare och utbyggnadsplaner. Parallellt ska strategisk kommunikation kopplad till hållbarhet, ekonomi och utveckling planeras och kommuniceras, liksom PR-insatser.
Du ansvarar för framtagande av Q&A:s, budskapsplattformar och pressreleaser samt ingår i Lisebergs krisledningsgrupp. Som kommunikationschef samverkar du också med staden och besöksnäringen.
Personliga egenskaper och kvalifikationer:
Som kommunikationschef är du en nyckelperson som arbetar på tvärs genom hela Lisebergs organisation. Oavsett vem du möter så har du förmågan att skapa goda relationer och att vägleda på ett sätt som ingjuter lugn och förtroende. Som presstalesperson är kunskap, saklighet och trovärdighet grundläggande och en förmåga att snabbt sätta sig in i nya ämnen och sammanhang avgörande.
Du är analytisk och har ett naturligt intresse för politik och samhällsfrågor samt besitter också grundläggande ekonomikunskaper. I rollen som kommunikationschef möter du ständigt olika utmaningar, vilket gör att du behöver ha ett öppet och kreativt sinne.
Då arbetet sker på både svenska och engelska behöver du behärska båda språken flytande på en avancerad nivå. Liseberg ser att du har en högskoleexamen inom journalistik, kommunikationsvetenskap eller en liknande relevant utbildning. Du har minst 5 års erfarenhet från liknande roll på företag/organisation.
Låter detta som ett perfekt jobb för dig?
Tjänsten är en heltidstjänst med oreglerad arbetstid. Arbete utanför normal kontorstid är återkommande. Liseberg ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.
Läs mer om tjänsten och ansök här!
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -24
Mest under Destination, Boende och Evenemang.
-
Placebranders Day 2024 forum för platsutvecklare/-marknadsförare
Samlar över 200 platsutvecklare och platsmarknadsförare för att ge de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen
-
Furuviksparken slår säsongsrekord och presenterar Halloweennyheter
Det har varit en framgångsrik sommar i Furuviksparken; den mest besökta säsongen i parkens historia. Nu väntar Halloween runt hörnet.
-
Då öppnar Maryhill Estate – ESS Group 13:e destination
Förvärvet av tidigare Örenäs Slott gjordes 2019 och nu är det dags för Maryhill Estate att få visa upp hela sin upplevelse.
-
Trelleborg förstärker sin position på Skåneleden med ny etapp
Skåneleden erbjuder olika vandringsupplevelser. Den nya etappen adderar en dimension genom att knyta samman Trelleborg med Skurup och Ystad.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – fokus på skidupplevelsen och hållbarhet
SkiStar presenterar inför vintern en rad nyheter som stärker skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer.
-
Tre öars led – vandra från ö till ö på den nya leden i Värmland
Omgiven av glittrande Vänern öppnar nu Värmland ännu en kvalitetssäkrad Hiking Värmlands-led för året – Tre öars led.
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Ikoniska Villa Foresta på Lidingö har öppnat upp igen med ett helt nytt designkoncept. En ny des...
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod kla...
-
-
Gästbloggare
-