-
Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige
Tillväxtverket har beviljat medel till projektet Framtidens evenemangsturism
I slutet av januari inleds en ny stor studie som syftar till att förstå hur evenemangsturismen påverkas av coronapandemin. Det är ett av åtta projekt som beviljats av Tillväxtverket för att öka kunskapen om hur turism- och besöksnäringen har påverkats och kan utvecklas i spåren av coronapandemin.
Totalt inkom 30 ansökningar till utlysningen varav åtta beviljades medel. En av dessa var Upplevelseinstitutets studie kring evenemangsturism. Under ett års tid kommer fokus riktas på att förstå hur evenemangsturismen påverkas av coronapandemin.
Studien heter ”Framtidens evenemangsturism – konsumenters drivkrafter och behov i pandemins spår” och projektet har beviljats med 375 000 kronor i projektmedel från Tillväxtverket.
– Det här är en väldigt viktig fråga för hela vår bransch. Vi är förstås enormt glada över att Tillväxtverket, i denna tuffa konkurrens, ger oss möjligheten att fördjupa oss inom detta och kunna förmedla insikter till aktörer som har det väldigt tufft just nu, säger Andreas Andersson Åkerling, VD på Upplevelseinstitutet.
Vill skapa förståelse kring hur pandemin påverkar
Coronapandemin har satt sina tydliga spår i hur vi som konsumenter tänker och resonerar i våra val. Det gör också att osäkerheten i branschen är stor. För en evenemangsarrangör och för en destination gäller det att förstå hur dessa förändringar påverkar konsumenterna att vilja delta och besöka olika evenemang och orter som turister nu och i framtiden. Genom detta projekt finns nu förutsättningar att skapa ökad förståelse kring hur besökare och deltagare till evenemang påverkas av pandemin.
Under 2021 kommer Upplevelseinstitutet att genomföra såväl kvantitativa som kvalitativa undersökningar. Studien kommer framförallt fokusera kring vilka drivkrafter och behov som kommer vara viktiga för gäster och besökare vid evenemang framöver.
Resultaten kommer att redovisas under senare delen av 2021, men under hela projektperioden kommer Tillväxtverket att arrangera öppna seminarier där alla intresserade kan ta del av innehåll och lärande i projekten. Och kunskapen som dessa åtta olika projekt kommer att leverera ska också kunna omsättas i affärsmodeller och arbetssätt samt ge konkret lärande i besöksnäringens företag.
– Evenemangsturismen har på kort tid mer eller mindre stannat av helt och hållet. Evenemangsaktörer behöver nu skyndsamt få insikter och kunskaper om besökares och deltagares drivkrafter till att i framtiden vilja delta, besöka och konsumera idrottens, kulturens och nöjesindustrins olika evenemang. säger Frans Fransson, projektansvarig hos Upplevelseinstitutet
- Text: Upplevelseinstitutet
- Foto: Pexels
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-