-
Omsättningen i besöksnäringen i Swedish Lapland ökar
Besöksnäringen inom destinationen Swedish Lapland fortsätter växa och omsatte 2018 rekordsumman 7,1 miljarder. Det är en ökning med 6 % från föregående år enligt TEM®, turistekonomisk modell.
Omsättningen ökar snabbare än antalet gästnätter vilket innebär att besökare spenderar allt mer på plats. En viktig hållbar utveckling för näringen.
Besöksnäringen en snabbväxande basnäring
De senaste 10 åren har besöksnäringen fördubblats i destinationen med nyetablerat företagande, ökad sysselsättning och fler skatteintäkter som följd. Idag räknas besöksnäringen som en av regionens mest snabbväxande basnäringar.
”Det är innovativa och ständigt framåtsyftande entreprenörer, ofta småföretagare, som skapar nya reseanledningar och är själva grunden till att näringen växer.” Säger Erika Mattsson, VD Swedish Lapland Visitors Board.
Möjliggör en levande landsbygd
Under 2018 spenderade en besökare i snitt 1800 SEK per dag på olika inköp på destinationen, vilket är en ökning på 39 % över de tre senaste åren. Under samma period har antalet gästnätter ökat med 10 %.
”Destinationens besökare efterlämnar allt mer pengar per besök, vilket är glädjande för oss. Genom att aktivt och strategiskt satsa på att öka intäkten per gäst bygger vi upp hållbara värden som finns kvar även i morgon. Det är också därför som vi har som mål att fördubbla omsättningen, och inte gästvolymen, fram till år 2020.” Säger Maria Sirviö omvärldsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.
Förutom att intäkterna från besöksnäringen stannar på orten, möjliggör besöksnäringen en levande landsbygd och högre servicegrad för lokalbefolkningen.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Ted Logart
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
-
Gästbloggare
-